شورا ی شهر و انجمن انارکی ها

انارک نیوز - شورای شهر انارک 
- چه رنجی می کشد عروس کویر 
- انتظارات از اعضای شورای شهر 
- انجمن انارکی های مقیم تهران 
- انجمن انارکی های مقیم استان اصفهان 
- انتظارات از انجمن انارکی ها 


شورای شهر انارک
جمعه 24 خرداد 92 انتخابات چهارمین دوره شورای شهر همزمان با یازدهمین دوره ریاست جمهوری انجام و افراد زیر انتخاب شدند:
(كل آرای مأخوذه 685) حسين اناری 361، غلامرضا جلیلی 312، محمدحسین شفیعی 298، مریم صادق نژاد 208 و عباسعلی نجفیان 202، با آرزوی سرافرازی انارک و موفقیت اعضا.
دوره سوم (رأی گیری در 24/9/85): علی خدایی، هدایت ا... نوروزی، ابراهیم زاهد، رضا بلوچی، حسنقلی اشرف و محمدحسین شفیعی (پس از اخراج ابراهیم زاهد بدلیل ساکن نبودن در انارک!).
دوره دوم: حسن ثابتی، فرشته فرازی، ابراهیم زاهد، غلامرضا جلیلی، عباسعلی نجفیان و کیوان لوکی (پس از استعفای حسن ثابتی).
دوره اول: محمدجعفر زاهد، مهین طالبی، رجب شفیعی، محمد روحانی و علی سعادتی.


چه رنجی می کشد عروس کویر
چه رنجی می کشد عروس کویر از دوری فرزند و فرزندزادگانش و چه گلایه مند است از کسانی که از وجودش بهره می برند و بی توجه از کنار مسایل و مشکلاتش می گذرند. چه بود فرصت ها که در سال های اخیر به خاطر تفکر های غیر تخصصی و غلط نابود شده و چه سرمایه ها که با هیچ انگاشتن خرد جمعی به هدر رفته است. تردیدی نیست که آستین معرفت بالا زدن و کمر همت بستن برای پیشرفت شهری که آب وارداتی اش گاه در زمستان هم جیره بندی می شود اگر باعشق و علاقه همراه نباشد نتیجه بخش نخواهد بود. کناری ایستادن و "سخن نگفتن الا به سفاهت و نظر نکردن الا به کراهت" که هزینه ای ندارد. کمترین پی آمدش دلسردیست که پیش می آید و بی تفاوتیست که به همراه می آورد. و نتیجه اش عقب ماندگی و خالی شدن آبادی از عناصر مفید ان است. باید دست همه ی کسانی را که برای پیشرفت این یک وجب از زمین خدا با آسمان تهی دستش دل می سوزانند و قدمی هرچند کوچک بر می دارند به گرمی بفشاریم و برای اعتلای نامش آگاهانه اقدام کنیم. از توان افرادی که رشته ی پیوند را با زادگاه خود نگسسته اند کمک بگیریم و مشوق کسانی باشیم که از عمر و سرمایه ی خود در این راه مایه گذاشته اند. انارک هم اکنون محل تردد نه صد ها، بلکه هزاران مسافر و زایر مرقد پاک امام هشتم علیه السلام است. تحولاتی که در این چند سال در زمینه های مختلف در آن صورت پذیرفته را نباید از نظر دور داشت. بی انصافی است اگر در مقام تشکر و قدردانی از عاملان آن بر نیاییم که با کمترین امکان بیشترین خدمت را ارائه داده اند. با این همه کاستی هایی نیز وجود دارد که بیگانه و آشنا بر آن معترفند. نادیده انگاشتن شؤنات فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی و احساسی اندیشیدن در پاره ای از این مسایل، کج اندبشی و گاه لجاجت، بخشی از این کاستی هاست که دودش یه چشم همه می رود. چگونه به کسانی که نه صاحب اندیشه اند و نه واجد تخصص در امور شهر سازی، و در این عرصه قصد گام بر داشتن دارند می توان تفهیم کرد که:
نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند/ نه هر که آینه سازد سکندری داند / هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست / نه هر که سر بتراشد قلندری داند.
انتخابات دور چهارم شورای اسلامی شهر در پیش است. فرد منتخب ما کیست؟ بدون شک کسی یاید باشد که:
۱- طرح و برنامه برای پیشرفت شهر به مردم ارایه دهد و کار اجرایی کرده باشد.
۲- خشت و گل و خاک و سنگ اماکن شهر حتی آرامستان را هم دوست بدارد.
۳- به نام تجدد گرایی و نوسازی تیشه به ریشه ی هویت شهر نزند .
۴- پاسخ گوی مردم باشد و با آنها بجوشد
۵- مقبول عامه باشد.
۶- از نام شورا استفاده ی ابزاری نکند.
۷- به قول هایی که در رنگین نامه های تبلیغاتی خود می دهد عمل کند.
۸- با مردم بجوشد و در اتخاذ تصمیم با آن ها مشورت کند.
فرد داوطلب ، اگر دارای چنین خصیصه هایی است این گوی و این میدان. یقین داشته باشد که از حمایت عامه ی مردم برخوردار خواهد بود در غیر این صورت به جان هر که برایش عزیز است قسمش می دهیم که برای تفنن قدم در این راه نگذارد و عرض خود نبرد و زحمت ما ندارد و بگذارد کار به دست کاردان سپرده شود چرا که ما انارکمان را چون جان شیرین دوست داریم و از ستمی که گاه ناخواسته با تصمیم گیری های غلط بر آن می رود اندوهگینیم.
(محمدعلی ابراهیمی انارکی در سه شنبه بیست و هفتم فروردین 1392 و ساعت 17:6 در وب لاگ  http://kavireanarak.blogfa.com)


انتظارات از اعضای شورای شهر
بیش از چند ماهی به پایان دوره ی چهارساله ی شورا نمانده است.  انتظار می رفت  منتخبین محترم با تشکیل جلسات سالیانه با مردم  محل، پاسخگوی  سؤالات  و بهره مندی از نظرات سازنده ی آنها در زمینه های مختلف باشند كه متاسفانه این امر محقق نشد. جای آن دارد كسانی كه دغدغه ی پیشرفت نارُسّینه را در تمام زمینه ها دارند دور از هر گونه حب و بغض  به نقد عمل كرد شورا بپردازند و  كرده ها و نكرده هایشان را مورد تحلیل قرار دهند. كسی منكر فعالیت های انجام شده نیست . دست كسانی كه زحمت می كشند و خشتی بر خشت می نهند تا مردم در رفاه باشند درد نكند.غرض، تأیید تصمیمات متخذه  شورا ، از طرف عامه ی مردم است چرا كه  در این راستا گهگاه زمزمه های عدم رضایت  از گوشه و كنار به گوش می رسد و این حق مردم است كه در سرنوشت شهر خود سهیم  باشند. 
 اما در انتخابات شورای  آینده ، که در تاریخ جمعه بیست و چهارم خرداد ماه سال نود و دو  برگزار می شود، شرایطی که یك كاندیدا باید واجد آن باشد را  می توان در فراز های زیر خلاصه كرد.
۱- تدبیر و تجربه ی  لازم جهت اداره ی شهر و اطلاعات كافی در مدیریت شهری داشته باشد.
۲- عملكرد او بتواند رضایت عموم را فراهم سازد.
۳- مسؤولیت  باز زنده سازی شهر و رفع مشكلات آن را به جان و دل بپذیرد و اوقات خود را  به جای پرداختن به امور شخصی، مصروف خدمت به این هدف مقدس كند.
۴- در زمینه ی فرهنگ و فرهنگ سازی و ترویج شعائر مذهبی  و ساماندهی ابنیه ی تاریخی و حفاظت از میراث فرهنگی سعی بلیغ داشته باشد.
۵- به وعده های دوره ی تبلیغات خود عمل كند و در رابطه با وظیفه ی خطیری كه دارد پاسخگوی مردم بوده تكریم ارباب رجوع را سرلوحه ی كار خود قراردهد.
۶- به وفاق جمعی بیندیشد تا كار به نفاق  و اختلاف نكشد و روند كار كند نگردد/>شک نیست که  افرادی با چنین ویژگی ها ، موجبات پیشرفت شهر را از جهات مختلف فراهم خواهند ساخت.
(محمدعلی ابراهیمی انارکی در جمعه هفدهم شهریور 1391 و ساعت 12:48)


انجمن انارکی های مقیم تهران
به همت و تلاش گروهی از انارکیها در سال 1380 پس از چند جلسه بحث و مشاوره تعدادی را به عنوان هیئت موسس انتخاب نمودند. این تعداد پس از تهیه اساسنامه و تدوین اهداف انجمن و با اخذ مجوزهای لازم در تاریخ 80/9/12 موفق به ثبت انجمن انارکی های مقیم تهران تحت شماره 13498 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شدند.
اهداف انجمن طبق ماده 8 اساسنامه انجام امور مذهبی، فرهنگی، عمرانی، هنری، اجتماعی، علمی، ادبی، انتشاراتی و تامین امکانات مادی و رفاهی برای افراد کم در آمد و بی بضاعت و رفع مشکلات آنها و همچنین تلاش در جهت عمران و آبادی انارک و انجام امور عام المنفعه در حد امکان و توانایی می باشد.
بودجه انجمن از محل دریافت حق عضویت با جمع آوری هدایا، اعانات، وصیت و بخشش تامین می شود.
انجمن موفق به برگزاری چندین جلسه گردهمایی گردیده که در هر یک به طور متوسط 900 نفر از همشهریان با علاقه و اشتیاق شرکت نموده اند و تداوم اینگونه جلسات را خواستار شدند.
در سال 1381 همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالیانه گروه بانوان و امور خیریه فعالیت خود را آغاز نموده که تاکنون اقدامات قابل توجهی در جهت همکاری با بهزیستی، آموزش و پرورش و جمع آوری هدایا و اعانات و نذورات همشهریان داشته تا این مبالغ را صرف امور خیریه در انارک بنمایند. همچنین این گروه توانسته با استقبال تعدادی از همشهریان و با کمک و مساعدت افراد خیّر، دوخت ملحفه را در شهر انارک آغاز نماید که درآمد حاصل از این کار خیر صرف امور خیریه در انارک خواهد شد. و اخیراً زمینی از سوی سازمان زمین شهری در اختیار انجمن قرار گرفته تا نسبت به احداث ساختمان بهزیستی انارک اقدام گردد. به همین منظور انجمن آمادگی دریافت هدایای نقدی همشهریان جهت احداث و انمام ساختمان را دارد.
انجمن از کلیه همشهریان عزیز در هر جای دنیا که هستند جهت همکاری در چارچوب اهداف انجمن دعوت می نماید تا نمایندگان منتخب خود را در انجام وظایفشان یاری دهند و در فعالیت های عام المنفعه و امور خیریه به همشهریان منطقه انارک کوشا باشند و از هیچ گونه مساعدتی دریع نفرمایند. (برگرفته از آخرین اطلاعیه سال 1383)
آخرین گردهمایی آنها پس از انتخابات جنجالی 1388 بود.


انجمن انارکی های مقیم استان اصفهان
اساسنامه توسط هیئت موسس تصویب و برگه های عضوگیری در سال 84 پخش شد. قرار بود جمعه 29 اردیبهشت 85 انتخابات هیئت مدیره و بازرس از بین نامزدها (در اصفهان- هزار جریب، کوی بهار، کانون فرهنگی و تربیتی همدانیان) باشد که با توجه به حد نصاب نرسیدن رأی دهندگان به زمان آتی موکول شد.
دعوت دوباره از اعضا در تاریخ جمعه 30 تیر ماه 85 به عمل آمد که حدود 50 نفر حضور به هم رساندند اما با این حال انتخابات به جلسه ساعت 5 بعد از ظهر چهارشنبه 25 مرداد ماه 85 در محل مذکور موکول شد.
ای خفته خواب آلوده این خواب تو چیست! / آگاه نه ای نظاره ی خواب تو کیست!
بالاخره هیئت مدیره و بازرسین با چشم پوشی از بندهائی از اساسنامه انتخاب و مراحل ثبت شروع شد. در 29 تیر 86 با مجوز 45617 استانداری تاسیس و اهداف زیر جهت دعوت به همکاری اعلام شد.
1-رشد و نوآوری جهت پیشرفت و غنی سازی محیط فرهنگی و اجتماعی 2-برقراری ارتباط موثر با جوامع علمی و فرهنگی و مشارکت در طرح توسعه ملی 3-فراهم آوردن زمینه مناسب برای مردم در راستای بهره برداری کمی و کیفی از توانمندی های بالقوه آنان 4-فراهم آوردن بستر لازم برای آموزش مردم به منظور ارتقای سطح بینش و آگاهی آنان در عرصه های مختلف
و اما اولین هیئت مدیره که عبارتند از: سید محمود فاطمی انارکی، مجید بهنیا، یدا.. طالبی انارکی، محمدعلی صالحی رباطی، منصور وکیل زاده انارکی، مهینه عظیمی انارکی و هما بقائی انارکی، (علی البدل: محمدعلی ابراهیمی انارکی و فاطمه زاهدپور انارکی) و بازرس علی قیومی انارکی (علی البدل: قدرت ا.. فتوحی عشین)
در پنج مهر 86 انتخابات مجددی به عمل آمد و تغییراتی صورت گرفت.
بند هائی از اساسنامه جهت اطلاع: ماده 2- کلیه فعالیت های انجمن غیر تجاری و غیر انتفاعی بوده و ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران دقیقا‌ً طبق اساسنامه فعالیت خواهد نمود.
ماده 8- اهداف انجمن عبارتند از انجام و اجرای امور: مذهبی، عمرانی عام المنفعه، آموزشی و فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی و ادبی، انتشاراتی، تأمین امکانات مادی و رفاهی برای افراد کم درآمد و بی بضاعت و رفع مشکلات آنها از طریق امور خیریه، تأسیس صندوق قرض الحسنه
ماده 11- شرایط عضویت: هر فرد ایرانی که خود را انارکی و یا جزو منسوبین انارکی و یا علاقه مند به انارک بداند با رعایت مفاد این اساسنامه می تواند از انجمن درخواست عضویت نماید.
نوع عضویت) 1- عضویت پیوسته با پرداخت حق عضویت و دارای حق رأی  2- عضویت وابسته بدون پرداخت حق عضویت و فاقد حق رأی
اولين اطلاعيه انجمن اناركيهاي مقيم اصفهان/ چهارشنبه 12 مهر 1385/ اطلاعیه
با عرض تبریک حلول ماه مبارک رمضان و بهار قرآن ، اعلام می دارد حال که به یاری خداوند متعال و تلاش صمیمانه ی جمعی از همشهریان عزیز ، سرانجام هیأت مدیره ی " انجمن انارکی های مقیم اصفهان " انتخاب و فعالیت خود را آغاز نموده است . انتظار می رود همگی همشهریان ، ما را در راه رسیدن به اهداف خداپسندانه ی انجمن یاری نمایند .
بدینوسیله از کلیه صاحب نظران انارکی اعم از اساتید محترم دانشگاه ها ، پزشکان ، مهندسین ، دبیران ، آموزگاران ،دانشجویان و سایر افراد صاحب نظر درخواست می گردد به منظور پیشرفت و اعتلای ناروسینه ی عزیز در زمینه های مختلف طرحها و پیشنهادهای قابل اجرای خود را با توجه به شرایط اقلیمی انارک (با طرح اجرائی آن ) به آدرس موقت این انجمن به شرح زیر:
اصفهان – خیابان حکیم نظامی – مقابل پمپ بنزین پل فلزی – ساختمان کارگر – طبقه فوقانی رستوران جزیره – شرکت سپاهان مهشید ارسال فرمایند.
ضمن تشکر و قدردانی از توجه شما همشهریان گرامی در این زمینه و سپاس فراوان از همکاری و محبت های جناب آقای احمد رحیمی به خاطر امکاناتی که از نظر مکان در اختیار انجمن قرارداده اند امیدواریم نظرات شما همواره راهگشای این انجمن در حل مسائل و مشکلات عدیده انارک باشد . انشاءاله
هیات مدیره و مدیر عامل انجمن انارکی های مقیم استان اصفهان


انتظارات از انجمن انارکی ها
در جلسه ي انجمن اناركي هاي مقيم تهران و اصفهان، با مسؤولان شهرداري در خرداد ماه امسال، پس از گفت و شنيدهاي فراوان از جانب نظريه پردازان كه مانورشان در همان محدوده جلسه بود ، تصميم گرفته شد تا با مدير عامل شركت عمران و مسكن سازان استان، مشورتي صورت گيرد كه سرانجامش برايم مثل روز روشن بود ولي از باب حرمت گذاشتن به تصميم جمع، موافقت كردم. اين نشست ، انجام گرفت و قرار شد جلسه ي نهايي پس از بازديد از بافت فرسوده، درانارك تشکیل شود. طرح ها و برنامه هاي داده شده از جانب متوليان امر بسيار ارزنده و رؤيايي بود اما مشكل ما در بدو امر، چيز ديگري بود. اينكه چه كمك مالي از دست آن ها در راه زيبا سازي محله ها و جلوگيري از تخريب بيشتر خانه هاي خشتي و برج و مانده ي حصار بر مي آمد؟ هيچ. ماهم گرگ باران ديده ايم. خواب آنچه در طول زمان براي پيشرفت آبادي ديده بوديم به بركت هم فکری دوستان خوبمان كه اگرچه دستشان خالي است همتشان بلند است، به درستي تعبير شد و اينك شاهد فعاليت آن اماكن هستيم.
يك عمر كوير خواب دريا مي ديد   /    سرسبزي دشت و باغ و صحرا مي ديد
(محمدعلی ابراهیمی انارکی در شنبه یازدهم تیر 1390 و ساعت 13:31)