چه باید کرد؟

انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش".
دیدگاهها از شنبه یکم آذر ماه 99 تا آدینه هفتم آذر ماه به شرح زیر می باشد:  

الف- چکیده خواستها و پیشنهادات:
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت، استفاده از ماسک و کمترین تماس با دیگران و رعایت فاصله ایمن انجام شود.
1- ماجرای ویروس خانمان برانداز کرونا
2- پیشی گرفتن در انجام کار خیر
3- پیشنهاد برای یک کاسه سازی کمکهای دایمی مردمی
4- کمبود خانه استیجاری در انارک
5- دلسوزان انارک تکانی به خود دهید
6- بازتاب خبر "خیّر"

ب- در آغاز به خبر و مژده می پردازیم:
- در این هفته چند روز بارانی خوب در انارک داشتیم.
1- فرماندار شهرستان نایین: متاسفانه تعداد فوتی های بیماری کرونا در شهرستان نایین طی دو هفته اخیر با هشت و نیم ماه گذشته برابری می کند.
- قرارگاه خدمات جامع حافظان سلامت محله محور شهید سلیمانی انارک / پایگاه بسیج مسلم بن عقیل انارک: به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج با حضور بخشدار، شهردار، اعضای شورا، فرمانده پایگاه بسیج برادران و خواهران انارک و بسیجیان و نماینده انجمن انارکی های مقیم تهران با حضور در درمانگاه شهر انارک از پزشک، پرستاران و کادر درمانی این مرکز که در ایام بحرانی با ویروس کرونا و به جهت تامین سلامتی مردم مشغول به خدمت صادقانه بودند تجلیل وقدرانی کردند. در این مراسم یک عدد کپسول اکسیژن پس از پیگیریهای آقای شفیعی نماینده انجمن انارکی های مقیم تهران و قرارگاه جامع سلامت محله محور انارک تهیه و به درمانگاه انارک اهداء شد.
- بازدید و تذکر لسانی از محل کسبه و بازاریان و اهدای بسته های بهداشتی در هفته بسیج به همت بسیجیان و کادر درمان درمانگاه انارک.
- با توجه به افزایش روز افزون ویروس کرونا، قرارگاه در نظر دارد از شنبه ۹۹.۹.۸ با مراجعه تیم ها به درب منازل اشخاص و سایر امکان با داشتن مدرک شناسایی و کاور مخصوص طرح غربالگری جهت پیشگیری از کرونا را شروع نمایند. از عموم همشهریان عزیز خواهشمندیم کمال همکاری با این عزیزان را داشته باشند.
 - پنجشنبه ۹۹.۹.۶ چهارمین جلسه قرارگاه با حضور تیم های طرح غربالگری در مسجد چهارده معصوم تشکیل شد. به لطف خدا کرونا را شکست می دهیم.
2- در این دوران سیاه کرونایی، برای ضدعفونی معابر در انارک نیاز به خرید یک دستگاه ضدعفونی کننده می باشد که به حدود شش میلیون ریال نیاز است. از خیّرین عزیز درخواست می شود در این کار خیرخواهانه و خداپسندانه ما را یاری نمایند. خیّرین محترم جهت هماهنگی با آقای جلیلی همراه 09138923873 تماس حاصل نمایند.

پ- اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- ماجرای ویروس خانمان برانداز کرونا
- آقای ترابی: تو کشورهای بلاد کفر هنوز نتونستن راهکار درستی ارائه کنن و پیشگیری کنن! الان اگر همین اشخاص از فرد مبتلای دیگه تا آخر شب در سطح شهر پخش کنن چه شخصی و ارگانی پاسخگو می باشه؟
- مهندس زاهد: کسانی که برا غربالگیری می خواهند به خانه مردم مراجعه کنند لازم است ابتدا تست کرونای آنها گرفته شود و اطمینان حاصل شود که جزو مبتلایان نیستند. بهترین کار در شهر کوچکی مثل انارک ان است که ابتدا دوستان طرح سلامت مبتلایانی که در حال حاضر ساکن شهر هستند را بشناسند و از تردد انان در سطح شهر جلوگیری نمایند. در ثانی دو روزه اعلام میشه تست سریع کرونا روزی دویست هزار در حال تولید است، آیا لازم نیست هر مرکز بهداشتی تعدادی از این کیت تستها را داشته باشد تا اگر به کسی مشکوک هستند احتیاج نباشد به نایین برود، طرح غربالگری اصلی بر پایه تست قطعی باشد تا جلو زنجیره ابتلا گرفته شود. غربالگری بیماری با رفتن درب خانه مردم حل نمی شود و ماههای اولیه، این کار بنا بود در شهرها انجام بشه که بلافاصله جلو این اقدام گرفته شد. طرح محله محور اصلش جلوگیری از تردد های بی مورد و توصیه به زدن ماسک و مقابله با خروج مبتلایان از منازل است. اصل سنجش اکسیژن خون است که فکر نکنم اصلا در مرکز بهداشت نیز وجود داشته باشد. و ای کاش این دستگاه نیز جزو لیست خرید اقلام پزشکی قرار می گرفت ،
- ناشناس: به هر حال این کار صحیح نیست و منم با آقای ترابی موافقم. این کار اینترنتی انجام شود بهتر است مثل اصفهان که مرتب از بهداشت سئوال وجواب می کنند در ضمن این افراد اگر صد در صد هم سالم باشند می توانند ناقل بیماری باشند چون با تمام افراد سر وکار دارند باید از طریق تلفن وضعیت مردم را جویا شوند و حتما از طریق گروه ها فرهنگ سازی بشه که هر شخصی واقعیت حال خود را بیان کند.
2- پیشی گرفتن در انجام کار خیر
- آقای حسینی: هزینه ((دستگاه ضدعفونی کننده)) رو واریز کردم به کارتی که دادند. قرار شد وجه کامل 6.000.000 ریال اون وسیله پمپ ضد عفونی را بنده وقف پدر تقدیم کنم و پولهای جمع شده دیگر رو مواد و وسایل دیگر امور خیر استفاده کنند. دلم می خواست برای مردم شهرم خدمتی بکنم عام المنفعه و البته خواستم خیراتی برای پدر باشه. لطف کنید دوستان وقتی میرید سر خاک امواتتون از کنار قبرستون قدیمی که رد می شین مقبره پدرم اونجا مشخصه. لطف کنند و فاتحه ای براش بخونند. لازم نیست حتما برن سر خاکش از همونجا توی ماشین نگاهی بکنند و فاتحه بفرستند کافیه‌  البته اگر بجای ما که دوریم از اونجا سری بهش زدید که منت گذاشتند. خدا اموات همه شما رو رحمت کنه.
بهترین راه همون ایده وقف جایی کردنه. اونوقت شرعاً کسی نمی توته کاریش کنه و باید طبق گفته واقف عمل بشه.
- ناشناس: خودم تو بیمارستان نائین دیدم و شنیدم که گفتن آقای فلانی از درمانگاه انارک این دستگاه را هدیه کردن به نائین چون در انارک کارایی زیادی نداشته یا کسی نمی تونسته باهاش کاری انجام بده. بر فرض که این حرف درست باشه ولی اون اقا حقی نداشته اهدایی را مجدد اهدا کنه، اونم بدون اجازه و هماهنگی. چه بسا در آینده تو همین انارک به درد می خورد. در صورتی باید اهدایی های انارک از انارک خارج شود که وسیله دیگری که مورد نیاز است جایگزین وسیله بلااستفاده شود. به این ترتیب خیرین انارکی دیگر اعتماد نخواهند کرد. البته ثبت و نظارت و تحویل و تحول دقیق لازمه این کار می باشه. باید دفتر اموال داشته باشند و همه اموال پلاک گذاری بشن.
- آقای کافی: قابل توجه خیرین انارکی مقیم خارج از انارک - با توجه به وضع موجود و با شیوع بیماری کرونا در انارک و با توجه به اینکه بیشتر انارکی های ساکن داخل شهر انارک مسن هستند، بیمارستان انارک نیازمند فوری دستگاه اکسیژن می باشد. بنده خودم الان بیمار مسن کرونایی داخل انارک دارم و بیمارستان دستگاه اکسیژنی که بده بهمون  تا بتونیم از بیمارمون داخل خونه پرستاری کنیم نداریم و به نایین متوسل شدیم. از شما مردم عزیز عاجزانه خواهشمندم اگر کسی می تونه بصورت امانت یا بصورت دائم کپسول اکسیژن  به بیمارستان انارک اهدا کنه، لطفا هر چه سریعتر این کار را انجام بده تا به سلامتی همشهریهای خودش کمک کنه. بیمارستان کپسول اکسیژنی که بتونه امانت بده به بیمار نداره. لطفا اطلاع رسانی کنید تا بتونیم جان همشهری های خودمونا از مرگ ناشی از کمبود اکسیژن نجات بدیم.
- آقای کافی: خدا خیرتون بده کار بسیار خوب و خداپسندانه هست. این که مبلغ معلوم هزینه کرد بهتره یا کسی ندونه چقدر کمک شده، کجا هزینه شده؟ دلسرد نکنید کسی که پیشقدم یک کاری می شه. اصل کار و نیت افراد مهم است.
3- پیشنهاد برای یک کاسه سازی کمکهای دایمی مردمی
- آقای رشیدی: بهتره حسابی افتتاح بشه و هر انارکی هر مبلغی که می خواد ماهانه به آن حساب واریز کنه و حساب با امضای ریاست شورای اسلامی و یکی از معتمدین محلی جهت هزینه کرد قابل برداشت باشه و مبالغ واریزی و برداشت در همین کانال درج گردد که در این صورت به راحتی می توان مسائل را حل کرد برای هرکاری که نیاز باشد. هرکس هم که قصد پرداخت وجه داشته باشه راحت می تونه این کار را انجام بده و هر مبلغی خواست هرچند کم در حد چند هزارتومان هم قابل پرداخت هست.
4- کمبود خانه استیجاری در انارک
- ناشناس: می بینم این خانم دنبال خونه ی اجاره ای میگرده، همسرش نخلک کار می کنه. خودش برای اینکه انارک خونه ی اجاره ای نیست بیرجنده. یک نوزاد یک ماهه داره.  زندگی براشون سخت شده. برای رضای خدا بلکه یک دلسوز پیدا بشه و بتونه یک فکری براشون بکنه.
5- دلسوزان انارک تکانی به خود دهید
- آقای حسینی: هنوز منتظریم که از تلویزیون و رادیو و در مجلات معتبر به نام انارک توجه و پخش بشه. 

ت- به "نمک خور و نمکدان شکن" می رسیم:
5- بازتاب خبر "خیّر"
ناشناس: واقعا جای تاسف داره هدف کمک به شهرمونه یا کوبیدن همدیگه. کجای مملکتمون پاک و شفافه که ما خواسته باشیم شفاف سازی کنیم. کسی اگه بخواد قدم برداره نمایش معنی نداره. بدبین کردن خیرین نسبت به افراد دیگه. این متن و این کار بازم می گم از اول تا اخرش نمایشه و دروغ و خراب کردن همدیگه.

ث- پاسخ به "نمک خور و نمکدان شکن":
5- مهندس رحیم پور: لطفاً خودتو معرفی کن. کی را خراب کرده ام و کی نمایشیه کارش؟ نمایش اسمش روشه. انجام دادن يا تظاهر به انجام دادن امرى است که خود در هر لحظه واقف بر چگونگى بروز آن هستيم. هنوزم می گی نمایشه؟ برو بالا سر آشپزخونه و آب انبار را بخون تا بفهمی فرق نمایش و انجام دادن کار خیر چیه؟

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.