ریگ جن

بخت آزمایی سفر در مهمانی کویر 
سکوت بی انتهای کویر هر روح خسته و مشتاق سفری را وسوسه می کند تا تن به جاده بسپارد و بی درنگ هوای چیدن ستاره از دامن بی غل و غش آسمان این بخش از طبیعت اسراربرانگیز خدایی کند.
اواخر اسفند که می شود طبیعت، لباس زمستانی اش را از تن بیرون کرده و جامه دریده تر برای مهمان نوازی مسافرانی که خسته از کار و تلاش یکساله اند، سفره می اندازد و در این میان کویر با خاصیت زمختی اش در گشایش در، به روی مهمانان، دست و دل بازتر است.
چشمانت را می بندی و با باد نجوا می کنی، مسافر کویر باید طبع و روحی لطیف داشته باشد تا در پس اخم این پهنه یکرنگ صبور و خفته خاموش، ظرافت های سخاوت وار این خانه خاکی، از عطر روح انگیز کاهگل گونه تا خنکای نسیم وقتی گونه شب را می نوازد و تا چین و خم دب اکبر و اصغر و خوشه پروین را رج به رج بر دار قالی خاطره بچیند.
سفر به کویر فراتر از زیبایی و ابهت، به گفته پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران قابلیت های درمانی هم دارد، به عقیده او سوراخ نبودن لایه ازن در فضای بالای کویر لوت، از مهم ترین قابلیت های این دشت بزرگ ایران است و اشعه آفتاب در این کویر نه تنها خطرناک نیست، بلکه خاصیت درمانی نیز دارد، بنابراین، ماسه درمانی و آفتاب درمانی از قابلیت های مهم کویر لوت به عنوان بخشی مهم از طبیعت ایران است. 
ایران در بخشی از کره زمین واقع شده است که کمربند نواحی خشک و بیابانی از آن می گذرد، یک چهارم کشور را مناطق کویری تشکیل می دهند و دو دشت کویر و کویر لوت معروف ترین کویرهای ایران هستند که مساحتی بیش از 360 هزار کیلومتر مربع را فرا گرفته اند.
با توجه به این که کویرنوردی به عنوان یکی از شاخه های پرطرفدار طبیعت گردی، محسوب می شود، می توان از این دو پهنه گسترده و دیگر کویرهای ایران به عنوان مقصد گردشگری توجه کرد...
ریگ جن، مثلث برمودای ایران در گرمسار سمنان:
کویر 'ریگ جن' از صعب العبورترین نواحی دنیا، پر از تپه های شنی و باتلاق های نمکی است، در حال حاضر در این منطقه هیچ علایمی از حیات دیده نمی شود، این منطقه شبیه یک چند ضلعی و تقریبا شبیه مثلث است که دو ضلع آن خیلی بزرگترند. 
این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است، در بیشتر نقشه ها نامی از این منطقه برده نشده است، تنها دو کویر شناس اروپایی در گذشته در سفرنامه های خود به وجود چنین کویری در ایران اشاره ای کرده اند.
اگر از تهران عازم ریگ جن می شوید باید بدانید که فاصله تهران تا جندق حدود 170 کیلومتر است.
فاصله ابتدا تا انتهای ریگ جن حدود 400 کیلومتر است، عبور از ریگ جن با ماشین، حداقل به چهار تا پنج روز زمان نیاز دارد و پیاده 10 تا 12 روز طول می کشد، به علاقه مندان سفر به ریگ جن توصیه می شود برای سفر امن به این منطقه مجهز به امکاناتی از قبیل موبایل ماهواره ای، دستگاه GPS و حتی هلی کوپتر برای نظارت بر فعالیت و سلامتی گروه باشند. 
در روزهایی که طوفان است اصلا نباید به این منطقه سفر کرد و حتما باید قبل از سفر، مسئولان محلی را در جریان سفر به ریگ جن گذاشت، در این منطقه با 23 درجه اختلاف دما در طی یک شبانه روز مواجهیم و دمای هوای روز حدود 24 درجه است و شب به منفی هفت درجه می رسد.
(ایرنا / کد خبر: 82862277 (6429625) -  تاریخ خبر: 1396/12/23 - ساعت: 12:4)