گويش "راجی" پشت درهای ميراث فرهنگی!

سخنگوی شورای شهر دليجان گفت: ثبت معنوی زبان محلی دليجان بدون هيچ دليلی هنوز صورت نگرفته است.
رحمان دلاوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)­ منطقه مرکزی٬ گفت: گویش راجی مردم دليجان که قدمتی دیرینه دارد٬ اصالت و فرهنگ منطقه را فریاد می زند. این عضو شورای شهر دليجان به اهميت حفظ زبان های اصيل اشاره کرد و افزود: گویش های مختلف باید حفظ شوند و با توجه به اینکه متأسفانه نسل جوان از این گویش ها فاصله گرفته اند٬ یکی از مؤثرترین راه ها جهت حفظ این گنجينه ها به ثبت رساندن آنهاست. دلاوری خاطرنشان کرد: در سازمان یونسکو جهت حفظ گویشها برنامه ای برای به ثبت رساندن گویش های کهن پایه گذاری شده است تا با حمایت از این ميراثهای معنوی از انقراض آنها جلوگيری شود. وی از تلاش های صورت گرفته در خصوص به ثبت رساندن این گویش سخن به ميان آورد و عنوان کرد: علیرغم پيگيری های صورت گرفته٬ سازمان ميراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری کشور منکر وجود چنين برنامه ای در یونسکو شد و با به ثبت ملی رساندن این گویش مخالفت کرد.
سخنگوی شورای شهر دليجان تاليف مقالات و کتب مختلف در رابطه با این گویش را از جمله اقدامات صورت گرفته جهت حفظ گویش راجی عنوان کرد. وی در پایان خواستار توجه مسئولين به این مهم شد و افزود: انتظار داریم با پيگيری استاندار استان مرکزی و مسئولين ميراث ميراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان این گویش حفظ و ثبت آن محقق شود. گویش راجی یا رازی یا رایجی٬ گویشی است که بقایای آن در منطقه تيمره از مناطق مرکزی ایران و در شهرهایی چون دليجان٬ نيمور٬ محلات٬ نراق٬ ميمه٬ جوشقانقالی٬ وزوان٬ اذان و ونداده صحبت می شده و اکنون بقایای آن در برخی مناطق دليجان برجای مانده است. ریشه واژه های این زبان از زبان "ماد"ی است. این گویش٬ لهجه مناطق وسيعی از سرزمين های ری٬ همدان٬ کاشان٬ اراک و چند منطقه دیگر بوده است.
این گویش با با گویش های مثل دليجان٬ زر٬ واران٬ گویش یهودیان کاشان٬ همدان٬ اصفهان٬ نائين٬ نطنز٬ کهک تفرش٬ آشتيان٬ خوانسار و ... همبستگی بسيار دارد.
(کد خبر: 93112614096 ۱۰:۵۸ ­ ۱۳۹۳ بهمن ۲۶ یکشنبه)

انارک نیوز- اطلاعات بیشتر در لینک گویش انارکی