آغاز مرمت کاروانسرای مشجری در کویرشرق استان اصفهان

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ صبح امروز 1 آبان ماه، فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از آغاز مرمت کاروانسرای مشجری نائین در کویر شرق استان اصفهان جهت واگذاری به بخش خصوصی و تغییر کاربری آن به مرکز اقامتی و پذیرائی بین راهی خبر داد. 
الله یاری گفت: بنای تاریخی کاروانسرای مشجّری یکی از شش کاروانسرای بزرگ شهرستان نائین و در 55 کیلومتری شرق انارک حد واسط شهر انارک و روستای چوپانان قرار گرفته که با فاصله 10 کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطر نشان کرد: جبهه ورودی کاروانسرا به صورت طاق نما بوده که در هر طرف سه طاق نمای آجری وجود دارد، همچنین پی ها و ازاره های دیوارها ی نمای بیرونی از سنگ قلوه ساخته شده است. 
او عنوان کرد: با پی گیری های صورت گرفته توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان و اداره کل میراث فرهنگی استان، جهت جذب سرمایه گذار برای کاروانسراها به عنوان یک ظرفیت باالقوه، این کاروانسرا جهت تبدیل به مرکز اقامتی و پذیرایی بین راهی موفق به دریافت موافقت اصولی تغییر کاربری این بنا در سال 1392 و با تکمیل پرونده مجوز احداث آن نیز در سال 1394  جهت سرمایه گذار صادر گردیده است.
الله یاری تاکید کرد: مرمت های اصلی این بنا که توسط استادکاران سنتی مجرب در حال اجرا است شامل: ایزوله کامل پشت بام و تعمیر آجر های فرسوده و شکسته بام و شیب بندی و مرمت ناودان ها، مرمت و پی بندی دیوارهای فرسوده و نشست کرده، مرمت آجرهای فرو ریخته در قسمت هایی از بنا از جمله در پیشانی ورودی نمای اصلی و همین طور ایوان روبروی ورودی اصلی و نیز کف سازی بنا می باشد.
گفتنی است این پروژه با پیشرفت حداقل ۴۰ درصد هم اکنون با طرح تایید شده توسط اداره کل در حال اجرا می باشد.
(1397/08/01 09:44)