اخبار‌ تکمیلی هفته

انارک نیوز - اخبار تکمیلی و گزیده کوتاه نظرات، انتقادات و پیشنهادها در مورد انارک در هفته جاری از شنبه بیست و دوم تیرماه 98 تا امروز بیست وی هشتم به شرح زیر می باشد. قابل ذکر است که در صورت دریافت هرگونه خبر، نتایج جلسات، تصمیم های گرفته شده و پاسخ مسئولین به اطلاع همشهریان عزیز رسانده می شود

الف- در آغاز به اخبار می پردازیم:
1-  بازدید و دیدار آقای تاجمیری بخشدار انارک به همراه اعضاء شورای اسلامی ازمرکز بهداشت و درمان انارک و کلانتری 14 انارک ودیدار با جناب سروان محمدی نژاد فرماندهی کلانتری 14 انجام شد.
2- معدن سرب نخلك از گذشته‌های دور توسط مردم محلی روستاهای اطراف مانند «انارک»، «چوپانان» و «جندق» مورد بهره‌برداری بوده است . در سال 1307 تا 1332 نخلک توسط شرکت‌های خصوصی اداره شده است. همچنین از مهم‌ترین اتفاق‌های رخ‌داده در این معدن می‌توان به رونق اقتصادی شهر انارک، ضرب سکه توسط یک شرکت خصوصی، تأسیس نخستین بانک ملی منطقه در سال 1316 و نابودی جنگل‌های «تاغ» و سوختن آن‌ها در کوره‌های ذوب سرب اشاره کرد. این معدن در سال 1332 با واگذار شدن به شرکت سهامی کل معادن و ذوب فلزات ایران رسما دولتی شد.
یک گروه باستان‌شناس آلمانی در سال 1970 میلادی از این معدن و بررسی قدمت آن با استفاده از شیوه‌های علمی، اظهار کرد: در این بررسی‌ها، قدمت معدن بیش از دوهزار سال و قدمت دژ و آتشکده (چهارتاقی نخلک) در کنار آن حدود 1800 سال دانسته شد. همچنین آثار کشف‌شده در این منطقه،‌ آن‌ها را متقاعد کرد که در دوره‌های بعد از اسلام نیز در این معدن فعالیت‌هایی وجود داشته است.
تولید اصلی معدن نخلک كنسانتره سرب و مواد معدنی استخراجی حاوی کانی‌های گالن یا سولفور سرب و سروزیت یا کربنات سرب است. ذخيره قطعي معدن با در نظر گرفتن عيار حد 9 درصد در سال 1364 حدود 850 هزار تن برآورد شده است.
در روش فرآوري قديمي کارخانه کانسنگ استخراجي پس از سنگجوري، توسط سنگ شکنهاي چکشي خرد شده و سپس توسط ميز لرزان عمليات فرآوري انجام مي شد.در نهايت کنسانتره حاصل جهت تسويه به کوره معدن ارسال مي شد ولي بدليل آلايندگي زياد، اين روش کنار گذاشته شد. در مدار جديد فرآوري که طراحي و نصب آن توسط يک شرکت فرانسوي انجام شد کانسنگ استخراجي پس از خردايش در واحد سنگ شکني فکي و مخروطي تا ابعاد زير 1 سانتيمتر، به ميز لرزان منتقل مي شود. کنسانتره ميز داراي عيار 50 درصد مي باشد و بعنوان محصول نهايي به فروش مي رسد. سپس باطله ميز لرزان به بخش جيگ منتقل شده و در اين بخش در چند مرحله (رافر، کلينر و رمق گير) کنسانتره قابل قبول بدست مي آيد. محصول مياني جيگ نيز پس از نرم شدن در آسيا به واحد فلوتاسيون منتقل مي شود. در اين کارخانه دو کنسانتره از بخش جيگ و فلوتاسيون بدست مي آيد و در مقابل دو نوع باطله دانه درشت و دانه ريز حاصل مي شود که اين باطله ها در دو بخش مجزا انباشته مي شوند. کنسانتره نهايي داراي عيار 63 درصد سرب و حدود ppm 700- 600 نقره مي باشد.
مواد معدنی از کارگاه‌های استخراج از عمق زمین با تلاش و کوشش کارگران این مجتمع استخراج‌شده و توسط اسکیپ به سطح زمین منتقل می‌شود. بررسی ها نشان می دهد در نخلك «آتشگاه»، «چهارطاقي» و «بقايايي از يك آبادي متعلق به معدنچيان دوره ساساني» برجای‌مانده است كه حکایت از آن دارد که در اين منطقه از روزگاران باستان، تأسیسات معدن وجود داشته است. معادن «سرب نخلك»، «مس طالمسي»، «مس مسكني»، «سرب سياه كوه» و «طلاي خوني» از مهم‌ترين معادن بخش انارك از توابع شهرستان نایین در شرق استان اصفهان به شمار مي‌آيند.
در انارک بیش از 40 معدن شناسایی‌شده است که اکنون فقط معدن سرب نخلک و معدن سنگ فراز معادن فعال هستند. این معدن در حال تبدیل شدن به نخستین موزه معادن ایران است و عملیات اجرایی این کار نیز آغاز شده‌است.
معدن فوق از ابتدای سال 1396با حضور شرکت معدنی سرب و روی کیمیا گوهران به عنوان راهبر مجتمع و تحت نظارت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درحال فعالیت بوده و در حال حاضر351 نفر در این شرکت مشغول به کار می باشند. 
3-  تاریخچه معدن مسکنی: اکتشافات مس اساساً سابقه طولانی در ایران داشته و عده ای معتقدند که پیشینیان مس را ابتدا در سرزمین ایران شناخته اند و آن هم در مناطق کویر مرکزی ایران، آثار معدن کاری، گدازگری قدیم و داش ذوب مس (سرباره ذوب) که در حاشیه کویر مرکزی ایران به چشم می خورد می تواند دلالت بر چنین قدمتی باشد.
اما تاریخچه معادن مس در قرون اخیر در منطقه انارک حاکی از آن است که از حدود 400 سال پیش (دوره صفویه) تاکنون این معادن در چندین دوره مورد بهره برداری قرار گرفته و این صنعت در حاشیه کویر مرکزی از جمله منطقه انارک که از نعمت کشت و زرع محروم است دارای اهمیت به سزایی بوده و مردم از این راه زندگی می کردند.
معدن مسکنی معدنی است قدیمی و به طوریکه آثار کارهای قدیمی نشان می دهد، این معدن در چندین دوره مختلف مورد بهره برداری قرار گرفته است.
در سال 1314 اولین اکتشافات سیستماتیک توسط گروه آلمانی به سرپرستی مهندس اشمیت که با دولت وقت ایران قراردادی داشتند، شروع گردید و به مدت 4 سال در معادن فلزی منطقه انارک از جمله مس طالمسی، مسکنی، باقرق، سبرز و ... به تفحص پرداخته و استخراج و بهره برداری از این معادن شروع شد و بعداً اکتشاف و استخراج را اداره کل معادن وابسته به وزارت پیشه و هنر آن زمان که بعدها به نام شرکت سهامی کل معادن تغییر نام یافت، به مدت بیش از 20 سال نه به طور مستمر بلکه به طور پراکنده ادامه یافت.
در سال 1354 شرکت سهامی کل معادن یک دستگاه فلوتاسیون سیار به ظرفیت 100 تن در روز جهت تغلیظ و پر عیار نمودن سنگ های مستخرجه قدیمی معادن طالمسی مسکنی (باطله حاصل از سنگجورهای سابق) در معدن طالمسی احداث و به مدت 1 سال مشغول به کار و در ان کنسانتره مس تولید میگردید. بعداً این کارخانه به معدن سرب نخلک و نهایتاً به معدن مس چهارگنبد کرمان منتقل گردید و عملاً این معدن از 20 سال پیش تا کنون متروکه میباشد.
در بین سالهای 1353 تا 1357 شرکت تکنواکسپرت شوروی با همکاری سازمان زمین شناسی کشور مطالعات زمین شناسی وسیعی در منطقه انارک انجام داده عملیات اکتشافی شامل نقشه جامع زمین شناسی منطقه ،انجام عملیات ژئوشیمی ژئوفیزیک حفاری و مغزه گیری و نمونه برداری های متراکم از نقاط مختلف این معدن انجام گرفت و نتیجه این تحقیقات ذیل توسط سازمان زمین شناسی کشور انتشار یافته است.
در هر صورت مدتي طولاني از حدود سال 1360 تا سال 1378 معدن مسكني تقريباً به فراموشي سپرده شد و در سال 78 اهالي شهر انارك با هدف فعال نمودن معادن متروكه منطقه انارك و ايجاد اشتغال در منطقه محروم ، شركتي به نام فراز معادن انارك را تأسيس نموده و با پشتيباني نماينده مردم منطقه علي رغم عدم وجود اطلاعات اكتشافي دقيق و ميزان ذخيره قطعي پروانه بهره برداري از معدن در سال 1379 به نام شركت مذكور صادر گرديد . ولي همانطور كه از قبل نيز می توان حدس زد معدن مسكني باز هم فعال نشد و شركت فراز معادن در تاريخ 23/3/84 تقاضاي ابطال پروانه خود را تسليم سازمان صنايع و معادن استان نمود.
متعاقب انصراف شرکت فراز معادن انارک، محدوده مس کنی در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت و این سازمان مطالعات گسترده ای را با هدف سافتن عناصر رادیواکتیو در این معدن آغاز نمود. از آنجا بر اساس مطالعات اکتشافی انجام شده، وجود عناصر رادیواکتیو در این معدن اثبات نشد، لذا سازمان در سال 1386 این معدن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عودت داد.
متعاقب عودت این معدن به سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان، این سازمان این معدن را به عنوان معدن متروکه به مناقصه گذاشت که اواخر سال 1386، بهره بردار فعلی معدن به عنوان برنده مناقصه اعلام شد.

ب - اینک بخش تلخ "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است" که امیدواریم در آینده نزدیک قبل از "نوشدارو پس از مرگ سهراب" پاسخی داشته باشیم که در اینجا با عنوان "شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران هم می پردازیم.
این هفته تمامی پاسخ ها از آقای محمد پاکروان رئیس شورای اسلامی شهرمان انارک و عضو شورای اسلامی استان اصفهان می باشد: 
1- (خانم حلوانی): مهمتربن کاری که باید انجام شود گازرسانی ازاردستان یانایین بطورثابت نه مخزنی 
- مدارس چرا درحال حاضر بخاطر نداشتن یه دبیر یه خانواده باید مهاجرت کند و مدارس ما بشه مسکونیه کارگران
- تاسیس یه دانشگاه دراین شهر که وسط کویر قرار دارد جمعیت را افزایش می دهد
- این شهر باتوجه به داشتن خط سرویس چرا حتی یه مینی بوس نباید داشته باشه  که مردم این شهر بدلیل مشکلات در به در باشن
- وسایل اهدایی توسط خیرین چرا دردرمانگاه جای مشخصی نداره که برندارن ببرن نایین بگن اینجا استفاده نمیشه 
- باتوجه به اینکه ما پزشکان متخصص انارکی درشهرهای مختلف داریم باید تقاضا کنیم درهفته یک پزشک متخصص به شهر خود آمده مردم عزیز را درمان کند
- در این شهر ما نیازبه یک دفتر محضر و ثبت اسناد داریم و یک بنگاه  معاملاتی
- اکنون که مشکل آب نداریم ساخت یه استخربزرگ با تمام امکانات سونا و جکوزی برای تفریح جوانان و آب درمانی سالمندان  بسیار ضروری می باشد
- چرا اداره برق یه نیرو از خود شهر نداشته باشد
- ساخت یه مجتمع نان، نان سنگک، لواش، ساندویجی وغیره با توجه به ترددمسافران.
- ازشورا و مقامات بخواین یه مجتمع بزرگ بنام عروس کویر در وسط شهرراه اندازی که در آن یه مغازه طلا فروشی، پارچه فروشی، لوازم خانگی، فرش،  یه کفش فروشی، لوازم ورزشی، آرایشی-بهداشتی، عطاری وغیره باشه
- ساخت یه کارخانه قالیشویی با دستگاههای مجرب
- یه عکاسی، یه مغازه لوازم التحریر، دستگاه فتوکپی و فکس
- تاسیس یه داروخانه شبانه روزی 
- از اعضای شورای محترم  تقاضا داریم که این شهر را به حالت اول برگرداند تا جوانان مشغول به کار شوند. ساخت یه پارکینگ بزرگ دراین شهر برای عید ومحرم و مناسبتای دیگر و شاغل شدن یک جوان برای نگهبانی
- انرژی اتمی زمین که واگذارشده شروع کنن به ساخت وساز
- هرساخت و ساز یا شرکتی بنا شود اداره و بانکش هم باید توخود انارک باشد و مهمتر ازهمه باتوجه به تردد مسافران از این شهر راه اندازی یک کارخانه یخ سازی.
- زمانی که امکانات نباشه مردم مجبورن مهاجرت کنن. کافی شاپی که نیمه ساخته هست بسیاری ازمشکلات حل می شود.
2-  (علی): چرا کسی از دو بانده شدن جاده نایین به انارک حرفی نمی زنه که چند سال هست همینطور نیمه کاره مانده
3- (محمد پاکروان به خانم حلوانی): در پاسخ به موارد این عزیز گرامی یک کلام باید گفت:
- همه ی موارد مد نظر ایشان به حق است ولی آیا جمعیت فعلی پاسخگوی این موارد خواهد بود؟؟ آیا سرمایه گذار در وهله اول فکر بازگشت اصل سرمایه نیست؟؟
- گازکشی که جزء طرح ملی شده و باید بصورت لوله کشی انجام پذیرد. کی و چه زمانی خدا عالم است.
4- (خانم فرازی): پس اولین چیزی که قبلا هم به اون پرداخته شده و الان هم در این مورد همشهریان راهکار بدن. بهتره چگونگی جذب جمعیت برای شهرمون باشه. لطفا اگر راهکاری به نظرتون می رسه، ارائه بدین.
5- (محمد پاکروان): جمعیت مهاجر زیاد میاد انارک ولی خونه واسه اجاره تو انارک وجود نداره اگر هم پیدا شد اجاره های فضایی ۷ میلیون ماهی ۵۰۰ یا ۸ میلیون ماهی ۸۰۰  و کمترین نرخ ۵ میلیون ماهی ۴۰۰ الی ۵۰۰.
انارک امکاناتی نداره و این مبلغ اجاره هاست خب با این مبلغ هیچ کس تو انارک نمی مونه. نمونه اون مهندسین نخلک که واسه اجاره های زیاد از انارک رفتن به نایین و اونجا دقیقا کمتر از اون اجاره کردن و حداقل امکانات کافی وجود داره واسشون. الان اگر کسی خانه ایی جهت اجاره بخواهد قطعاً کسی نیست که در اختیارش بگذارد اگرم باشد با اجاره بالا.
6- (خانم فرازی): راهکاری داره بنظرتون؟ یادش بخیر یه زمانی خونه های سازمانی وجود داشت . ببینین فکر چی بوده و چی شده.
آخه جمعیت هم جایی میره که امکانات بیشتر باشه. پس اول باید امکانات بیاد و بدنبال اون جذب جمعیت. شده قصه ی اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟
7- (.): اینکه انارک مشکل مسکن وجود داره و هزینه تهیه مسکن بالاست کاملا درست ولی اگر این مشکل نباشد آیا مشاغل در حد افزایش جمعیت می باشند،  یا امکانات آموزشی و رفاهی وجود دارد

8- (محمد پاکروان): فعلاً دنبال مسکن اجتماعی محرومان هستیم به خواست خدا این انجام شود تا حدودی از مهاجرت جلوگیری می کند.
- خب مسلما وقتی جمعیت باشد بر موارد مد نظر شما اثر مطلوب خواهد داشت. وقتی امکانات باشد کمتر کسی حاضر می شه بره شهرهای شلوغ. خب تا جمعیتی نباشه چه جوری امکانات می گیریم؟؟
الان دنبال هرچی میری دست میذارن رو سرانه جمعیت. پس در وهله اول باید حفظ جمعیت فعلی و جلوگیری از مهاجرت بشه که مشکل عمده در این خصوص نبود مسکن می باشد.
- نانوایی دیروز یک نوبت پخت کرده ظاهراً امروز هم طبق اخبار واصله تعطیله و پختی انجام نشده، قابل توجه مسئولین.
9- (خدایی): بخشدار محترم و شهردار و شورای شهر یک فکری برای ناتوانی  انارک بردارید که ساعت 7/15 دقیقه نان در انارک نیست و مسافر هم به ما می گوید  کجا زندگی  می کنی؟
10 - (محمد پاکروان): از وظایف بخشداری است جهت بررسی و پیگیری. کما اینکه بنده دیروز تماس گرفتم بخشداری ولی پاسخگو نبودن.
11- (خانم فرازی): ویدئویی فرستاده اند که وضعیت آب لوله کشی شهر انارک را در ساعت 11.30 پنجشنبه 98.04.27 نشان داده و نوشته اند که چه اتفاقی افتاده؟ شیر کاکائوشده؟
12 - (علیرضا شیری): این درست که پشه‌ خاکی بدلیل شرایط خاص اقلیمی میزان آن افزایش می یابد آنچه به نظر می‌رسد این پشه مربوط به فون طبیعی انارک نیست  وگرنه از طریق مبارزه بیولوژیک ومبارزه طبیعت کنترل میشد پس پایه یا بیس این پشه خاکی باید به نوعی بامحصولی که در انارک مصرف شده والودگی به تخم پشه داشته باشد من نمی دانم چه مواد اولیه ای وارد منطقه انارک شده است اما تجربیات آکادمیک ومیدانی من باقریب به سی سال  بیماری های قابل انتقال به انسان  و دام بیانگر این است که اولا این پشه ها آب و هوای مناطق موسمی شبه قاره هند هستند ودر انارک جایگاه تاریخی ندارند بدلیل سرعت بالای تکثیر  آیا خاک یا ماسه از جایی مثل بندرعباس. وچاه بهار یا حتی چین یا هند وارد منطقه نشده است؟؟؟دوم بدلیل وجود موش وروباه وشغال وحتی سگهای ولگرد این حشرات می توانند ناقل بیماری  های  مناطق حاره. مانند لیشمانیا و۰۰۰باشند پس هم باید بهداشت محیط شهرستان باتوجه به دوره تخم گذاری وازدیاد پشه ها در چندین نوبت سمپاشی در پساب فاضلاب و جلوگیری از ورود خاک یا ماسه آلوده وسمپاشی خاک ها ی ووارداتی وسعی در خارج کردن خاکها یاهر ماده اولیه ای که  می تواند پایه آلودگی شود وهم مبارزه با موش‌های صحرایی ومتاسفانه حیواناتی همچون سگ های  ولگرد وروباه وشغال بعنوان میزبان واسط عوامل بیماری های خطرناک انگلی بهرحال بعنوان مطلع پیشنهاد می کنم که ابتدا بررسی شود که آیا خاک خارجی وارد منطقه شده واساساً آلوده بوده یانه؟  چون حتی یایکبار ورود خاک باید حداقل سه سال مبارزه با ناقلین بیماریها توسط شبکه بهداشت وکار بهداشت وکارشناس محترم مبارزه با بیماریهای انگلی وواگیر باید صورت بگیرد.

انارک نیوز اعلام می دارد کلیه اخبار و پیشنهادات همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود می باشد.