نایین رتبه سوم گردشگری در استان اصفهان

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین گفت: افزایش و جذب گردشگر طی چند دهه اخیر از یک هزار به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده که نایین رتبه سوم گردشگری در استان است. 
محمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به دستاورد‌های چهل ساله انقلاب در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی نایین گفت: تاکنون یک هزار و ۲۰۰ اثر باستانی (با ارزش، نیمه ارز شمند، کم ارزش) در شهرستان شناسایی شده که ۸۵ مورد آن در فهرست آثار باستانی کشور، ثبت و ۱۰ مورد دیگر در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه شاکله اصلی اداره به جهت حفظ از میراث فرهنگی در سال ۷۹ شکل گرفت، افزود: کار‌های خوبی از بدو تاسیس آن صورت گرفته که می‌توان به خریداری خانه باستانی دکتر فاطمی، بازسازی و احیا بازار قدیمی شهر که ۲۵ دهنه مغازه آن مرمت و به صورت رایگان در اختیار هنرجویان دانش آموخته میراث فرهنگی قرار گرفته، ثبت ملی آثار ناملموس عبا بافی و فرش نایین، ثبت معدن نخلک انارک بازمانده ازدوره ساسانی، احیا هفت کاروانسرای تحت تملک اداره اوقاف، چون کاروانسرای عباس آباد، چوپانان، انارک، بلاباد اشاره نمود.
کارشناس میراث فرهنگی نایین از ثبت مراسم معنوی جوش و گویش محلی نایین در آینده نزدیک خبر داد.
رئیس میراث فرهنگی نایین اظهار نمود: مرمت تمام حسینیه‌های تاریخی نایین به کمک هیئت امنا، کشف و احیا آسیاب ریگاره محمدیه به عنوان یکی از شاهکار‌های معماری دست کند در عمق ۳۰ متری زمین، بازسازی یخچال تاریخی بافران و محمدیه، ثبت ملی مسجد جامع بافران و خانه تاریخی امامی، آموزش رایگان صنایع دستی، چون قلم زنی، منبت، معرق، میناکاری، چرم دوزی، سفال گری، تراش سنگ‌های قیمتی و ارائه بیش از ۳۰ مجوز و پروانه کاربه کارگاه‌های تولید صنایع دستی را از مهمترین فعالیت‌هایی است که در طول انقلاب انجام شده است.
به گفته مدنیان، افزایش و جذب گردشگر و توریست داخلی و خارجی طی چند دهه اخیر از یک هزار به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده که پس از اصفهان و کاشان، رتبه سوم گردشگری استان به نایین تعلق گرفته است. 
وی به حمایت، تایید و اخذ مجوز ده واحد بوم گردی و دو اکوکمپ گردشگری توسط بخش خصوصی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: با محیط زیست جهت جذب بخش خصوصی و ایجاد تور طبیعت گردی کویر و دیدن حیات وحش تعاملات و همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.
مدنیان گفت: وجود جاذبه‌های بی نظیر طبیعی از کوهستان تا کویر اسرار آمیز ریگ جن، معادن، روستا‌های منحصر به فرد، چون چوپانان، حیات وحش، آثار باستانی ملموس و غیر ملموس، از پتانسیل‌های موجود در این منطقه می‌باشد، که بدون تردید می‌توانند، به کمک مردم و مسئولین نایین آن را به قطب گردشگری در استان تبدیل کند.
کارشناس میراث فرهنگی نایین با اشاره به وجود موزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی افزود: در حال حاضر موزه مردم شناسی کویر در نایین و موزه مردم شناسی انارک که با همت استاد محمد علی ابراهیمی و تشکیل هیئت امنا، در حاال فعالیت است که با توجه به ظرفیت‌های موجود، جای خالی موزه معدن، حیات وحش، صنایع دستی، باستان شناسی و آب در این شهر خالی است که با حمایت نماینده محترم شهرستان و مسئولین میراث فررهنگی، بخش خصوصی، اخذ مجوز و تاسیس موزه فرش در دست اقدام و پیگیری است.
وی در ادامه با ابراز گله مندی از وجود دانشگاه‌هایی که هیچ سنخیتی با پتانسیل‌هایی که در شهرستان است گفت: تنها رشته معماری در دانشگاه آزاد اسلامی از مقطع کارشناسی تا دکتری به جهت افزایش توجه، آگاهی مردم و کمک به احیا معماری کهن این شهرتوانسته امید بخش باشد.
مهمتریت اقدامات در راستای جذب گردشگر
مدنیان در پاسخ به اینکه چه اقداماتی در جهت جذب گردشگر و پیشبرد اهداف میراث فرهنگی انجام شده، تصریح نمود: طراحی سایت میراث فرهنگی، طراحی و نصب اپلیکیشن «مسافر یار»، ارائه مقاله‌های گوناگون با موضوع معرفی آثار باستانی به هفته نامه یا ماهنامه در جهت معرفی ظرفیت‌های شهرستان، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از جمله نقشه‌های اصیل فرش و نمایش اسناد خاندان پیرنیا، تهیه و توزیع بروشور و بنر معرفی میراث فرهنگی در سطح شهر، دعوت از آموزش و پرورش، دانشگاهها، ادارات دولتی و خصوصی جهت بازدید از آثار باستانی، تشکیل یگان حفاظت از آثار باستانی به گونه‌ای که تاکنون موفق به مصادره حدود ۵۰ مورد دستگاه فلز یاب و معرفی حدود ۷۰ مورد حفاری غیر مجاز به دادگاه شده است، از جمله اقدامات انجام شده جهت حفظ و معرفی آثار باستانی شهرستان، جذب همکاری مردم و بخش خصوصی است.
رئیس میراث فرهنگی نایین در پایان با اشاره به وجود استادکاران ماهر و با تجربه در این شهرستان به شاگرد پروری آن‌ها در زمینه معماری و مرمت تاکیدنمود.
(کد خبر: ۶۸۰۸۰۱۷ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶)