انارک نگین کویر ایران

انارک نیوز - توفیق داشتم در این روزها سفری به شهر انارک داشته باشم، شهر پدر و مادر، شهری که به آن وابستگی عمیقی دارم، شهری کویری با مردمانی مهربان، سخت کوش، فهیم، فاضل، حقیقت جو، پاکدست، مثبت اندیش، دوست داشتنی و … صفاتی که همه ایرانیان به آن شهره اند.
?انارک شهری از توابع استان اصفهان که در ۷۵کیلومتری نائین به سمت کویر مرکزی ایران همچون نگینی در حاشیه کویر می درخشد.
انارک شهری کوچک است، نام این شهر به معنای انار کوچک است که ظاهرا به دلیل وجود باغ های انار که در اطراف شهر قرار داشته، به این نام معروف شده است، در گذشته نیز نام شهر انارک “ناروسینه” بوده است.
? از سال های قبل از انقلاب و نیز پس از انقلاب خیلی از انارکی ها برای تشکیل زندگی بهتر به شهرهای دیگر ایران و بعضا به کشورهای اروپا و آمریکا مهاجرت کردند و بسیار موفق نیز بوده اند. فرزندان آن ها عمدتا در رشته های مهندسی، پزشکی و بعضا علوم انسانی و ‌مالی تحصیلات خود را ادامه داده اند، به گونه ای که بی سواد در بین این مردمان وجود ندارد.
?با وجود کم آبی، مناطقی در انارک وجود دارد مانند منطقه اسماعیلون که در آن آب هم هست و کشاورزی رونق دارد.
انارک معادن مختلفی دارد که قدیمی ترین آن، معدن نخلک است. قدمت این معدن به دوره ساسانیان و قبل از آن بر می‌گردد.
هنوز بر سقف برخی از خانه های قدیمی، بادگیر جلوه نمایی می کند.
❤️انارک را دوست دارم، چون کوچه و خیابون هایش، ساختمان ها و مردمانش نشان از تلاش دارند، انارک را دوست دارم اگرچه در کویر است و کم آب، اما دل مردمانش به اندازه اقیانوس است،
انارک را دوست دارم، چون کوچه های تنگش بوی صمیمیت دوران گذشته را دارد، انارک را دوست دارم، چون شهرم موزه ای دارد به وسعت تاریخ این شهر، انارک را دوست دارم، چون مزه دمپخت های خوشمزه مادر بزرگ با رب انارش و قره قوروت ها و سمنوهای خوشمزه اش فراموش نشدنی است، انارک را دوست دارم چون پدر و مادر از آن دیارند، خانه شان هنوز پابرجاست و نشان از استحکام دارد و انارک را دوست دارم چون مردمانش فرهنگی دارند به عمر تاریخ کهن این سرزمین.
#انارک
#نگین_کویر
#مردم
#فرهنگ
#کهن
#سفر_به_شهرم
(دکتر داوود نعمتی انارکی - 19 اردیبشت ماه 13429