قیچ و بهبود ناراحتی‌های چشمی

قیچ و بهبود ناراحتی‌های چشمیمدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: گیاه دارویی قیچ، در استعمال خارجی برای ناراحتی‌های چشم مانند افتالمیا و لکه سفید روی قرنیه کاربرد دارد.

محسن پویان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: گیاه دارویی قیچ از جمله گیاهان خراسان جنوبی است که با نام‌های سی منگ، چاشوم، هورم، کل قیچ، ایتوزارلیک، زرین چو، قره قان، کچ و ریچ نیز شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تخم قیچ خاصیت کرم کش دارد، افزود: در برخی نقاط از غنچه‌های گونه فاببالو ترشی می‌اندازند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: این گیاه، خاصیت مسهلی داشته و در استعمال خارجی برای ناراحتی‌های چشم مانند افتالمیا و لکه سفید روی قرنیه کاربرد دارد.

پویان ادامه داد: قیچ درختچه ای است همراه با انشعابات چوبی فراوان که در عرصه‌های بیابانی به صورت پراکنده در جوامع گیاهی درمنه دشتی مشاهده می‌شود؛ ارتفاع متوسط این درختچه تا ۲.۵ متر می‌رسد.

وی با بیان اینکه قیچ در نقاط مختلف ایران، قفقاز، افغانستان و پاکستان انتشار دارد، تصریح کرد: رویشگاه‌های اصلی قیچ در ایران، جنوب شرقی شاهرود، خراسان، زنجان، دامنه‌های مشرف به کوهستان سفید آب و دشت کویر، ارتفاعات انارک و چوپانان است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: گل‌های زرد این درختچه پیش‌رس بوده و معمولاً در اواسط اسفندماه ظاهر می‌شوند؛ به دنبال آن میوه‌های بالدار حاوی سه عدد بذر، در اوایل اردیبهشت ماه به وجود می‌آیند.

پویان تصریح کرد: گونه‌های قیچ از مهم‌ترین گیاهان مراتع نیمه خشک و خشک محسوب می‌شوند و مورد تعلیف دام قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه درختچه قیچ برای توسعه پوشش گیاهی در اراضی شور و قلیایی و همچنین تثبیت و حفاظت خاک کاشته می‌شود، افزود: چوب این گیاه به مصرف سوخت محلی می‌رسد و میزان خوراک این گیاه روزانه دو تا چهار گرم است.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۵ - :کد خبر: 1400031209069