معادن مس، سرب و روی انارک

استخراج مس در کشور سابقه ای کهن دارد و معادن آن در سراسر فلات ایران پراکنده است. میزان ذخایر مس را تا صدها میلیون تن برآورد کرده‌اند که مهمترین معادن فعال آن در سرچشمه است. افزون بر این، معادن مس فراوانی در نواحی انارک (یزد)، زنجان (بایچه باغ)،‌ آذربایجان (سونگون، مزرعه و هروآباد) وجود دارد.
ذخایر معادن سرب و روی کشور هم بیش از 30 میلیون تن برآورد شده که بیشتر آن در حواشی کویر لوت، مرکزی (حوالی انارک، یزد، اصفهان و اراک ) و نواحی پیرامونی البرز قرار دارد.
ایران از نظر مواد معدنی غیر فلزی بسیار غنی است و معادن فراوانی از سیلیس، دولومیت، فلدسپات، بندونیت، تالک، زاج، فلدوین، تراورتن، مرمر و انواع مختلف سنگ‌های ساختمانی تزیینی در بیشتر استان‌های کشور وجود دارد. همچنین ایران سومین تولیدکننده بزرگ گچ در جهان است و سالانه حدود پنج میلیون تن گچ تولید می‌کند.
همچنین ایران 11 درصد ذخایر ثابت شده نفتی زمین معادل 130 میلیارد بشکه و 18 درصد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی معادل 26 تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد که شاید همین امر موجب شده به مواد معدنی آن طور که باید توجه نشود و تمام پتانسیل ها در این بخش مورد استفاده قرار نگیرد.
(ایسنا- کد خبر: 93111307308 / دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲)