آغاز فعاليت آزمايشي معدن مس مسکنی انارک

فعاليت آزمايشي براي راه اندازي مجدد قديمي ترين معدن مس استان اصفهان در بخش انارك شهرستان نايين در شرق استان آغاز شد.
اين معدن با هزينه اي بالغ بر ۱۵ ميليارد تومان با مشاركت بخش خصوصي آماده بهره برداري مجدد شده است و پس از تكميل پنج درصد عمليات باقيمانده آن به طور رسمي در دهه فجر افتتاح خواهد شد. به گزارش ايرنا، فعاليت آزمايشي معدن مس « مسكني» در بخش انارك نايين روز پنجشنبه در آييني با حضور استاندار اصفهان آغاز شد و نماينده مردم نايين و خور در مجلس شوراي اسلامي از انجام ۹۵ درصد عمليات تجهيز و راه اندازي اين معدن خبر داد. سيد حميد رضا طباطبايي ناييني با تشريح اقدامات انجام شده براي راه اندازي اين معدن گفت: شهرستان نايين خشك و كم آب و كشاورزي در آن اندك و ضعيف است و اميد است با فعال كردن بخش صنعت و معدن و انجام اين گونه پروژه ها به ايجاد اشتغال و اقتصاد منطقه كمك شود.
طباطبايي با اشاره به وجود معادن مس در شهرستان نايين و بخصوص در انارك اضافه كرد: امروز شاهد شروع بكار اولين پروژه مس شهرستان نايين با ظرفيت بيش از ۱۰۰ هزار تن و ايجاد اشتغال مستقيم ۷۰ نفر و غير مستقيم ۱۲۰ نفر هستيم. وي گفت: منطقه انارك به آكواريم معدني ايران معروف است و با انجام عمليات استخراج، اكتشاف و پروژه هاي فراوري و جلب سرمايه گذاري در اين بخش مي توان به رونق اقتصادي منطقه كمك كرد.
مسعود مطلبي رييس اداره صنايع و معادن شهرستان نايين نيز گفت: معدن مس مسكني ذخير يك ميليون تن با عيار يك درصد دارد. مطلبي از مسئولان استان اصفهان درخواست كرد كه براي اقتصادي تر شدن پروژه فرآوري مس، ساير معادن و انديس هاي كوچك مس با ذخاير متفاوت در بخش انارك و نايين، در اختيار شركت تعاوني بومي منطقه قرار گيرد تا اشتغال بيشتري ايجاد شود. وي با اشاره به مشكلات موجود در اين بخش، ادامه داد: آب و زمين از مهمترين مشكلات است كه معدن مسكني نيز اين مشكل را دارد و اميد است با كمك مسئولان حل شود.
محمود گوهرين سرمايه گذار اين طرح نيز با بيان كاربردها و تاريخ استفاده بشر از مس گفت: ايران جزو كشورهاي صادر كننده انواع محصولات مس در دنيا محسوب مي شود اما صادرات انواع محصولات مس كه در سال ۸۸ بالغ بر ۲۹۴ هزار تن به ارزش ۸۹۵ميليون دلار بود در سال ۸۹ به ۱۷۲ هزار تن به ارزش ۶۵۷ميليون دلار رسيد. وي اضافه كرد: در صورت عدم سرمايه گذاري مناسب و راه اندازي معادن و كارخانه هاي جديد امكان دارد كه اين روند كاهش در سال هاي آتي نيز ادامه يابد و براي جلوگيري از اين روند نياز است بخش خصوصي براي ورود به اين عرصه مورد حمايت قرار گيرد. وي اضافه كرد: بيشترين معادن مس استان اصفهان در حوزه انارك و در مسافتي كمتر از ۱۰۰كيلومتر از معدن مسكني انارك قرار دارد و در اين ميان معدن مسكني قديمي ترين و بزرگترين معدن مس استان اصفهان است. گوهرين افزود: تاريخ بهره برداري اين معدن حاكي از آن است كه از حدود ۴۰۰سال پيش در دوره صفويه تاكنون اين معدن در چندين دوره مورد بهره برداري قرار گرفته است كه در طي ۲۰ سال اخير اين معدن فعاليت نداشت و به صورت متروكه درآمده بود. سرمايه گذار معدن مسكني مشكل اصلي اين پروژه را نداشتن برق بيان كرد و گفت: برق مورد نياز اين معدن اكنون با ژنراتور تامين مي شود.
(۱۶:۱۱ - ۲۶/۰۶/۱۳۹۴ :خبر تاريخ | ۸۱۷۶۳۴۸۶ :خبر كد)