اخبار‌ تکمیلی هفته پیش

انارک نیوز - اخبار تکمیلی و گزیده کوتاه دیدگاهها درباره انارک در هفته پیش از شنبه دوم شهریورماه 98 تا امروز هشتم شهریور ماه به شرح زیر می باشد. 

الف- در آغاز به اخبار می پردازیم:
1- درراستای همکاری پروژه مهر مدرسه،با پیگیری بخشدار انارک مهندس تاجمیری وهمت مهندس امینی مدیر کارخانه آسفالت،حیاط مدرسه دخترانه شهید صمدی انارک آسفالت شد.
2- برگزاری همایش دوچرخه سواری وحضوردرگلزا شهداوزنده نگه داشتن یادوخاطره  شهدا به مناسبت هفته دولت.

ب – اینک گزیده بخش دیدگاه ها و  "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- (مهندس زاهد): این اب بند که توسط شهرداری  جدیدا احداث شده آب کانال و آب وسط شهر به ان منتقل میشود و کار خوب و ارزشمندی  با کمترین هزینه انجام شده.
و درباره مهاجرت: اصل مهاجرت بر میگرده به این که متاسفانه جای کار داریم ولی متاسفانه انارکیها در ان جایگاهی ندارند و وقتی دیگر شاغلین  می خواهند در انارک ساکن شوند خانه ای برای ساکن شدن پیدا نمی شود و اگر باشد اجاره ها بالاست. عوامل زیادی دست بدست هم می دهد تا یک شهر  کم کم خالی از جمعیت بشه و دیگر نتوان جلو مهاجرت ساکنینش را گرفت و برای انکه بتوان دوباره دیگران را تشویق به بازگشت نمود باید امکاناتی بیش از گذشته فراهم نمود تا شاید روند مهاجرت معکوس شود. متاسفانه اکثرا یادمون رفته که اولین مسله که باعث‌مهاجرت از انارک شد حدودا سی سال پیش، همین بحث مدارس  بود. دومیش مدیران وقت نخلک که بجای انکه زمین برای ساخت و ‌ساز در انارک اختصاص پیدا کنه در شهرهای دیگر انجام  دادند و دیگر اینکه در یک بازه زمانی کوتاه، تعداد زیادی از پرسنل نخلک را بازخرید کردند که اکثرا نیز انارکی بودند. این اتفاقات همه دست بدست هم داد تا به یکباره مهاجرت بزرگ از انارک صورت بگیره و الان نتوان با بر طرف کردن یک به یک  مشکلات مردم را تشویق به بازگشت کرد. هر کسی در قبال زحماتش باید حقش را دریافت کنه اما اینکه به اسم مردم و‌ سهام مردم فقط عده ای نفع ببرند و هیچ کاری برای انارک و انارکی نشود جای سوال دارد.  متاسفم که می گویم، اما هستند که تایید کنند که جاهایی  اگر سنگ اندازی در ساختن جایی و ‌یا راه اندازی کارگاهایی بوده، افرادی از شهر خودمان باعثش بوده اند و اگر زمانی جوانی نیاز به کار داشت ابتدا باید از جانب بعضیها تایید بشن و ...
2- (خانم زاهد): حتی کسانی که مشکل مسکن ندارند و در انارک شاغل هستند تا فرزندانشان به سن مدرسه می رسد از انارک خارج می شوند. خود ما همگی دوازده سال تحصیلی را در انارک درس خوانده ایم واگر جدیت و پشتکار پدرانمان نبود باید چهار سال تحصیلی را خارج از انارک درس می خواندیم ولی به همت آنان پس از گذشت یک ماه از سال تحصیلی توانستیم در همین انارک تحصیل کنیم. درحال حاضر اکثرکسانیکه من می شناسم در انارک ساکن و شاغل هستند ولی زن و فرزندشان در شهر دیگری ساکن هستند.
و درباره مخزن گاز که به فرخی می رود: مسلم است وقتی جایی جمعیتش بیشتر باشد، تعداد آرا هم بیشتر می شود، پس باید به آن منطقه رسیدگی بیشتری شود. به احتمال زیاد جمعیت بیشتر که در آرا انتخابات مجلس بی تاثیر نیست.
3- (خانم فرازی) درباره شرکت افراد خاص در جلسات: مردم (کی) فهمیدن از کجا و چه مسئولینی اومدن؟ نمی شد ترتیبی داد مردم هم با مسئولین حرف بزنن یا شاید مشکل مردم با مشکل شما فرق داشته! لطفا نگید همشهریان، بگین عده ای خاص، خیلی تفاوته بین این دو کلمه. حکایت اینه که یه نفر با خودش مسابقه داد، اول شد.
4- (ناشناس): کاش دوستانی که پیگیری می کردن یا توی جلسات شرکت می کردن به جای اینکه فقط بیان بگن: تصمیم گیری شد. به مردم می گفتن چه تصمیمی گرفتن تا حد اقل دلخوشی بشه واسه مردم.
5- (آقای رشیدی): این بعضیها را ما خودمان تو انارک راه دادیم وبزرگشون کردیم تا برامون شاخ بشن و همه جوره موش بدوونن تو کار همه. تا جائی که اموال مردمم مصادره میکنن برا خودشون و هر انارکی دلسوزی را با کوهی از مشکلات رها می کنن تا خودشون جایگاهشون محکمتر بشه و متاسفانه انارکیهای اصیل خودشونو کنار کشیدن واینها بزرگ شدن. وقتی هم آب سربالا بره قورباغه ابوعطا می خونه اول باید دست این انارکی نماها را کوتاه کرد.
6- (ناشناس): بهتر نیست بجای اینکه بگیم کی کار کرده کی کار نکرده از خودمون شروع کنیم و هر کسی کاری از دستش بر میاد انجام بده. بهتر نیست یکم بیایم تو گود و بگیم لنگش کن، نه بایستیم بیرون گود و بگیم لنگش کن. بنده با حداقل ۲۰ سال زندگی و کار در انارک این موضوع را متوجه شدم که انارک دچار یک معضل اپیدمیک به اسم "چرا کسی کاری نمی کنه" شده. چرا می خوایم مشکلات را به انارکی یا کسانی که در انارک هستن ربط بدیم. در همین گروه هستن دوستانی که خواستن اشتغال زایی کنن و دولت حمایت نکرده. شاید برخی عوامل داخلی دخیل باشن ولی ناچیزه. بنده ۴ سال تمام دنبال یک طرح اشتغال زایی بودم ولی بعد از ۴ سال دوندگی متوجه شدم اصلا نمی خوان در انارک فعالیتی انجام بشه همه ارگان های مربوطه در اصفهان و نایین سنگ اندازی کردن تا دلسرد شدیم. روزگاری انارک با نایین رقابت می کرد کارش به جایی رسیده (برای مخزن گاز) باید با فرخی که اسمش تو نقشه به سختی دیده میشه رقابت کنه.
7- (ناشناس): الان شهرداری داره یک طرح را با بودجه کم و نیروی خودش انجام می ده، آیا بسیج شهر نمی تونه با نیروهاش بره کمکشون برای تسریع عملیات به صورت جهادی؟ کارخانه آسفالت داره از منابع طبیعی انارک استفاده می کنه، آیا شورا نمی تونه ازش بخواد تو این طرح کمکش کنه؟ چندتا مدرسه خالی افتاده نمی شه برای اسکان مسافر ازش استفاده کرد و درآمدش را برای مدارس دیگه هزینه کرد؟
8- (علیرضا): اصحاب رسانه با کدوم رسانه انارک اطلاع بدن؟ حتما همین کانالها که خیلی از افراد مسن اسمش هم بلد نیستن ولی اگه آقای ایکس سخنرانی داشته باشه یا از فلان جا بیاد که انارک هزار نوع راه اطلاع رسانی داره و بلندگو هم که نگو و نپرس. البته اینم باید بگم، از اول موقع جمع اوری رای این بحث بود و اعضا نیز پس از انتخاب گفتند هر سه ماه یک بار جلسه پرسش وپاسخ برگزار می شه و جوابگوی سوالات خواهیم بود و مشکلات بررسی می شه اما انگار یادشون رفته بود و این اولین جلسه بوده، اونم اولین جلسه مردمی بدون اطلاع. آیا مردم حق ندارن بدونن در این جلسات رسمی چی گفته می شه و نتیجه چی می شه؟ ایا نمی شه بعد هر چند تا جلسه رسمی یک جلسه عمومی داشت و موضوعات مورد بحث جلسات رسمی به مردم گفته بشه؟ شما اعضا که قرار بود نظرات مردمم در تصمیم گیریهاتون لحاظ بشه پس کو؟ آیا فکر نمی کنید هستن کسانی که بتونن کمک کنن؟ شهر در دست عده ای خاص هستش و اونا برا همه تصمیم گیری می کنن. الان تو این مدت چه جلسه ای بوده که مردم خبر داشته و حضور داشتن؟ بارها مسئولان و اعضا اومدن وجلسه بوده بعد.
9-(آقای پاکروان): بهتره یه نگاه به خودمون بندازیم ببینیم خودمون چه قدمی برداشتیم. آیا اونجایی که باید می موندیم و برای پیشرفت شهرمون تلاش می کردیم، موندیم که حالا توقع داریم؟ اونایی بیان چوب انارک و به سینه بزنن که توش موندن و دارن با همه سختیاش زندگی می کنن، فکر منفعت و آینده خودشونم نبودن. بقیه لطفا شعار ندن.
10- (دخی): این گروه زده شده ک راهکار بیان بشه، نظرات داده بشه. نه اینکه فقد بیاید بگید شورا ال بل. شورا ک نمیتونه جمعیتو برگردونه ک آب وگاز و مشکلاتش حل شه. برید ب افرادی ک خونه گرفتن درشو بستن ک شاید سالی ی بار بیان تفریح، بگید خونه هاشونو اجاره بدن تا مشکل جمعیتش حل بشه یا از خودتون شروع کنید. الان خیلی هاتون ساکن انارک نیستید و دارید نظر می دید. خب از خودتون شروع کنید مشکل جمعیتو حل کنید و الا بلا بقیه اش هم حل می شه. وقتی جمعیت نیس هیچی درست نمی شه، هیچی.
11- (ناشناس): متعصبانه برخورد نکنیم. اگر کسی چیزی می گه بخاطر زیر سوال بردن شخص یا گروهی نیست. مطالبه از مسئولان امری طبیعیه و موضوع مهمتر اینکه مطالبه گری ها از سمت افراد انارکیه نه غریبه. آیا (شورا) حضوری رفتید استانداری؟ رفتید مجلس؟ رفتید ریاست جمهوری؟ یا منتظرید نامه کتبی بدن بشه نوش دارو. حرف های ما را فقط انتقاد و پیشنهاد در نظر بگیرید نه خصومت خدایی نکرده. حضوری پیگیری بفرمایید ۵ نفر هستید روزی یک نفر بره دفتر یکی از مسئولان قبل از اومدن نامه کتبی و آب پاکی رو دستمون. شما تمام تمام مسئولان را در جریان گذاشتید و پیگیری حضوری کردید؟
12- (على): نماینده محترم چرا ساکت شده، معامله بوده یا مشکل سفارش حاج آقا؟ آن کسانی که با نماینده محترم اش نذری هم می زدن، الان کجا هستند؟ کجایی کجایی دقیقا کجایی؟

ج- در اینجا با عنوان شیرین"شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم که این هفته از آقای فرزین میرزائی عشین نایب رییس شورای اسلامی شهر انارک پاسخ داشتیم.
این واقعیتی است که دغدغه ی همیشگی ماست چون بدلیل کمی جمعیت  اعتبارات و امکانات کمتری تعلق می گیرد و از طرفی چون امکانات محدود است مهاجرت بیشتر می شود. با بررسی ها اولین مشکل مسکن است. تعداد خانه های انارک از جمعیت آن بیشتر است اما بدلیل نبود مسکن، اجاره بها بشدت افزایش یافته و این جدیترین معضل در مهاجرتهای اخیر است.
جلسه فوق الذکر (جلسه با عده ای کم) که درواقع نه به عنوان جلسه رسمی بلکه به عنوان محفلی جهت بحث و گفتگو بین همشهریان در رابطه با مسائل و امور شهر به ابتکار شورای شهر  برگزار شد و البته قراربود اطلاع رسانی مناسبی صورت گیرد که متاسفانه به دلایل سهوی بجز خانم طالبی که در این خصوص زحمت کشیدند سایر دوستان نتوانستند به درستی اطلاع رسانی نمایند از این رو متاسفانه اطلاع رسانی مناسبی صورت نپذیرفت. به هر حال نظر به احترام همشهریان حاضر جلسه برگزار شد. با توجه به اینکه حرکت تازه ای است کاستی های اولیه را به بزرگواری خود ببخشید. اطمینان می دهیم محفل بعدی که در همین ماه برگزار می شود  به خوبی اطلاع رسانی صورت پذیرد.
شورای شهر از بدو اطلاع از این خبر (بردن مخزن گاز به فرخی) مدام پیگیر بوده چه حضوراً و چه تلفنی با مسئولین مربوطه. این تصمیم در سطوح بالاتری گرفته شده و شورا نیز مکاتبات مربوطه را انجام داده که به محض دریافت پاسخ اطلاع رسانی خواهد نمود. در امرداد ماه پیمانکار مربوطه اکیپی را برای تکمیل پروژه به ایستگاه انارک فرستاد تا در شهریور ماه استارت کنند همچنین کلی هزینه شد تا ساختمان اداره گاز آماده شود. به جرأت تا بحال تنها کسانی که مدام پیگیر موضوع هستند شورای شهر است. ربع  ساعت بعد از باخبر شدن از موضوع از مسئولین بازدید کننده از ادارات به مناسبت روز کارمند جدا شده و طی هماهنگی با ریاست محترم شورا، حضوراً پیگیر موضوع شدم اما برای آن دسته از عزیزان که تمایل دارن اقدامات  صورت گرفته همچنین در جریان مسائل قرارگیرند، می توانند به دفتر شورا مراجعه نمایند. از طرفی همشهری عزیز، الان همه مکاتبات در شبکه دولت صورت می پذیرد. بنده اگر نامه ای را دست بگیرم و به مسئولین مربوطه در هر سطحی مراجعه کنم هیچ مدرکی به من ارائه نمی شود، مگر اینکه از طریق شبکه دولت نامه من شماره شده باشد و بر روی آن دستورات جدید صادر می شود. مراجعات حضوری و رایزنی ها قطعا باید صورت پذیرد اما الزامات در انجام امور به مکتوبات نیاز دارد.

انارک نیوز اعلام می دارد کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود می باشد.