هردم از این باغ بری می رسد (22)

انارک نیوز- سلام دوستان، با توجه به برخی شبهات پیش آمده و برای شفاف سازی احداث کارخانه سیلیس دانه بندی شده انارک به اطلاع می رسانم:

۱ـ اینجا، پروانه اش برای تولید آجر سفالی می باشد که بایستی از سوخت مازوت استفاده می شد و کانی مارن (شیست به عبارتی) مناسب تولید آجر می باشد و نیاز به سنگ شکن دارد و حتی اگر از خاک رس با ارزش هم استفاده شود، گرد و غبار زیادی تولید می کرد.
2- کارهای ساختمانی و سوله این کارخانه به بیش از ده سال پیش برمی گردد و در آن زمان هیچ همسایه ای در شعاع دو کیلومتری نداشته است.
3- قوانین و مقررات شرایط کارکرد کارخانه کاملاً مشخص می باشد. من از اول در هر مرحله قانونی عمل کرده ام و از این به بعد هم قانونی عمل می کنم ولی نمی توانم مداخله و جوسازی از طرف هر شخصی را قبول کنم.
4- محل کارخانه از قبل مشخص بوده و تمامی شواهد نشان می داد که اینجا در آینده کارخانه ای احداث می‌شود، پس مرغدار موظف است ١٠٠٠ متر فاصله را رعایت کند اما طبق قوانین میکروبیولوژی در شعاع ١٠٠٠ متری آلودگی انتقال نمی یابد.
5- ذرات سیلیس میکرونیزه باعث بیماری می شوذ و تولید گرد و غبار می کند. در این کارخانه قرار نیست پودر میکرونیزه سیلیس تولید شود بلکه دانه بندی سنگ انجام می شود مانند کارخانه های تولید شن و ماسه. بی شک هر ذره ای که وارد شش گردد می تواند به سلامت انسان آسیب برساند. مانند دود مازوت و ریزگردها و... که آلاینده می باشند.
6ـ حتی اگر قرار باشد زمانی این کارخانه پودر میکرونیره تولید کند، یکی از دستگاههای اصلی آن دستگاه جمع کننده گردوغبار است که هم از آلودگی هوا و پخش شدن ذرات جلوگیری می کند و هم این ذرات میکرونی که در دستگاه جمع می شود ارزش بالایی دارد و در کارهای حساس می توان از آن استفاده کرد.
7- این کارخانه هنوز شروع به کار نکرده است و حتی برقرسانی به آن هم انجام نگرفته ولی تمامی شکایات مرغدار از ماه ها قبل از رسیدن ماشین آلات و دستگاه ها از پارسال شروع شده است و کارخانه الحمد... نصب شده ولی غیرفعال می باشد. پس چرا این همه سر و صدا راه انداخته اند؟ بگذارید دوباره فعال شود، اگر مشکلی بود و آن مشکل به شما رسید آن وقت شکایت کنید.
8ـ با شلوغ کردن و هیاهو و بستن درب یک کارخانه تولیدی نمی‌توان هیچ مشکل را حل کرد. اگر واقعا می خواهید مشکل اقتصادی و بی کاری منطقه ما حل شود باید به جای ایراد گرفتن، راهکار پیدا کرد و پاک نمودن صورت مسئله کاری به جایی نمی‌برد.
9ـ اگر منظور ایراد گرفتن باشد به راحتی می توان حتی مرغداری‌ها را نیز زیر سوال برد. مرغداری‌ها در غرب کارخانه واقع شده اند و در طول سال باد غالب معمولاً غربی شرقی است و به راحتی می توان شکایت کرد که بوی تعفن مرغداری باعث بیماری پرسنل کارخانه شده است و از ادامه کار مرغداری جلوگیری شود. اگر ادعا کنند که با توجه به باد غالب و مسافت، بوی مرغداری به کارخانه نمی رسد می توان بر اساس همین ادعا گفت که چون بادهای شرقی غربی، باد غالب نیست و فاصله هم زیاد است، اگر کارخانه گرد و غباری هم تولید کند که نمی کند، پس برای مرغداری‌ها مشکلی به وجود نمی آورد.
10- مرغداران خود را به جای متخصصین صنعتی و جامعه پزشکی زده اند در حالی که فراموش کرده اند ارگان های مربوطه باید تذکر دهند و نسبت به رفع عیب آن به طور یقین هم راهکار می دهند و هم اگر لازم دانستند پلمپ می کنند که در هر دو صورت و در موارد دیگر باز هم به مرغداران مربوط نیست. عموم مرغداران ما سطح معلومات ضعیفی در آلودگی‌های میکروبی محیط و غذا دارند
و همیشه اینگونه بوده که خطاهای خودشان را به گردن دیگران می‌اندازند مانند بیماری سالمونلا که علت آن دقیقاً عدم رعایت بهداشت کارگر و کارفرما است.

امید است سنگ اندازان از بهانه گیری های نا به جا دست بردارند و مانع اجرای این کارخانه و فرار سرمایه گذار که تعداد کارگران مقیمش از کل کارگران آنان بیشتر خواهد بود، نشوند و آبادانی هر چه بیشتر شهر کوچکمان را فدای اقدامات نسنجیده خود ننمایند.