سازمان های نظام مهندسی معدن استان ها، بازوی نظارتی وزارت صمت هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان گفت: سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌ها در مراحل اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری همراه صاحبان معادن بوده و با نظارت بر مراحل اجرای کار به ویژه ایمنی، مسئولیت ویژه‌ای را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عهده دارند.

شهرام مبصر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی معدن اساسا بازوی نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. استان اصفهان نیز یکی از استان‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین معادن را دارد و همین مسئله باعث دشوار شدن کار سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان می‌شود.

وی افزود: به صورت کلی معادن در طبقه‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت به چهار دسته معادن درجه یک، دو، سه و چهار تقسیم می‌شوند؛ معادن درجه یک به آن دسته از معادن گفته می‌شود که بیش از یک میلیون و 500 هزار تن، معادن درجه دو 300 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تن، معادن درجه سه 300 تا 100 هزار تن و معادن درجه چهار کمتر از 100 هزار تن ذخیره داشته باشند، البته طبقه‌بندی معادن سنگ تزئینی بسیار متفاوت از طبقه‌بندی کلی است.

استان اصفهان بیشترین معادن کشور را دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان اضافه کرد: عمده معادن استان اصفهان به جز چهار تا پنج معدن که جزو رده درجه یک هستند، اغلب در رده درجه سه و چهار قرار می‌گیرند. در حال حاضر، استان اصفهان حدود یک هزار و 100 معدن دارد که 740 معدن آن غیر از معادن شن و ماسه است. به این ترتیب، استان اصفهان از نظر تعداد، بیشترین معادن کشور را در اختیار دارد.

مبصر عنوان کرد: 80 درصد از معادن استان اصفهان در گروه معادن کانی غیر فلزی ازجمله شن و ماسه، سنگ تزئینی، مصالح ساختمانی و... هستند. 5 درصد از معادن استان اصفهان در گروه معادن فلزی مانند سنگ آهن، مس، سرب و روی قرار می‌گیرند که معدن سرب و روی ایرانکوه در این استان ازجمله معادن بزرگ سرب و روی کشور بوده که در حال استخراج است. ضمن اینکه این استان میزبان دو معدن طلای کشور یعنی موته و اخترچی است. در همین حال 15 درصد از معادن استان اصفهان در رده خاک‌های صنعتی همچون باریت، کائولن و.... قرار می‌گیرند.

وی ابراز کرد: معادن سنگ آهن استان اصفهان عموما در شمال این استان قرار دارند و پراکندگی آن‌ها در شمال این استان به ویژه منطقه کاشان بیشتر است؛ هرچند که تعدادی از معادن سنگ آهن در جنوب و غرب این استان قرار دارند. معادن سرب و روی استان اصفهان در غرب این استان یعنی فریدون‌شهر گستردگی بیشتری دارند، البته ناگفته نماند که عمده معادن فلزی استان اصفهان از نظر زمین‌شناسی در بخش ایران مرکزی این استان قرار گرفته‌اند که بیشتر این معادن در شمال شرق استان اصفهان یعنی مناطق انارک واقع شده‌اند. ازجمله معادن فلزی این استان می‌توان به معادن سرب نخلک، مس طالسمی و کالکافی اشاره کرد. قطعا شمال شرق استان اصفهان یعنی منطقه انارک، پتانسیل بسیار خوبی برای اکتشاف معادن فلزی داشته و از نظر اقتصادی می‌تواند درآمدزا باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان ادامه داد: برای نظارت بر معادن درجه سه و چهار، هر معدن باید یک مسئول فنی داشته باشد که از سوی سازمان نظام مهندسی معدن استان مربوطه به معدن‌دار معرفی می‌شود. مسئول فنی نیز باید به صورت تمام وقت در معدن حضور داشته باشد و به همه بخش‌های معدن مانند مسائل فنی، استخراج، بهره‌برداری، ایمنی و... رسیدگی کند. مسئول فنی به عنوان یک کارشناس معدن محسوب شده و سازمان نظام مهندسی معدن متولی نظارت بر معدن است.
(فلزات آنلاین - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲ - ۱۳:۳۷)