پیشواز نوروز، چگونه سبزه عید بکاریم

انارک نیوز - سبزه كه نمادی از تولد و رشد است، عضوی جدایی‌ناپذیر و همیشگی در سفره هفت‌سین ما ایرانی‌ها است؛ سفره‌ای كه به مناسبت نوروز در خانه تمام ایرانی‌ها حتی آن‌هایی كه در كشورهای خارجی زندگی می‌كنند برپا می‌شود. اما چگونه می‌توان با استفاده از یك بذر ساده به چنین زیبایی دست یافت؟ این كار واقعا سخت نیست و زنان ایرانی خودشان چند روز پیش از شروع نوروز دست به كار شده و به قول معروف سبزه می‌اندازند.
انداختن سبزه هزینه زیادی در برندارد و هم‌چنین وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. خود بذرها می‌خواهند كه بزرگ شوند و رشد كنند و خیلی سخت است كه شما آن‌ها را از این كار ناامید كنید.
خب چگونه باید این كار را انجام داد؟ خیلی ساده است.  برای انجام این كار نیاز به وسایل و موادی دارید تا با تهیه آن‌ها و ایجاد شرایط مناسب بتوانید سبزه‌ای پرپشت و زیبا را برای سفره هفت‌سین خود آماده كنید. این مواد و وسایل به شرح زیر است:
یك‌چهارم یا نصف فنجان دانه گندم و یا دانه عدس (اگر در مورد انتخاب یكی از این دو ماده تردید دارید بهتر است بدانید كه دانه‌های گندم خیلی صاف رشد می‌كنند در حالی كه دانه‌های عدس دارای حالتی مدور و بی‌نظم هستند).
هر نوع ظرفی كه دوست دارید: برای مثال یك ظرف شیشه‌ای دهن‌گشاد، یك بشقاب بزرگ، یا یك كاسه كم‌عمق. (تنها نكته‌ای كه در مورد انتخاب ظرف برای پرورش سبزه باید به آن دقت كنید این است كه ظرف شما باید به گونه‌ای باشد كه دانه‌ها و بذرها در آن نور كافی دریافت كنند و در برابر آب دادن‌ها متمادی دوام داشته باشند. انواع ظروف غذا (البته نوع كم‌عمق آن‌ها) بهترین گزینه برای این كار هستند).
چندین برگ دستمال كاغذی.
آب و نور خورشید.
نكته مهم: سبزه را نباید بیش از حد آب دهید. این كار باعث از بین رفتن بذرها و دانه‌ها شده و اشتباه بزرگی است. نكته مهم هنگام سبزه انداختن و پرورش بذرها این است كه بدانید قرار نیست آن‌ها را از آب پر كنید بلكه باید آن‌ها را به گونه‌ای آب دهید كه آب كم‌كم و چكه‌چكه وارد ظرف شود. باید بدانید كه قرار است دانه‌ها همیشه مرطوب باشند نه این‌كه همیشه خیس و پر از آب باشند. اگر شما به اشتباه ظرف را بیش از حد پر از آب كردید، كمی آن را كج كنید تا آب اضافی از آن خارج شود.

 

حال به تصاویر به ترتیب از چپ به راست توجه نمایید.
بذرها و دانه‌ها را به مدت 24 تا 48 ساعت خیس كنید. آب ظرف را یك تا سه بار در طول روز تعویض كنید.
پس از آن دانه‌ها را که حدود نیم سانتی متر جوانه رده است روی پارچه ای که آب را برچیند پهن و کمی خشك كنید.
در همین حین دستمال کاغذی را مانند پاکت پستی تا کنید و دوباره تا را مانند قبل از تا زدن باز نمایید. و  دانه ها را روی دستمال كاغدی در وجه لوزی شکل پهن نمایید. سپس تاها را روی دانه ها برگردانید تا مانند یک پاکت پستی بسته شده بنظر آید.
دستمال كاغذی در این حالت باید كمی مرطوب باشد. اگر این‌گونه نبود آن را كمی با آب خیس كنید.
دانه‌های پیچیده شده درون دستمال كاغذی را درون یك ظرف قرار دهید و ظرف را در جایی قرار دهید كه مستقیما زیر نور آفتاب باشد تا رشد دانه‌ها سریع‌تر انجام شود. ظرف باید به مدت 24 تا 48 ساعت در این وضعیت قرار بگیرد. فقط باید گاه‌گداری آن‌ها را كمی مرطوب كنید تا همیشه دستمال خیس بماند. یك تكنیك خوب برای این كار این است كه ابتدا كمی آب روی دستمال بریزید، سپس دست خود را كمی روی دستمال فشار دهید و بعد ظرف را كج كنید تا آب اضافی داخل آن خارج شود.

اكنون روز پنجم است و وقت آن رسیده كه دستمال را باز كنید. در این زمان دانه‌ها كمی رشد كرده‌اند و آماده‌اند تا رشد خود را در جایی دیگر ادامه دهند. اكنون زمان این كار فرارسیده است كه باید در سه مرحله انجام شود:
1- یك تكه دستمال کاغذی را بر اساس شكل كف ظرف خود (یا هر ظرف دیگری كه برای این كار انتخاب كرده‌اید) ببرید. این تكه دستمال كاغذی تبدیل به سطحی می‌شود كه دانه‌ها بر روی آن رشد می‌كنند و به نوعی نقش خاك را برای دانه‌ها بازی می‌كند.
2- دانه‌های جوانه‌زده را درون ظرف دهن‌گشاد و بر روی سطح دستمال كاغذی پخش كنید. دانه‌ها را به صورت یكنواخت بر روی دستمال كاغذی پخش كنید تا در نهایت ظاهر سبزه شما یكدست و بدون حفره خالی شود. ضخامت لایه‌ای كه دانه‌ها در كف ظرف ایجاد می‌كنند كاملا به عمق ظرف شما بستگی دارد. این لایه نباید خیلی نازك باشد. هم‌چنین دانه‌ها نباید روی هم انباشته شوند چراكه این مسئله باعث خفه شدن برخی از آن‌ها شده و در نتیجه فقط تعدادی از آن‌ها رشد می‌كنند. یک ونیم تا 2 سانتی‌متر بهترین ضخامت برای دانه‌های جوانه‌زده است.
3- روی دانه‌ها را با یك دستمال كاغذی مرطوب بپوشانید.
دانه‌ها را به مدت دو روز در این وضعیت قرار دهید و در طول این مدت آن‌ها را سه بار در روز آب دهید تا همیشه خیس و مرطوب باقی بمانند.

اكنون در روز هفتم قرار دارید. در این روز باید دانه‌ها مقداری رشد كرده باشند. با دیدن دانه‌های جوانه‌زده احساس خوبی در شما ایجاد خواهد شد. اكنون زمان آن رسیده كه پوشش دستمال کاغذی روی دانه‌ها را جدا كرده و از درون ظرف خارج كرده و ظرف را در جایی قرار دهید كه نور خورشید وجود داشته باشد. هم‌چنان باید دانه‌ها را آب دهید. روزی دو بار (یك بار در صبح و یك بار شب) به نظر كافی می‌رسد.
كار شما به پایان رسیده است. اكنون می‌توانید شاهد رشد دانه‌ها باشید. سبزه‌ها را می‌توان در ظرف‌های مختلف و با شكل‌های متفاوت پرورش داد. اگر اهل طراحی سفره هفت‌سین خود هستید شكل و رنگ ظرف سبزه شما بسیار مهم می‌شود. پس هنگام انتخاب ظرف به طرح سفره هفت‌سین خود فكر كنید تا سبزه شما با طراحی سفره هفت‌سین هماهنگی داشته باشد.

بذر و دانه ها را از امروز دهم اسفند ماه برای سبزه کاری خیس نمایید اما اگر قصد شما خرفه و شاهی می باشد از یک هفته به عید آن را انجام دهید.

در روز سیزده‌به‌در (روز سیزدهم فروردین ماه) سبزه‌ها در طبیعت رها می‌شوند.

(از چیدانه با تغییرات)