خسارت ۳۹ میلیاردی کانون‌های فرسایش بادی به اقتصاد و محیط زیست

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: کانون‌های بحران فرسایش بادی در استان اصفهان سالانه ۳۹ میلیارد تومان به اقتصاد و محیط زیست استان خسارت وار می‌کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی نریمانی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابانزایی برگزار شد با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد شعار این روز جهانی را با شعار «حفاظت زمین و احیای اراضی با مشارکت مردم» نامگذاری کرده است، اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد از تخریب سرزمین و ۸۰ سوء تغذیه و عدم امنیت غذایی در روستاها اتفاق می‌افتد و از این رو باید به این مناطق توجه ویژه‌ای صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام گزارشات کنوانسیون مقابله با بیابانزایی تا سال ۲۰۳۰ نیاز مردم جهان به منابع آبی ۳۰ درصد بالاتر از نیاز فعلی خواهد بود، ادامه داد: این در حالی است که ۴۱ درصد از اراضی کشاورزی، ۳۵ درصد از ساکنین جهان، ۴۴ درصد از تولیدات کشاورزی  و ۵۰ درصد از دام و طیور دنیا در مناطق بیابانی وجود دارند و چنانچه این مناطق آسیب ببینند زندگی مردم نیز تحت تاثیر جدی قرار می‌گیرد.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه بیابان‌های استان اصفهان که ۳.۲ هکتار از این استان را شامل می‌شوند بیشتر در مناطق شمال و شرق استان وجود دارند، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که سرانه بیابان در جهان برای هر نفر ۰.۲ درصد در کشور ۰.۵ درصد و در استان اصفهان به ازای هر نفر ۰.۶.۶ درصد بیابان وجود دارد.

۵۹ درصد از بیابان‌های استان اصفهان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۵۹ درصد از اراضی بیابانی استان اصفهان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند، بیان داشت: در این راستا می‌توان محور‌های برخوار سجزی و نایین و محور انارک به نایین را به عنوان بحرانی‌ترین کانون‌های فرسایش بادی نام برد.
نریمانی با اشاره به اینکه بر اساس برآورد صورت گرفته تا سال ۸۹ کانون‌های بحران بادی سالانه ۳۹ میلیارد تومان خسارت به صنایع و منابع زیست محیطی خسارت وارد کرده است، افزود: در سال گذشته نیز تنها کانون برخوار ۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به صنایع و محیط زیست استان خسارت وارد کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه از سال ۴۹ تاکنون ۳۰۵ هزار هکتار کمربند سبز در مناطق کانون بحران ایجاد شده است، گفت: باید توجه داشت که این اقدام نرخ مهاجرت را کاهش و سرمایه‌گذاری را افزایش داده است.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح‌های نهالکاری اثرات مثبتی را در حفظ و نگهداری از منابع اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی  و صنعتی داشته است، بیان داشت: از این رو در بحث حفاظت جاده ۷۳۰ کیلومتر، راه آهن۲۷۰ کیلومتر، از فرودگاه دو واحد، تاسیسات و شبکه آبیاری یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر، اراضی کشاورزی ۳۸ هزار هکتار، ۲۰ شهر، ۲۱۶ روستا، ۹۰ پادگان و پاسگاه، ۱۳۹ مدرسه، ۱۸۰ مسجد و ۱۰ شهرک صنعتی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

تعداد کوره‌های آجرپزی استان به ۱۵ مورد کاهش یابد.
وی در ادامه در خصوص ساماندهی کوره‌های آجرپزی در استان اصفهان اظهار داشت: تاکنون مجوز جلوگیری از فعالیت ۵۱  واحدی که در حال حاضر تعطیل هستند و همچنین تعطیلی ۶۱ واحد آجرپزی دیگر دریافت شده است.
نریمانی اضافه کرد: ۹۷ واحد آجرپزی نیز باید با همدیگر اقدام شده و در نهایت ۱۵ واحد آجرپزی در استان اصفهان فعال می‌ماند.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در ادامه عدم تحقق اعتبارات تخصیص یافته به طرح‌های مقابله با بیابانزایی را نیز از دیگر مشکلات اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در این زمینه عنوان کرد و بیان داشت: بایدتوجه داشته باشیم که در سال گذشته تنها ۵۸ درصد از اعتبارات ملی و ۶۱ درصد از اعتبارات استانی برای مقابله با پدیده بیابانزایی به این اداره کل تخصیص یافته است.
(شناسهٔ خبر: 3687699 - پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱)