در انارک، به محصول رسیدن گل محمدی و پسته و گیاهان دارویی در دویست هکتار

«معجزه آبخیزداری»|آب شرب کدام شهر با آبخیزداری تأمین شد؟«معجزه آبخیزداری»|آب شرب کدام شهر با آبخیزداری تأمین شد؟

دبیر کارگروه آبخیزداری کانون جهادگران گفت: آبخیزداری و آبخوانداری (پخش سیلاب) این ظرفیت را دارد که مناطق کویر مرکزی ایران را به قطب کشاورزی مبدل نماید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ یکی از نمونه های موفق آبخیزداری در کشور، آبخیزداری مناطق خور و بیابانک استان اصفهان واقع در فلات مرکزی ایران است. این طرح با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان و کانون جهادگران جهاد سازندگی انجام شده است. ویژگی برجسته طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در این منطقه، تأمین آب شرب با مهار سیلاب ها، برای جمعیت 7000 نفری شهر خور در دل کویر است که تا 70 هزار نفر هم قابلیت توسعه دارد. در این باره گفتگوی تفصیلی با مهندس محمد آزاد «دبیر کارگروه آبخیزداری و آبخوانداری کانون جهادگران جهاد سازندگی» انجام دادیم. مهمترین مسائلی که مهندس آزاد در این گفتگو بدان اشاره داشتند به شرح زیر است:...

تسنیم: تأثیر عملیات آبخیزداری منطقه خور و بیابانک در تولید محصولات کشاورزی چگونه بوده است؟

آزاد: طرح های آبخیزداری تأثیرات بسیار خوبی بر روی تولیدات کشاورزی داشته است و باعث شده پایداری تولید در محصولات کشاورزی به وجود بیاید و  مهاجرت معکوس شده و مردم در روستاها مستقر شوند. در این روستاها وزارت جهاد کشاورزی توانسته است با کنترل سیلاب کشت درختان زیتون، نخل و پسته را رواج دهد و این امر موجب افزایش درآمد کشاورزان باشد؛ برای نمونه طرح های آبخیزداری به وسعت 100 هکتار در روستای حسین آباد خور و بیابانک اجرا شده و با کنترل سیلاب ها در بالادست قنوات و چشمه سارهای منطقه تأمین آب پایدار آن منطقه را فراهم نموده و در 100 هکتار عرصه مذکور نیز پسته و بادام و بنه و بادام کوهی و گونه های جنگلی غیرمثمر با موفقیت کاشته شده و به نتیجه مطلوب رسیده است. در منطقه دیگر پروژه پخش سیلاب در 5 کیلومتری غرب انارک به وسعت دویست هکتار اجرا شده که در آن گل محمدی و پسته و گیاهان دارویی کشت شده و به محصول رسیده است.
(۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰)