ماجرای گروه بازدیدکننده از معدن سیاه کوه

روز چهارشنبه 13 اسفندماه، سه مهندس با یک محلی راه بلد جهت بازدید از معدن سرب سیاه کوه به سوی آن با ماشینی مناسب حرکت می کنند. پس از بازدید از معدن در راه بازگشت از معدن در حدود 80 کیلونتری انارک، لاستیک های ماشین دچار مشکل می شود.
هنگام پیاده شدن متوجه می شوند مشکل ناشی از وجود تسمه با میخ های بلند بوده که در مسیر حرکت، ماشین گروه بازدید را از دو چرخ پنچر نموده است. به دوستی در انارک خبر داده می شود که وسیله مناسبی برای بازگرداندن آنان نمی یابد و مشکل به به رئیس شورای شهر اطلاع داده می شود. از قرار معلوم ماشین با چرخهای کم باد حرکت می کند اما پس از طی چند کیلومتر نمی تواند منطقه ماسه بادی را رد نماید و زمینگیر می شود.
آقای نجفیان با آقای بخشدار تماس و یا دستور آقای بخشدار، در ساعت 9 شب، ماشین هلال احمر به اتفاق یک سرباز از کلانتری انارک و دو نفر محلی عازم محل و با کمک آنان در ساعت 11 و نیم گرفتار شدگان در بیابان به انارک بازگردانده می شوند. روز بعد نیز با توجه به امکانات، ماشین آپارات و آماده حرکت به انارک می شود و روز جمعه عاقبت به خیر می شوند و با این خاطره از منطقه انارک خارج می شوند.
جای بسی تشکر از رئیش شورای شهر و آقای بخشدار و کلانتری انارک و افراد محلی وجود دارد که در این عملیات همکاری لازم را به عمل آوردند و این افراد را از خطر سرمای تا استخوان نفوذکن کویر نجات دادند اما جای چند سوال باقی است:
1- شکاربانی حضور فیزیکی در منطقه را کم دیده است و برای کنترل شکارچیان از تسمه میخدار استفاده نموده است در حالی که به جز آنان افراد دیگری نیز در این منطقه عبور و مرور می نمایند.
2- در انارک کلیه راه های روستایی و دامپروری خاکی می باشد که محل تردد مردم محلی می باشد و وجود چنین موانعی حتی اندک، می تواند خطرساز باشد.
3- معادن سرمایه ملی می باشد و در صورت ممانعت از گروه بازدیدکننده با میخ های آهنی یا نفر بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری دچار تردید جدی می نماید.