معادن انارك فرصتي براي ايجاد قطب گردشگري معدني

با پیگیری برای ثبت ملی و جهانی معدن سرب نخلک در بخش انارک، استان اصفهان قطب گردشگری معدنی کشور می شود.
­ اصفهان امروز: چند سال پيش رييس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نايين با هدف توسعه معادن اين شهرستان و سرمايه گذاري بر روي گردشگري معدني شرق اصفهان عبارت ويژه اي را براي موقعيت معدني بخش انارك از توابع شهرستان نايين را مطرح كرد. وي از انارك با عنوان »آكواريوم معدني ايران» نام برد و اين منطقه را سرشار از مواد معدني مختلف و ارزشمند معرفي كرد اما اين برند مورد اقبال و حمايت استان قرار نگرفت و مسكوت ماند. براي نمونه مجتمع معدني سرب نخلك انارك در فاصله ۱۲۰ كيلومتري شمال شرق شهرستان نائين و ۴۵ كيلومتري بخش انارك در حاشيه كوير مركزي ايران قرار دارد و معروفترين معدن اين ناحيه به شمار ميرود كه با قدمتي بيش از ۲۰۰۰ سال ميتواند بهعنوان نماد معدني كشور و استان، قطب گردشگري معدني را به وجود آورد.
اكنون موضوع گردشگري معدني تااندازه اي اهميت يافته است كه به عنوان يك طرح ملي با همين عنوان در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است. كارشناس دفتر اكتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجري طرح ملي گردشگري معدني سال گذشته اعلام كرده بود اين نوع گردشگري مي تواند در ايران توسعه يافته و درآمدزايي بالايي ايجاد كند.
اكنون معادن انارك فرصتي براي ايجاد قطب گردشگري معدني كشور محسوب مي شوند و مسوولان استان و سرمايه گذاران بخش خصوصي ميتوانند با سرمايه گذاري در اين طرح از يكسو بستر درآمدزايي جديد و از سوي ديگر ايجاد يك برند جديد براي استان اصفهان را فراهم آورند. بازديد هفته گذشته استاندار اصفهان و مديرعامل ايميدرو از اين منطقه اميدواري ها براي تحقق اين موضوع را افزايش داده است.
توسعه شرق استان اصفهان مبتني بر معادن هفته گذشته روز چهارشنبه هفتم تيرماه ۹۴ استاندار اصفهان در بازديد از معادن نخلك كه با همراهي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس هيات عامل ايميدرو صورت گرفت، گفت: اين معادن از اهميت بالايي در حوزه اشتغال و گردشگري برخوردار هستند و عمده توسعه شرق اصفهان مبتني بر معادن است.
رسول زرگرپور با اشاره به اشتغال زايي بالاي اين معادن گفت: مديريت استان درصدد است كه با حضور صنايع وابسته به معدن در اين بخش اشتغال زايي معادن را افزايش دهد.مقام ارشد استان به قدمت بيش از ۲۰۰۰ سال اين معادن اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به اينكه يكي از محورهاي توسعه استان، گردشگري است، اين معادن مي تواند ثبت ملي شوند و مورد بازسازي قرار گيرند چراكه در حوزه گردشگري پتانسيل هاي بالايي در اين مناطق وجود دارد. زرگر پور با تأكيد بر اينكه بايد بتوانيم گردشگري معدني ايجاد كنيم، افزود: نظير اين نوع گردشگري در دنيا هم وجود دارد و در كنار گردشگري بهداشتي و طبيعي، گردشگري معدني ميتواند گردشگران داخلي و خارجي را به اين مناطق جذب كند.
استاندار اصفهان گفت: معادن نخلك از قديمي ترين معادن زيرزميني در حاشيه كوير مركزي ايران است كه به روش انبارهاي و پرشونده اقدام به استخراج ميكند.وي بابيان اينكه نخلك در سال هاي گذشته موفق شده بيش از ظرفيت اسمي خود محصول توليد كند، افزود: اين معادن با استخراج ۳۰ هزار تن سرب در سال، پس از فرآوري ساليانه ۳ هزار تن كنسانتره توليد مي كند.استاندار اصفهان افزود: احداث كارخانه فرآوري ۶ هزار تني، احياي معادن سرب منطقه انارك، انجام پروژه هاي اكتشافي جديد و احداث موزه معدني ايران در دستور كار اين معدن قرار گرفته است.
آغاز بهره برداري از عمق ۲۴۰ متري معدن نخلك انارك همچنين در بازديد معاون وزير صنعت، معدن تجارت بهره برداري از عمق ۲۴۰ متري معدن نخلك به صورت رسمي آغاز شد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اين مراسم اظهار داشت: امروز به همراه استاندار از معدن نخلك كه معدني بيش از ۲۰۰۰ سال قدمت است، بازديد كرديم و خوشحال هستيم كه مي بينيم اين معدن مساله معاش، توليد و اشتغال را در اين منطقه، تا اندازه ممكن تأمين كرده است.
مهدي كرباسيان به برنامه وزارتخانه در حوزه معدن با اشاره به وضعيت تحريم ها گفت: ما يك كار وسيع در حوزه اكتشاف در كشور شروع كرديم كه استان اصفهان نيز در اين زمينه ظرفيت هاي بالايي را از خود نشان داد و بايد بدانيم كه معدن و صنايع معدني، نماد اقتصاد مقاومتي بوده و اين موضوع جزو محوري ترين كارهاي وزارتخانه است.وي افزود: با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري، رياست جمهور و دولت در اين زمينه اميدواريم در برنامه ششم توسعه، حمايت بيشتري از بخش معدن صورت گرفته و پيش بيني مي شود در آينده در رشد اقتصادي كشور، معدن نقش به سزايي داشته باشد.
تونل ۵۰ متري معدن سرب نخلك، موزه مي شود اما در موضوع ايجاد گردشگري معدني در اين منطقه ساخت يك موزه در معدن سرب نخلك در چند سال پيش مطرح شد. بنابر اظهارات برخي مسوولان نيز آماده سازي اين موزه بودجه اي بالغ بر ۵۰۰ ميليون تومان نياز دارد اما تاكنون باگذشت چند سال هنوز اين موضوع محقق نشده است. تونل ۵۰ متري در اين معدن زيرزميني براي ايجاد موزه معدني در نظر گرفته شده و مكاتبات نيز با ميراث فرهنگي آغازشده است. معدن سرب نخلك بنابر اظهارنظر مديران منطقه ابتدا ثبت ملي و سپس براي ثبت جهاني آن اقدام خواهد شد و به نظر ميرسد اين فرآيند حداقل ۵ يا ۶ ماه زمان نياز داشته باشد.
بهره برداري از معدن سرب نخلك در دوره باستان اما چرا منطقه انارك و معدن سرب نخلك ظرفيت تبديل به قطب گردشگري معدني را دارد؟ معدن نخلك جزو قديمي ترين معادن ايران است و سابقه فعاليت معدنكاري در اين مجتمع به بيش از ۲۰۰۰ سال قبل مي رسد و در حال حاضر نيز اين مجتمع تحت پوشش شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران اداره مي شود.
عليرضا ساعي، مديرعامل مجتمع معدني سرب نخلك در گفتگو با اصفهان امروز اظهار داشت: اكنون اين معدن به عنوان يك مركز معدني - صنعتي در حاشيه كوير مركزي ايران و در فاصله ۱۲۰ كيلومتري شمال شرق شهرستان نائين و ۴۵ كيلومتري انارك در حاشيه كوير مركزي ايران، در قسمت شرقي ي كرشته كوه منفرد واقع شده است. يك جاده شوسه ۳۵ كيلومتري از انارك تا معدن متروكه چاه خربزه و ازآنجا ۱۶ كيلومتر جاده آسفالت سرد، راه ارتباطي اين معدن با ساير نقاط كشور است.
وي افزود: معدن سرب نخلك از زمان هاي باستاني مورد بهره برداري قرارگرفته است و تعداد زيادي آثار كارهاي قديمي، ابزار سنگي و وسايل ساخته شده از آهن خام كه در اين ناحيه يافت شده است. به علاوه وجود يك كاروانسراي مخروبه قديمي مي تواند مبين عبور يك راه ارتباطي از جنوب شرقي معدن باشد. قدمت اين كارها كه عمق ۱۲۵ متري(نزديك سطح آب) ديده شده حدود ۲۰۰۰ سال حدس زده مي شود.
ساعي تشريح كرد: در دوران معاصر اين معدن ۵۳ سال پيش در حال بهره برداري ديده شده و تا سال ۱۳۳۲ كه به شركت سهامي كل معادن و ذوب فلزات ايران واگذارشده است، با كمك يك كوره ابتدائي كه به وسيله هيزم گرم ميشده به ذوب سرب نيز مبادرت مي ورزيده اند. مديرعامل مجتمع معدني سرب نخلك تاكيد كرد: توليد اصلي معدن نخلك كنسانتره سرب و مواد معدني استخراجي حاوي كاني هاي گالن يا سولفور سرب و سروزيت يا كربنات سرب است. ساعي ميزان توليد معدن سرب نخلك را ۲۰۰ تن كنسانتره در ماه اعلام كرد و افزود: مواد معدني از كارگاه هاي استخراج از عمق زمين با تلاش و كوشش كارگران اين مجتمع استخراج شده و توسط اسكيپ به سطح زمين منتقل ميشود.
بررسي ها نشان مي دهد در نخلك «آتشگاه»، «چهارطاقي» و «بقايايي از يك آبادي متعلق به معدنچيان دوره ساساني» برجاي مانده است كه حكايت از آن دارد كه در اين منطقه از روزگاران باستان، تأسيسات معدن وجود داشته است.
معادن «سرب نخلك»، «مس طالمسي»، «مس مسكني»، «سرب سياه كوه» و «طلاي خوني» از مهمترين معادن بخش انارك از توابع شهرستان نايين در شرق استان اصفهان به شمار مي آيند. در انارك بيش از ۴۰ معدن شناسايي شده است كه اكنون فقط معدن سرب نخلك و معدن سنگ فراز معادن فعال هستند.
(نويسنده : سينا ايرانپور اناركي ۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ ۶۹۳۷۲ : خبر كد)