کویر ریگ جن / کویرهای ایران

کویر در شبچرا کویر در شب سرد است؟!
علت سرد بودن هوای کویر در شب کویرها سرزمین های گسترده ای هستند که به دلیل بارش کم باران خشک شده اند و پوشش گیاهی در این مناطق رو به صفر می باشند. برخی از مناطقی که اکنون به کویر تبدیل شده اند قبلا دریاچه یا دریاهایی بوده اند که در اثر تبخیر آب آنها از بین رفته و به نمک زار و شوره زار تبدیل شده اند. از جمله مهمترین مشخصاتی که مناطق بیابانی دارا هستند علاوه بر بارش کم باران اختلاف دما بین شب و روز در این موقعیت جغرافیایی می باشد، که این موضوع هیچ ارتباطی ندارد کویر متعلق به کدام کشور باشد.
 الی گشت را در این مطلب دنبال کنید تا علت سرد بودن هوای کویر در شب را پیدا کنید.
 اختلاف دما بین شب و روز در کویر: به دو دلیل دمای هوای کویر در شب سردتر از روز است:
۱- عدم وجود آب کافی در کویر، مانع از به وجود آمدن پوشش گیاهی مناسب در این منطقه می شود. از آنجایی که گیاهان نقش مهمی در آب و هوای هر منطقه دارند، بنابراین هیچ گونه فتوسنتزی در این موقعیت جغرافیایی وجود ندارد. بنابراین دمای هوای در شب به شدت کاهش می یاید.
۲- دیگر دلیلی که برای این موضوع وجود دارد این است که شن و ماسه عایق خوبی برای حفظ دما نیستند بنابراین آنها نمی توانند گرمای روز را جذب کنند تا در شب زمانی خورشید نیست دمای ذخیره شده را آزاد سازند تا در شب هوا تعادل داشته باشد. بنابراین این هم یکی دیگر از دلایلی است که در شب هوای کویر سرد می باشد.
دمای هوای کویر تفاوت بیابان و کویر: بین اغلب مردم این طور جا افتاده است که کویر و بیابان یکی هستند اما این دو اصطلاح کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. بیابان بخشی از یک منطقه خشک است که میزان بارندگی در آن کمتر از ۵۰ میلی متر است و حتی ممکن است که در چندین سال در آن باران نبارد، پوشش گیاهی در مناطق بیابانی بسیار ضعیف است. اما کویر به زمین هایی گفته می شود که اغلب شوره زار هستند و گیاه به طور کلی نمی تواند در آن رشد کند. در بعضی از کویرها که شوری حاکم کمتر است، ممکن است گیاهانی مانند گز که دربرابر املاح نمکی مقاوم است، در آن رشد نماید؛ بنابراین کویر معمولاً زمین‌هایی با شوری بالا و بدون گیاه است که به آن (نمک‌زار) نیز گفته می‌شود.
کویرکویرهای ایران:کشور ایران دارای مناطق کویری متعددی می باشد، به طور تخمینی حدود یک چهارم آن را مناطق کویری تشکیل می دهند. مناطق کویری در ایران به دسته های، کویر مرکزی،‌ کویر کوچک،‌ کویر ریگ جن و کویر لوت تقسیم می شوند. در ادامه برخی از معروف ترین کویرهای ایران نام می بریم.
دشت لوت: دشت لوت در امتداد استان های خراسان جنوبی، سیستان و کرمان می باشد. این بیابان بین دو گسل نهبندان در شرف و نای بند در غرب واقع شده است. دشت لوت حدود یک دهم مساحت کشور را شامل می شود. این کویر به عنوان گرم ترین نقطه زمین که دمای آن به ۷۰ درجه سانتی گراد رسیده است در جهان مطرح می باشد. کویر لوتدشت کویر دشت کویر با نام های کویر مرکزی، کویر نمک و چاله کویر در سطح جهان شناخته می شود. این دشت در مرکز فلات ایران قرار دارد. و از شمال به دامنه های البرز مرکزی و از غرب در امتداد جاده دامغان به سمت جندق و کویر ریگ جن متصل می شود.
کویر مرنجاب: یکی از معروف ترین کویرهایی که این روزها به منطقه ای توریستی تبدیل شده کویر مرنجاب است. این منطقه علاوه بر زیبایی های طبیعی که دارد شامل نمونه های متنوعی از گیاهان و جانواران مختلف می باشد که برای علاقمندان به طبیعت بسیار جذاب و دیدنی است. در کویر مرنجاب یک کاروانسرا و قناتی وجود داشته که در زمان شاه عباس ساخته شده است، پس از گذر سالها کویری که در اطراف این کاروانسرا قرار داشته به کویر مرنجاب تبدیل گشته است.
کویر مرنجابکویر ریگ جن یکی از سخت ترین کویرها جهت عبور که لقب صعب العبور را برای خود گرفته است کویر ریگ جن است. در این کویر تپه های شنی و باتلاق های نمکی فراوانی دیده می شود. هیچ گونه علائم حیاتی در این منطقه تاکنون به ثبت نرسیده است. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق واقع شده است. هیچ چشمه و چاه آبی هم در این منطقه توسط کارشناسان پیدا نشده است. دو کویر شناس اروپایی در سفرنامه خود از وجود چنین کویری در ایران نام برده اند. کویر ریگ جن به عبارتی مثلث برمودای ایران نام دارد چرا که در گذشته مردم اعتقاد داشتند هر کسی به این منطقه برود زنده بر نمی گردد.کویر ریگ جن
کویر اشتهارد: کویری به طول ۶۰ کیلومتر در منطقه اشتهارد یا قشلاق حسین خانی در شمال این شهر قرار دارد. گنبدهای نمکی زیبا و رنگارنگی در این منطقه وجود دارد که بر زیبایی آن افزوده است. مناظر کویری بر فراز ارتفاعات کویر اشتهارد بسیار زیبا و دل انگیزه می باشد. با توجه به این که این کویر به تهران نزدیک است  می تواند پتاسیل بالایی برای جذب گردشگر را داشته باشد. پوشش گیاهی منطقه در حاشیه ارتفاعات درمنه دشتی و در هسته کویر فاقد پوشش گیاهی است.
کویر اشتهارد کویر مصر: درست در میانه راه دامغان به سمت نائین و اصفهان کویر مصر قرار دارد. این کویر در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع می باشد. کویری بسیار زیبا که روستای تاریخی مصر را در دل خود جای داده است. این منطقه یعنی روستای تاریخی مصر یکی از اصلی ترین و پرطرفدارترین مناطق گردشگری به شمار میرود. در سفر به این کویر کلی هیجان در انتظارتان خواهد بود که عبارت از شترسواری، آفرود و همچنین تماشای بی نظیر ستاره ها در شب را می توان نام برد.
(کویر مصر۲۴ دی, ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰)