ضعف پوشش تلفن همراه از انارک به سمت چوپانان

جزئیاتی از شاهکار اورژانس کشور در زلزله کرمانشاه
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: 7 هزار و 350 مصدوم از روستاهای زلزله‌زده طی 3 روز به بیمارستان‌ها منتقل شدند در حالی که جاده‌ها خراب بود و دسترسی به برق هم موجود نبود. 
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غفور راستین صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: امروز 2 هزار و 800 پایگاه با 4 هزار واحد اورژانسی در سطح کشور فعال است که 38  پایگاه اورژانس هوایی، 65 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 270 دستگاه موتور آمبولانس و 3 پایگاه دریایی اورژانس داریم و یکی از سازمان‌های امدادرسان هستیم که در  مناسبت‌های مختلف، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و مناسبت‌های ملی و مذهبی حضور پررنگ داریم.
وی با بیان این که شاخص‌ترین حضور پایگاه اورژانس کشور در زلزله سال گذشته کرمانشاه بود، بیان کرد: 7 هزار و 350 مصدوم از روستاهای زلزله‌زده طی 3 روز به بیمارستان‌ها منتقل شدند در حالی که جاده‌ها خراب بود و امکانات برق هم نبود و چنین امدادرسانی در دنیا نظیر نداشت، 100 پیوند موفق در این 3 روز امدادرسانی زلزله‌زدگان انجام شد و هیچ کمبود امکانات بیمارستانی احساس نمی‌شد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان عنوان کرد: هزار و 980 عمل جراحی در این 3 روز انجام شد و با اقدامات بهداشتی و درمانی که انجام شد هیچ بیماری واگیردار شیوع پیدا نکرد.
وی تصریح کرد: فرهنگ مردم ارتقا پیدا کرده و حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال اتفاق نمی‌افتد اما باز هم بیش از 3 هزار مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند، 30 درصد کاهش مصدوم و 50 درصد کاهش بستری در سطح کشور داشتیم؛ نسبت به سال 95 بیش از 16 درصد افزایش مأموریت در نوروز 97 داشتیم.
راستین با بیان اینکه در سطح استان اصفهان 145 پایگاه فعال اورژانس داریم که نسبت به سال گذشته 4 پایگاه بیشتر شده و بیش از  206 هزار و 300 مورد عملیات اورژانسی در سال گذشته انجام شده است، خاطرنشان کرد: حوادث تصادفی به حوادث شهری و جاده‌ای تقسیم می‌شود و حدود 75 درصد این حوادث در کلان‌شهر اصفهان اتفاق می‌افتد، در 6 ماه نخست امسال 107 هزار و 820 مأموریت توسط اورژانس انجام شده است و حوادث غیر تصادفی 74 هزار و 518 مورد و آمار تصادفی کاهش پیدا کرده است 32 هزار مورد بوده است.
وی ادامه داد: سیاست‌ها سوق دادن مردم به استفاده از موتورهای برقی است و از علل کاهش حوادث تصادفات شهری، نظارت و کنترل بیشتر موتورسواران است که همین باعث کاهش آمار تصادفات و تلفات حوادث تصادفی شهری است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان یادآوری کرد: در همه شهرهای استان اصفهان به جز شهر اصفهان، اورژانس زیر 8 دقیقه بر بالین بیمار حاضر می‌شود، در اورژانس جاده‌ای نیز به دلیل کمبود امکانات با استاندارد حضور بر بالین مصدومان فاصله داریم در جاده‌ها باید در 80 درصد مأموریت‌ها زیر 15 دقیقه بر بالین بیمار حاضر شویم که در بعضی مناطق این استاندارد رعایت می‌شود اما در برخی مناطق دیگر استان، بیشتر از زمان استاندارد طول می‌کشد.
وی با تأکید بر این که اورژانس هوایی اصفهان جزو اولین پایگاه‌های اورژانس کشور بود، بیان کرد: در استان اصفهان با هوانیروز ارتش قرارداد همکاری داریم چرا که بالگرد بیمارستانی نداریم و این بالگردها تحت مقررات ارتش هستند و از همین رو یک سری محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد، طی 2 سال گذشته با شرکتی خصوصی قرارداد بسته شده است و تاکنون 18 دستگاه مدی‌کوپتر یا همان بالگرد اورژانس برای کشور تأمین شده است که ویژگی‌های اورژانس هوایی را دارد و محدودیتی هم ندارد.
راستین با بیان این که سهم استان اصفهان 3 دستگاه مدی‌کوپتر است که یک دستگاه آن آماده شده است اما هنوز تحویل نشده است، عنوان کرد: در اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان نیز در مراسم اربعین شرکت می‌کند که سهم استان اصفهان در سال گذشته 15 تیم بوده است که امسال هم همین سهم را داریم و مضاف بر آن یک دستگاه اتوبوس اورژانس نیز اعزام خواهد شد.
وی افزود: طرح 247 و طرح 724 از طرح‌های اورژانس است که طرح 247 به معنای امداد 24 ساعته به بیماران قلبی در 7 روز هفته است که در بیمارستان‌های تخصصی قلب بستری خواهند شد و هنگامی که اورژانس بر بالین بیمار قلبی حاضر می‌شود پزشک حاضر در مرکز از طریق ارتباط ویدئویی در مورد بیمار قلبی معاینه می‌کند که 17 اورژانس تخصصی در این خصوص تاکنون تهیه شده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان یادآوری کرد: سیستم اتوماسیون نیز برای خدمات‌رسانی بهتر راه‌اندازی شده است که اطلاعات بیمار، اطلاعات واحد اورژانس، اقدامات انجام شده و بیمارستان پذیرنده بیمار در این سیستم ثبت می‌شود و تخلفات را تا حد زیادی کاهش داده است.
وی خاطرنشان کرد: 66 نفر فوتی در سطح کشور میانگین فوتی‌های شهریور ماه طی 10 سال گذشته است که مردم که قرار است در شهریورماه به سفر بروند باید به این نکته توجه کنند و شایع‌ترین عامل تصادفات، خواب‌آلودگی و خستگی راننده است، عدم استفاده از صندلی ویژه کودکان در صندلی عقب، حواس‌پرتی راننده و عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است.
راستین یادآوری کرد: 60 درصد تصادفات جاده‌ای در 30 کیلومتری شهر مقصد رخ می‌دهد، اوایل مهر ماه بازگشایی مدارس است و یکی از مشکلاتی که در حوادث ترافیکی وجود دارد این است که به‌محض شروع تعطیلی مدرسه، دانش آموزان به‌صورت گروهی وارد خیابان می‌شوند که این موضوع باعث تصادفات است که حاضریم آموزش‌های لازم را به دانش آموزان ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق استان اصفهان مانند نائین به سمت خور و بیابانک پوشش تلفن همراه بسیار ضعیف است و اگر در این منطقه حوادثی رخ دهد مصدومان باید به رانندگان بسپارند که به‌محض این که به جایی رسیدند به اورژانس و پلیس خبر دهند این عدم ارتباط از انارک به سمت چوپانان بیشتر است از شهروندان می‌خواهم هنگامی که در خیابان با خودروی اورژانسی رو به رو می‌شوند اجازه عبور آن‌ها را بدهند، تأمین قطعات برخی خودروهای اورژانس که خراب شده است نیز با مشکل رو به رو شده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان در پایان گفت: تا پیش از این 30 درصد تماس‌ها با مرکز فوریت‌های پزشکی اشتباهی بوده است که راه(اندازی اتوماسیون اورژانس، باعث کاهش این آمار شده است.
(۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶کدخبر: ۱۳۹۷۰۶۲۶۰۰۰۲۳۷)


مشکلات اورژانس اصفهان همچنان پابرجاست
به گزارش ایرنا، غفور راستین روز دوشنبه در جمع خبرنگاران ، همکاری نکردن مسئولان برای تخصیص زمین جهت ایجاد پایگاه اورژانس در شهر اصفهان، مسایل فرهنگی برای باز کردن مسیر جهت عبور آمبولانس ها، عدم پوشش کامل شبکه تلفن همراه در جاده های برون شهری به ویژه در شرق استان و کمبود نیروی انسانی را از جمله این مشکلات برشمرد.
وی با تاکید بر این که هنوز در کلانشهر اصفهان به استاندارد کشوری برای زمان رسیدن آمبولانس به محل امدادخواهی نرسیده ایم، تصریح کرد : مهمترین عامل آن عدم امکان ایجاد و استقرار پایگاه های اورژانس با توزیع مناسب در این کلانشهر است.
به گفته وی در برخی مناطق این کلانشهر چند پایگاه اورژانس وجود دارد اما در منطقه ای دیگر به دلیل عدم تخصیص زمین مناسب، هیچ پایگاه اورژانسی وجود ندارد و همین امر امدادرسانی را در این شهر بزرگ و پر ترافیک با مشکل مواجه می کند.
راستین همچنین با اشاره به نبودن مسیرهای ویژه تردد خودروهای امداد از جمله آمبولانس در این کلانشهر، خاطرنشان کرد : در مذاکره هایی که با شهردار اصفهان داشتیم، بسیاری از نرده های مسیرهای اتوبوس تندرو (BRT) برداشته شد که گام موثری برای سهولت در تردد خودروهای امداد است.
وی با تاکید بر اینکه لازم است فرهنگ سازی بیشتری برای همراهی مردم با عوامل اورژانس به هنگام تردد آمبولانس در خیابان ها و پشت چراغ های قرمز صورت گیرد، افزود : هنوز بسیاری از مردم انتظار دارند که هرگاه به شماره تلفن 115 زنگ زدند در همان لحظه آمبولانس به محل حادثه برسد در حالی که اعزام آمبولانس با توجه به شرایط کلانشهری مانند اصفهان، زمان بر است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان به مشکل عدم پوشش تلفن همراه در برخی از جاده های برون شهری اشاره و اضافه کرد : این مشکل بیشتر در مناطق شرق استان از جمله جاده طریق الرضا(ع) از نایین به خور، انارک به چوپانان، خور به معدن پتاس، خور به یزد و جندق به معلمان وجود دارد.
وی با بیان این که بسیاری از نیروهای اورژانس اصفهان به صورت قرارداد شرکتی مشغول کار هستند، تصریح کرد : ما منتظر مجوز سازمان مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور برای جذب نیروی انسانی در اصفهان هستیم.
راستین به مشکل خودروهای آمبولانس اشاره و اضافه کرد : تعدادی از دستگاه های آمبولانس به دلیل نبود قطعه و بودجه کافی در صف انتظار تعمیر هستند و همین امر باعث کاهش تعداد آمبولانس های رزرو در پایگاه های اورژانس شده است.
وی همچنین تعداد ماموریت های اورژانس در 6 ماه نخست امسال در استان را 107 هزار ماموریت شامل 74 هزار ماموریت غیر تصادفی و 33 هزار ماموریت تصادفی اعلام و تصریح کرد : این رقم سال گذشته 104 هزار ماموریت شامل 70 هزار ماموریت غیر تصادفی و 34 هزار ماموریت تصادفی بود.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت : مقایسه نوع ماموریت های تصادفی در 6 ماه نخست امسال گویای کاهش ماموریت های شهری و افزایش ماموریت های جاده ای است.
راستین ادامه داد : در 6 ماه نخست سال گذشته از ماموریت های تصادفی 27 هزار مورد شهری و حدود هشت هزار مورد جاده ای بود در حالی که در مدت مشابه در سال جاری این ماموریت ها به ترتیب 24 هزار و 9 هزار مورد بود.
وی شایع ترین و بیشترین عامل تصادف های شهری را موتور سیکلت اعلام و تصریح کرد : با توجه به فرهنگ سازی و اقدام های صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی، امسال شاهد کاهش ماموریت های تصادفی شهری بودیم.
وی استفاده از موتورسیکلت های برقی را در کاهش حوادث ترافیکی شهری بسیار موثر دانست و افزود : این موتورها دارای سرعت محدود هستند.
راستین همچنین شایع ترین علت تصادفات در جاده های برون شهری را خستگی و خواب آلودگی راننده ذکر و اضافه کرد : افزایش تعداد خودروها و ترددها و کارایی نداشتن برخی از دوربین های کنترل سرعت جاده ای نیز در بروز تصادفات موثر است.
وی خاطرنشان کرد : بر اساس آمار موجود سال گذشته 991 نفر در استان اصفهان بر اثر حوادث ترافیکی و تصادف جان باخته اند در حالی که این رقم در 6 ماه نخست امسال 250 نفر بوده است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان، استاندارد پوشش جاده ای را 2.5 پایگاه در هر یکصد کیلومتر اعلام کرد و افزود : این شاخص در زمان حاضر در این استان 1.7 پایگاه است.
وی ادامه داد : بر اساس استانداردها 80 درصد ماموریت های شهری باید کمتر از هشت دقیقه انجام شود که به این شاخص در همه شهرهای استان به جز کلانشهر اصفهان رسیده ایم.
وی زمان استاندارد رسیدن اورژانس به محل حادثه در جاده های برون شهری را 15 دقیقه دانست و افزود : به طور میانگین به این شاخص رسیده ایم اما در برخی از جاده ها به دلایلی مانند عدم امکان ایجاد پایگاه پوشش ما کامل نیست.
راستین با اشاره به این که پایگاه اورژانس هوایی اصفهان طی قراردادی که با هوانیروز ارتش منعقد شد، فعال است، گفت : بالگرد هایی که در ماموریت های هوایی در اصفهان استفاده می شود نظامی است و تجهیزات تخصصی امدادرسانی ندارد به همین دلیل با محدودیت هایی در این زمینه مواجه هستیم و کمترین انتقال مصدوم را از این طریق در مقایسه با سایر استان ها داریم.
وی بیان داشت : مقرر است سه دستگاه مدی کوپتر (بالگرد اورژانس هوایی اختصاصی پزشکی) به استان اصفهان جهت رفع این محدودیت تخصیص یابد که هنوز این کار انجام نشده است.
راستین تعداد تماس های مردم با شماره تلفن 115 در هر شبانه روز را بیش از 2 هزار تماس اعلام و تصریح کرد : پس از راه اندازی سیستم اتوماسیون در اورژانس اصفهان و امکان ردیابی شماره تلفن و آدرس، تعداد تماس های مزاحم به صفر نزدیک شده است.
وی درباره ایجاد جایگاه (پد) مخصوص بالگردهای اورژانس هوایی توضیح داد : مقرر بود این جایگاه در جاده ورودی اصفهان و رو به روی هسا ( هواپیماسازی ایران) ایجاد شود اما به دلیل مسایل امنیتی با آن مخالفت شد.
استان اصفهان دارای 145 پایگاه فعال اورژانس شامل 75 پایگاه شهری، 69 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی است.
(کد خبر: 83036661 (6666502) 1397/06/26 ساعت: 22:12)