طرح بیابان زدایی در منطقه انارک و چوپانان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین اعلام کرد: طرح بیابان زدایی در 250 هکتار از زمین های تحت تاثیر فرسایش بادی در کانونهای بحران دو منطقه انارک و چوپانان این شهرستان اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین روز دوشنبه به نقل از 'کیوان لوکی انارکی' میزان اعتبار این طرح را 1.5 میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: طرح یاد شده در روزهای پیش رو آغاز می شود.
وی خاطرنشان کرد: اغلب کانونهای بحران فرسایش بادی در سطح شهرستان در منطقه انارک و چوپانان واقع شده و در بسیاری از موارد منشأ تشکیل گرد و غبار و ریز گردها است که با اجرای عملیات بیابان زدایی و تثبیت و کنترل حرکت ماسه های روان می توان تا حدودی از پیشروی بیابان و افزایش آلودگی هوا جلوگیری کرد.
به گفته رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین، یکی از راههای جلوگیری از بیابان زایی کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک همچون گیاهان شوره زیست است که راهکار مقابله با بیابان زایی در این شهرستان از طریق کاشت نهال گیاه تاغ در زمین های تحت تاثیر فرسایش بادی دنبال می شود.
لوکی انارکی تکید کرد: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر که خسارات جبران ناپذیری را به پوشش گیاهی مراتع وارد کرده است و از دامداران، روستائیان و سایر اقشار مردم شهرستان تقاضا داریم در حفاظت از پوشش گیاهی موجود به منظور جلوگیری از فرسایش بادی و آبی مانند گذشته اهتمام داشته و خود حافظ منابع طبیعی باشند.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل و چالشی جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده به نوعی که منشاء بسیاری از بیماری ها را می توان در این ذرات ریز جستجو کرد.
کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد در سال 2017 شعار 'سرزمین ما، خانه ما، آینده ما' را انتخاب کرده و این موضوع اهمیت پیگیری طرح های بازدارنده برای پیشرفت بیابانها و کاهش و کنترل کانون های انتشار ریزگردها را نشان می دهد.)
(کد خبر: 82682770 (6193316) تاریخ خبر: 1396/07/1014:59)