رفع مشکل کم آبی بخش انارک با احداث سد جدید دره انجیر

انارک نیوز- گفتگوی اصفهان امروز با رییس اداره منابع طبیعی شهرستان نایین 
رفع مشکل کم آبی بخش انارک با احداث سد جدید دره انجیر
- آب در چند سال اخیر مهمترین چالش استان اصفهان محسوب می شود. برداشت های بی رویه آب از حوضه زاینده رود، سرمایه گذاری در صنایعی که آب یکی از عوامل اصلی تولید است، نبود سیستم های تصفیه آب و پساب گیری آن هم در استانی که با کمبود آب مواجه است موجب شد تا اصفهان و شهرستان های آن با بحران خشکسال مواجه شوند.
بحرانی که به عقیده رییس اداره منابع طبیعی شهرستان نایین با مدیریت یکپارچه و به کارگیری تکنیک های آبخیزداری در هر منطقه می تواند برطرف شود و یکی از راهکارها، احداث بندهای جدید آبی و خاکی مانند سد دره انجیر در بخش انارک از توابع شهرستان نایین است. در زیر گفتگوی اختصاصی اصفهان امروز با کیوان لوکی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و حسن میر رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان نایین را درباره طرح های بهبود آبخیزداری و تامین منابع آبی را می خوانید.
آبخیزداری راهکار توسعه منابع آبی: به پیشنهاد رئیس منابع طبیعی شهرستان نایین برای تهیه گزارش به یکی از طرح های آبخیزداری این شهرستان واقع در بخش انارک رفتیم. در این سفر کوتاه حسن میر رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان نایین نیز با هدف بررسی نحوه انتقال آب این سد به شهر انارک نیز ما را همراهی می کرد.
طرح احداث سد خاکی انارک با شروع ریاست کیوان لوکی در اداره منابع طبیعی این شهرستان تدوین و به سرعت وارد مراحل اجرایی شد هزینه اجرای این طرح تا کنون ۱۲۰ میلیون تومان بوده که ۱۰۰ میلیون از این مبلغ به وسیله اعتبارات بخش مدیریت بحران استان اصفهان تامین شده است. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نایین، آبخیزداری را راهکار توسعه منابع آبی در ایران معرفی می کند و معتقد است: در کشوری که جزو مناطق کم آب جهان محسوب می شود آبخیزداری بهترین راه نجات از خشکسالی است. لوکی اذعان داشت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اگرچه به جایگاه واقعی خود نزد مردم و مسوولین دست نیافته است اما این سازمان به جهت زمینه های کاری استراتژیک ملی که شامل: مراتع، حفاظت از اراضی و آبخیزداری است؛ نقش بسزایی در بسترسازی برای اقتصاد ملی دارد. این کارشناس منابع طبیعی و آبخیز داری که از ابتدای سال جاری مدیریت منابع طبیعی شهرستان یاد شده را بر عهده گرفته است محور فعالیت های خود را به جهت اهمیت منابع آبی در منطقه، آبخیزداری قرار داده است و تلاش می کند همراه با طرح های بیابان زدایی در حال اجرا با تکنیک های آبخیزداری آب مورد نیاز صنایع و مصرف خانوار شهرستان نایین را برطرف کند.
اصلاح بندهای آبی و خاکی و حفر چاه:  رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان نایین نیز در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان امروز بزرگترین مشکل آب شهرستان را وابستگی به منابع آبی استان اعلام کرد و گفت: نایین در حالی به منابع آبی استان وابسته است که خود استان دچار بحران خشکسالی است و از این رو اداره آب و فاضلاب تلاش می کند آب مورد نیاز شهرستان را در داخل تامین کند.
حفریک چاه جدید دردویچر جنوب غرب نایین) یکی از طرح های تامین منابع آبی نایین است. حسن میر اذعان داشت: طرح های در حال اجرای اداره منابع طبیعی شهرستان در حوزه آبخیزداری نیز در تامین منابع آبی بسیار موثر است و سازمان آب و فاضلاب نیز در انتقال هر چه سریعتر آب حاصل از این طرح ها به مناطق شهری تلاش پیگیری دارد.
ظرفیت بالای منطقه غرب نایین برای آبخیزداری: کیوان لوکی نیز با اشاره به شرایط آب و هوایی مناسب و ۱۷۰ میلی متر بارندگی در منطقه غرب نایین گفت: این منطقه در شهرستان از ظرفیت بالایی برای طرح های آبخیزداری برخوردار است. رئیس منابع طبیعی شهرستان نایین اصلاح بندهای آبی و خاکی موجود در شهرستان مانند بند فوداز، بند سپرو، بندبلان در بخش مرکزی نایین را از طرح های در حال اجرای آبخیزداری این شهرستان بر شمرد و افزود: در صورتی که دولت در تامین اعتبار ین طرح ها حمایت کند همه آنها به زودی می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند و آب مورد نیاز شهرهای موجود را تامین کنند.
کیلومتر15 جاده نایین-انارک، کانون بحران استان:  در نزدیکی شهر انارک رییس اداره منابع طبیعی اشاره ای به اطراف جاده کرد و گفت: این محور کانون بحران استان اصفهان محسوب می شود و یکی از خطرناکترین جاده های شهرستان است. لوکی فرسایش شدید خاک به دلیل هجوم سیلاب ها که خاک سبکی را به کنار جاده انتقال می دهند؛ دلیل اصلی بحران زا بودن این محور دانست و افزود: شدت خطر در این جاده به اندازه ای است که گاه حتی در روز نیز با شروع طوفان دید کافی برای رانندگی وجود ندارد و این خود عامل بسیاری از تصادفات شده است. این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به طرح های بیابان زدایی شهرستان نایین گفت: در این محور در هر هکتار ۱۵۰ اصله نهال کاشته شده است که نزدیک به ۹۰ درصد این نهال ها خوشبختانه سبز هستند و تا حدودی وضعیت برای جلوگیری از بلند شدن شن و ماسه بهبود یافته است؛ البته باید سیلاب ها در بالادست جاده نیز مهار شوند تا مشکل به طوری کلی برطرف شود.
سد دره انجیر، امید مردم بخش انارک: نرسیده به انار ک جاده جداگانه ای رو به سوی مرتفع ترین زمین های این منطقه دارد؛ زمین هایی که ما را به بزرگترین کوه انارک یعنی دره انجیر می رساند. کوه هایی که دره ای از بادام های کوهی را احاطه و یک محیط بکر و تماشایی را دل کویر خلق کرده اند. پیش از این نیز در همین منطقه یک سد خاکی احداث شده بود که با گذشت زمان این سد دچار فرسودگی شد و از طرفی تغییرات محیطی منطقه نیز باعث شده است نتواند سیلاب هایی که از کوه سرازیر می شوند را مهار کند. بدین ترتیب آب بیش از آنکه در سد ذخیره شود به هدر رفته است. اکنون با بررسی های مهندسی صورت گرفته به فاصله چند صد متر بالاترودریک گلوگاه مناسب، سد جدید دره انجیر احداث شده است که دسترسی به آن کار آسانی نیست و عملیات جاده سازی و خاکبرداری آن با دشواری بسیار انجام شده است. رئیس منابع طبیعی شهرستان نایین ارتفاع این سد را ۱۰ متر، طول سر ریز آن را ۱۲ متر و طول بال ها را۳۶ متر اعلام کرد و افزود: بخشی از عملیات خاک برداری وتسطیح باقی مانده است که آن هم به دلیل کمبود امکانات و نداشتن ماشین آلات تا به حال به تعویق افتاده است و برای اجرای روکش سد نیز با مشکل تامین اعتبار مواجه هستیم.
کیوان لوکی ظرفیت سد را بیش از ۵۰ هزار متر مربع تخمین  زد و گفت هنوز ارزیابی دقیقی از ظرفیت سد به دست نیامده است اما این سد با دو بار آبگیری در طول سال می تواند انارک را از وابستگی به آب نایین که اکنون هر روز با تانکر این آب به انارک انتقال می یابد نجات دهد و این سد، امید مردم انارک برای رفع مشکل کم آبی است.
در تامین اعتبار با مشکل مواجه هستیم
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نایین با اشاره به حمایت های اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در رفع چالش های آب و بیابان زدایی این شهرستان گفت: طرح سد دره انجیر بخش انارک از طرح های مدیریت بحران استان اصفهان بودجه آن نیز به وسیله این سازمان تامین شده است؛ اما اکنون در مرحله بهره برداری از این سد با مشکل تامین اعتبار مواجه هستیم. کیوان لوکی اذعان داشت: امسال به دلیل آنکه بودجه های مورد نیاز ادراه منابع طبیعی شهرستان تامین نشده است در اجرای طرح های مورد نظر دچار کمبود شده ایم؛ وی خواستار حمایت اداره کل مدیریت بحران استان برای تامین اعتبارات لازم شد تا این طرح و طرح های مشابه قبل ار آغاز بارندگی ها به بهره برداری برسند.
(سينا ایرانپور انارکی -آبان ماه 1391)