کویر عروسان

زیباترین بیابان های توریستی ایران و حس شکوه در لا به لای شن و خاک 
کویر ایرانخیلی از علاقه مندان به علم جغرافی و صنعت جهانگردی حتما باید آلفونس گابریل (Alfons Gabriel)جغرافی دان و جهانگرد مطرح اتریشی را بشناسند که سفرنامه ای به نام عبور از صحاری ایران که حاصل تجربه های شخصی وی از زیباترین بیابان های توریستی ایران است را منتشر نموده است.
 آقای گابریل در وصف کویرها و بیابان های توریستی ایران جمله مشهوری دارد که می گوید هر کسی که یک بار موفق به کسب تجربه صحرانوردی شود، دیگر قادر به جدایی از آن نخواهد بود! شاید در حقیقت کسانی که تجربه سفر به بیابان و صحرا را دارند نیز هم نظر با این جهانگرد فقید اتریشی باشند! تمام اسم هایی همچون بیابان، بادیه، صحرا، کویر و امثال این نام ها برای بسیاری از گردشگران ایرانی و غیر ایرانی تنها یک معنی واحد را می دهند و آن وجود تپه های ماسه ای نرم برای افتادن جای پا بر روی  نور داغ آفتاب، دریاچه نمک و تعدادی گونه گیاهی و جانوری سازگار با شرایط بیابانی است! اما حقیقتا اینگونه نیست و تمامی نام های گفته شده که می توانند مترادف همدیگر نیز به جهتی تعبیر شوند، شرایط مخصوص به خود را اعم از اختلاف سطح نسبت به دریا، نوع رویش گیاهان، میزان نمک موجود در خاک و همچنین میانگین بارش سالانه منحصر به خود را دارا می باشند که معرف بهترین بیابان های توریستی ایران هستند.
ایران سرزمینی زیبا با بیابان های دیدنی: ایران کشوری است پهناور که تقریبا 25 درصد آن را کویرها و بیابان های توریستی ایران فرا گرفته اند. بازدید از اقلیم های خشک همچون بیابان ها و کویرها مدتی است در صنعت توریسم جا افتاده است و علاقه مندان زیادی همه ساله در کل دنیا برای گشت و گذار زیر نور سوزان و گرمای طاقت فرسای بیابان های جهان به اقصی نقاط خشک این کره خاکی سفر می کنند که کشور ما می توانند با کمی اعطای خدمات به این مناطق، از پتانسیل های بالایی برای  گردشگران و توریست های خارجی برخوردار شود. لازم به ذکر است بهترین زمان برای گشت و گذار در زیباترین بیابان های توریستی ایران، فصل های پاییز و زمستان می باشد چرا که شدت داغی آفتاب در این فصول کم است و از آن طرف سرمای شب این مناطق غیر قابل اجتناب است! پس اگر شما نیز اندکی علاقه پیدا کرده اید تا در اولین فرصت خود به سراغ یک سفر بیابانی و گشت و گذاری در دل کویرهای کشور بزنید در ادامه این مطلب با همگردی همراه شوید.
کویر عروسان ایرانکویر عروسان: در این که کویر مصر که از جمله کویرها و بیابان های توریستی ایران است و یکی از زیباترین بیابان های توریستی ایران، هیچ شکی وجود ندارد اما چیزی که حتی از کویر مصر نیز می تواند برای گردشگران و علاقه مندان به گشت و گذار در محیط های بیابانی بسیار حائز اهمیت تر باشد، کویر عروسان است که در نزدیکی روستایی همنام به خود، یعنی  در حوالی روستای مصر ایران قرار گرفته است.روستای عروسان هم از روستای مصر دنج تر و خلوت تر است و هم از رمل  روستای عروسان سبب رونق گرفتن کشاورزی در این منطقه گشته است. البته فراموش نکنید که رونق امروزی روستای عروسان نسبت به گذشته کمتر هم شده است چرا که در قدیم به دلیل نبود جاده آسفالت شده فعلی این روستا پل ارتباطی میان جندق،خلوان و طبس بود و به همین خاطر از رونق کاری و اقتصادی بسیار بیشتری نیز برخوردار شده بود. لازم به ذکر است در صورت تمایل به ماندن و سپری کردن شبی در کویر عروسان و یا کویر مصر می توانید از خانه های مخصوص گردشگری در روستاهای نام برده و یا روستاهای نزدیک دیگری همچون روستای محمدآباد کوره گز که دارای منزلی است برای اقامت گردشگران، استفاده نمایید. فراموش نکنید که نزدیک به روستای عروسان مصر، 2 روستای دیگر تحت نام های عروسان گرمه یا همان عروسان گلستان و همچنین عروسان چوپانان قرار گرفته است که بهتر است حسابی حواستان به اشتباه نگرفتن آن ها با یکدیگر باشد. برای رفتن به سوی کویر عروسان چه از نقاط دامغان، معلمان و جندق و چه از نقاطی همچون نایین، انارک و چوپانان بخواهید راه بیافتید.
ابتدا به ساکن بایستی وارد جاده خور و بیابانک بشوید. با وارد شدن به جاده مذکور و مسافت میانی بین دو شهر فرخی و خور، به خروجی روستای مصر دست پیدا می کنید. البته با اینکه این جاده یک جاده فرعی به حساب می آید اما از شرایط آسفالتی و همواری برخوردار است و تنها کافی است 15 کیلومتر از مسیر در حال حرکت خود را طی نمایید تا به جاده روستای عروسان برسید. جاده منتهی به این روستا با این خاکی است اما ماشین رو می باشد و می توان با سپری کردن فاصله ای در حدود 20 کیلومتر از آن، به یک دوراهی که سمت راست آن به روستای محمدآباد ختم می شود و سمت چپ آن نیز به روستای عروسان که از بهترین بیابان های توریستی ایران است، برسید.
(همگردی / جمعه 21 اردیبهشت 1397 )