زندگینامه حضرت امام حسن عسکری (ع)

انارک نیوز: درباره تاریخ ولادت، محل ولادت و تاریخ شهادت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) میان مورخان اختلاف است، اما مشهور این است که در هشتم ربیع الآخر سال ۲۳۲ ق (پنجشنبه 15 آذر ماه 225 خورشیدی) در مدینه چشم به جهان گشود. 
پدرش امام دهم، حضرت هادی (علیه‌السلام) و مادرش که امّ ولد و بانویی پارسا و شایسته بود «حدیث» یا «سلیل» است، که برخی از او به نام «سوسن» یاد کرده‌اند.
امام ۲۲ سال از دوران زندگی‌اش را با پدر بزرگوارش سپری کرد و با شهادت پدرش در سال ۲۵۴ق به امامت رسید، امامت ایشان، شش سال بیش‌تر به طول نیانجامید، اما اهمیت دوران امامت ایشان زمانی آشکار می‌شود که به مسئله غیبت و اهمیت آن پی ببریم، چرا که حضرت باید در این مدت کوتاه مقدمات لازم برای انتقال شیعه از مرحله حضور به مرحله غیبت را فراهم می‌کرد.
تعقیب و مراقبت از پدر و ایشان به قدری بود که آنان را در میان لشکریان جای داده بودند و به همین دلیل این دو را «عسکریین» لقب داده‌اند.
امام یازدهم صورتی گندمگون و بدنی در حد اعتدال داشت. ابروهای سیاه کمانی، چشمانی درشت و پیشانی گشاده داشت. دندانها درشت و بسیار سفید بود. خالی بر گونه راست داشت.همسرش نرجس یا نرگس‌خاتون بود.
در اول ربیع الاول سال ۲۶۰ ق به دستور معتمد عباسی، مسموم و در روز هشتم همان تاریخ (آدینه 16 دی ماه 252 خورشیدی) به شهادت رسید. چون بدن مظهر امام را کفن کرده و آماده نماز گزاردن بود، خادمی آمد و جعفر کذاب را دعوت کرد که بر برادر خود نماز بخواند. چون جعفر به نماز ایستاد، طفلی گندمگون و پیچیده موی، گشاده دندانی مانند پاره ماه بیرون آمد و ردای جعفر را کشید و گفت: ای عمو پس بایست که من به نماز سزاوارترم.
پس از این‌که تنها فرزندش، امام زمان (عج) در حالی که پنج سال بیش‌تر نداشت بر او نماز خواند، در خانه خود در سامرا و در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد.

همسر و فرزند: تنها همسر آن بزرگوار، حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها (کنیز رومی به نام ملیکا) و تنها فرزند آن حضرت، حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه شریف مي باشد.


زادروز ایشان پنجشنبه 15 آذر ماه 225 خورشیدی یا 6 دسامبر 846 میلادی و شهادت آدینه 16 دی ماه 252 خورشیدی یا 5 ژانویه 874 میلادی می باشد.