طبیعت پهناور نایین از مهمترین زیستگاه های هوبره در خاورمیانه است

landscape


هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش است که به عنوان یک گونه حمایت شده مورد حفاظت قرار دارد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه ای از پرندگان آسیب پذیر شناخته می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: برای حفاظت پایدار از زیستگاه های هوبره اقدامات حفاظتی و پایش از سوی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نایین بطور بی وقفه در حال انجام است.
حسین اکبری روز سه شنبه به ایرنا گفت:به منظورحفاظت پایداراززیستگاه های هوبره اعم از زمستان گذران ، جوجه آور و مقیم سطح شهرستان نایین ، اقدامات حفاظتی و پایش از سوی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نایین بطور بی وقفه و بویژه در فصول حساس پاییز و زمستان همانند سالهای قبل تقویت و بصورت مستمر و موفقیت آمیز در حال انجام است.
وی افزود: موقعیت ویژه در چهار راه مرکزی کشور ، زیستگاه های پهناور ، بکر و مطلوب ، صیانت مستمر و امنیت قابل توجه ، آموزش و همکاری مستمر جوامع محلی بویژه مزرعه داران شرایطی فراهم آورده که حوزه پهناور شهرستان نایین به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های هوبره آسیایی در سطح خاورمیانه محسوب شود .
وی اظهارکرد: در سطح این شهرستان جمعیت های قابل توجهی از هوبره های مقیم و دائمی ، جوجه آور و نیز جمعیت های زمستان گذران حضور داشته و سطح این زیستگاه ها در شهرستان نایین 1.5 میلیون هکتار برآورد می شود .
اکبری گفت: تعامل سازنده و همکاری های زیست محیطی مردم و مزرعه داران نتایج چشمگیری در جلوگیری از شکار غیر مجاز و مبارزه و ممانعت و مبارزه با هر گونه زنده گیری و قاچاق هوبره در مزرعه های میزبان هوبره در بخشهای انارک ، چوپانان و بافران و دق سرخ شهرستان نایین داشته است.
وی گفت: زیستگاه های هوبره در این شهرستان متنوع بوده و شامل دشت های وسیع درمنه زار ، قیچ زار ، اشنان زار و همچنین مجموعه های پهناور تاغزارها و تپه های ماسه ای است. 
اکبری تصریح کرد: تحقیقات و پایش ، مراقبت بی وقفه ، شناخت زیستگاه های حساس بویژه در اطراف مزارع و جلوگیری و مبارزه با تخلفات شکار و صید و زنده گیری و قاچاق و همچنین آموزش جوامع محلی و ترویج مشارکت عمومی در حفاظت از مهمترین برنامه های حفاظت پایدار هوبره در سطح این شهرستان و حوزه بیابانی کویر مرکزی است .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نایین گفت: استمرار خشکسالی های شدید و متوالی ، تغییرات اقلیم ، زنده گیری و قاچاق هوبره بویژه در مسیرهای بین المللی مهاجرت، شکار غیرمجاز با سلاح ، چرای بی رویه دام و تخریب زیستگاه ها و کمبود تجهیزات و نیروی انسانی از مهمترین تهدیدهای محافظت پایدار از هوبره به عنوان پرنده در معرض خطر و زیست بوم های مرتبط است.
هر سال تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به زنده گیری و صید این پرنده زیبا و کمیاب می کنند.
(خورشید آنلاین - سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - کد خبر 9512030000)