چه باید کرد؟

انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش".
دیدگاهها از شنبه 18 ارذیبهشت ماه 1400 تا آدینه 24 ام به شرح زیر می باشد:  

الف- چکیده خواستها و پیشنهادات
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت، استفاده از ماسک و کمترین تماس با دیگران و رعایت فاصله ایمن رعایت شود.
1- استفاده‌ از جاده زواره - انارک ممنوع شد.
2- بی توجهی شهرداری به وضعیت سیل بند پشت حصار.
3- جاده کنارگذر روستایی بطرف گردنه زنجیرگاه به علت سیل خراب شده.
4- سیل، تکرار حوادث تلخ قنات چوپانان.
5- پشه های مزاحم.
6- مشکل سگ های رها شده توسط گله داران.
7- توفان و گرد و غبار شدید مسیر انارک به نایین.
٨ـ ۷خان دریافت مجوزهای ایجاد کارخانه در منطقه محروم انارک.

ب- در آغاز به خبر و مژده می پردازیم:
1- تیر خلاص به جاده انارک – زواره. استفاده‌ از جاده زواره - انارک ممنوع شد. از مسئولان محترم شهرستان تقاضامندیم برای برطرف شدن این مشکل اقدامات لازم را بنمایند.
2- آقای صفایی: گود برداری کانال پشت حصار و تشکر ویژه از آقای کافی برای هشدار به موقع و اطلاع رسانی و مستند سازی جریان سرریز شدن آب کانال که منجر به سرازیر شدن سیل به خیابان بازار شده بود. علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
3- آقای آزاد: جاده کنار گذر روستایی بطرف گردنه زنجیرگاه به علت سیل خراب شده و تا درست شدن محور، خواهشمند است مراقب خودتان باشید.
4- چوپانانِ آباد: در دو روز گذشته سیل خساراتی را به قنات حجت آباد و قنات چوپانان وارد کرده است.
5- مطلبی نیا، خبرنگار: به علت طوفان و گردوغبار شدید مسیر انارک به نایین توسط عوامل نیروی انتظامی، راهدارخانه و نیروهای هلال احمر انارک مسدود شد.
*- مطلبی نیا، خبرنگار: پاکسازی ورودی و اطراف شهر انارک از وجود زباله توسط دو همشهری دوستدار طبیعت و محیط زیست که حدود یک سال است که این عمل خدا پسندانه را در اطراف شهر انارک انجام و می توان از آن به عنوان راهکار ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و تشویق مردم به نظافت محیط شهری عنوان کرد.
*- رویداد های انارک: نماز عید فطر ۸ صبح در محل مصلی زیارتگاه شاه چراغ انارک برگزار شد.

پ- اینک گزیده دیدگاه ها، پیشنهادها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
3- جاده کنارگذر روستایی بطرف گردنه زنجیرگاه به علت سیل خراب شده.
- ناشناس: از ابتدا چنین راهی (کنار گذر) اشتباه بود و این جاده باید برای مزارع دوطرفه می بود و جاده احداثی هم یادوطرفه می بود یا جاده دیگری ساخته شود. در کجا دیده اید که جاده رفت و برگشت تا این حد از هم فاصله داشته باشد. این جاده باید بطور کلی بسته شود و تعمیر و بازسازی هم فایده ای ندارد. از شورای محترم شهر، بخشداری و نماینده محترم خانم الهام تقاضا می شود این موضوع رسیدگی شود.
- آقای خلیل زاده: کلا این جاده آسفالته گردنه برای استفاده روستاها باید باشد و جاده دیگری در کنار باند جدید احداث گردد تا امداد رسانی هم بهتر انجام گیرد. تا کنون چندین بار برای این جاده هزینه شده باز هم باید بشود. نتیجه مطلوبی ندارد.
- آقای رمضانی:این مسیری را که برای دسترسی به روستاهای انارک در نظر گرفته بودند از لحاظ ایمنی وکم عرض بودن و ریزش کوه در زمستان و هنگام بارندگی خطرات بالقوه می باشد.
4- سیل، تکرار حوادث تلخ قنات چوپانان.
- چوپانان امروز: "شناسایی مقصر در خسارت میلیاردی سیل در مزارع و جنگلبانی چوپانان ". در پی تحقیقات بعمل آمده در راستای یافتن علت چرخش آب به سمت چوپانان و در مسیر مذکور به نکته ی اساسی رسیدیم. حد فاصل مزرعه نمونه و محمدآباد، رودخانه ای سیلابی به نام " رودخونه تَنگو " وجود دارد که جهت عبور این رودخانه از جاده ی آسفالته چوپانان به انارک، کارشناسان مربوطه در زمان طراحی مسیر، بدون در نظر گرفتن حجم سیل احتمالی پلی با شش دهنه لوله ای با قطر حدود ۶۰ سانتیمتر در محل عبور سیل از جاده احداث می گردد و به شش پل معروف می گردد. در سیلاب اخیر آب پس از تجمع در پشت پل، ناگزیر تغییر مسیر داده  و به سمت مزرعه نمونه حرکت کرده و در چند نقطه از روی جاده عبور کرده و به سمت پایین دست حمله ور می شود و به دلیل اختلاف سطح سمت چپ نسبت به سمت راست جاده، آب بصورت آبشاری حاشیه جاده و در ادامه بخشی از مزارع را با خود شسته و تخریب می نماید. این پل و پلهای مشابه که ظاهرا در طراحی آنها، هزینه ی کمتر را به خسارات جبران ناپذیر ترجیح داده اند، اصلاح شود.
5- پشه های مزاحم
- ناشناس: لطفا سمپاشی انجام بشه پشه ها اذیت می کنن. باید ۱ماه زودتر این کار انجام می شد هر سال هر وقت پشه ها هجوم اوردن این کار را انجام می دن.
6- مشکل سگ های رها شده توسط گله داران.
- ناشناس: من خودم هم اگر تنها باشم و چند تا سگ ببینم می ترسم. الان که اینقدر سگ زیاد شده و تو خیابون هم میان جلو ماشین ها خداکنه باعث تصادف نشن. لطفا اونها را زنده گیری کرده ودر پناهگاههای امن نگهداری کنند. شبها هم مرتب پارس می کنند و چون گرسنه هستن ممکن است به انسان هم حمله کنند.
نارُسّینَه راهکار: تمامی نظرات در مورد سگها که اکثر آنها سگهای گله هستند متین و درست است ولی آیا توجه کرده اید که از وقتی سگها در شهر هستند دیگر خبری از دسته های شغال در شهر نیست، پارس کردن آنها به دلیل همین حضور شغالها در اطراف شهر است. قبلا شبی نبود که گذر دسته جمعی شغالها و زوزه کشیدن آنها در شهر را نشنویم. اگر برای غذاهای اضافه که به سطل زباله ریخته می شود محلی در نظر گرفته شود و سگها به آنجا هدایت شوند هم این حیوانات زبان بسته به نوایی می رسند و  هم داخل شهر رژه نمی روند و هم از حضور شغالان در شهر راحت می شویم

.ت- به مشکلی اساسی در دریافت مجوز در انارک می پردازیم:
٨ـ ۷خان دریافت مجوزهای ایجاد کارخانه در منطقه محروم انارک.
مهندس حمید رحیم پور انارکی: به اونایی که ممکنه مربوط باشه، برنخوره.
از طرف ورشکسته بی نوایی که دیگه نایی برای فریادزدن و معطلی نداره. لطفا نخندید، واقعیته! ربّی آیا فریادرسی هست؟
به خدمات کسی نیازمندم که بتونه جواب نامه ام به صمت را از جهاد کشاورزی استان که دوم دی ماه به امور اراضی فرستاده شده را تو همین چندروزه بگیره. معلومه بهش مژدگونی خوب هم می دم.

ث- در پایان به  "شکوفه های امید" و پاسخ کارگزاران می پردازیم و از آقایان محمدعلی نعمتی نایب رییس و علیرضا بقایی نیا عضو شورای شهر انارک برای پاسخگویی سپاسگزاریم.
3- آقای نعمتی: باتوجه به اینکه تخریب جاده اصلی  ازسمت نخلک به طرف چوپانان بیشنر بوده اداره راه در بازسازی ان جدیت نموده و مدتی است پرسنل محترم اداره راه پیوسته مشغول بکارند امیداست با پیگیریهای این شورا و بخشدار محترم و شورای بخش، مسئولین شهرستان  نیز اعتبارات لازم را عنایت فرمایند.
5- آقای بقایی نیا: اداره آب و فاصلاب اعلام کرد که هفته آینده سمپاشی تمام حوضچه های فاصلاب و محوطه اطراف پساب سمپاشی خواهد شد.

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.