غافلگیری در خلیج فارس/ استفاده آمریکا از اشباح ایرانی در تقابل با شوروی

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- پرونده ویژه « نیم قرن با اشباح ایرانی»: در بخش پیشین از علت سفارش و سپس سفر بدون بازگشت فانتوم های کشورمان سخن گفتیم که پس از کشمکش های سیاسی بسیار، عاقبت کنگره آمریکا با فروش آنان به ایران موافقت کرد تا اولین دسته چهار فروندی از این جنگنده ها، پس از ورود به ایران، به تاریخ  27 شهریور ماه 1347 خورشیدی عملیاتی شوند. 
... رزمایش‌ها نقش به سزایی در افزایش توان رزمی ایفا می‌کردند چرا که خلبانان ایرانی با ساعات پروازی بالا نیازمند میادینی بودند که بتوانند قابلیت‌های عملیاتی خود را به رخ کشیده و به نمایش بگذارند، لذا تمرینات پروازی مختلف از جمله رزمایش‌های داخلی در بازه‌های زمانی گوناگون یا شرکت در مانورهای مشترک با کشورهای عضو سازمان پیمان مرکزی (یا سنتو شامل پاکستان، ترکیه، ایران و بریتانیا) و ناتو، توانمندی خلبانان ایرانی را بیش از پیش افزایش داد.
به عنوان نمونه، خلبانان فانتوم آمریکایی مستقر در پایگاه های هوایی «رامشتاین» آلمان، «آویانو» ایتالیا و «اینجرلیک» ترکیه با پروازهای برد بلند و بهره‌گیری از سوخت‌گیری هوایی مشترک از ناوگان سوخت‌رسان بوئینگ 707 و 747 کشورمان، به صورت مشترک با فانتوم‌های ایرانی در تمرینات بمباران یا جنگ الکترونیک در میدان تیر «انارک» شهرستان نائین اصفهان شرکت می‌کردند.
این میدان تیر که تا آن زمان تنها مرکز جنگال (جنگ الکترونیک) مستقر در خاورمیانه و با قابلیت‌های بالایی در راستای تمرینات هوا به هوا و هوا به زمین، همچنین تست غلاف‌های جنگ الکترونیک و انواع سامانه‌های پروازی به شمار می‌رفت به عنوان مرکزی جهت اجرای انواع رزمایش‌ها در نظر گرفته می‌شد.
(۱۳۹۷/۰۷/۱۴ :: ۰۰:۰۳)