حفاظت از خرده فرهنگها به تداوم فرهنگ و تمدن غنی ایرانی می انجامد

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در دومین همایش گویشهای محلی عنوان کرد: حفاظت از خرده فرهنگها به تداوم فرهنگ و تمدن غنی ایرانی می انجامد
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان پیش از ظهر امروز پنج شنبه 16 شهریور ماه در آئین افتتاح دومین همایش گویشهای محلی منطقه مرکزی ایران که در شهر انارک در حال برگزای است با ایراد سخنانی تاکید کرد: بدون شک حفاظت از خرده فرهنگها به تداوم فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین می انجامد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون اله یاری بیش از ظهر امروز در آئین افتتاح دومین همایش گویشهای محلی فلات مرکزی ایران که در شهر تاریخی انارک در حال برگزاری است با ایراد سخنانی تاکید کرد: ایران کشوری است با تاریخ و جغرافیای کم نظیر، بگونه ائی که اگر چه بخش قابل توجهی از این سرزمین همواره دچار کم آبی بوده، لکن مردم با فرهنگ این سرزمین در جای جای این سرزمین و در فواصل نسبتا طولانی، یکجانشین شده و هر کدام حیاتی فرهنگی را پدید آورده اند که ما از این فرهنگها امروزه در علم مردم شناسی با عنوان خرده فرهنگها یاد می کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین تاکید کرد: اگر چه در برخی ادوار تاریخی تعمدا برخی حاکمان تلاش در کم ارزش جلوه دادن این خرده فرهنگها می کردند ، لکن امروز ما معتقدیم این خرده فرهنگها همچون جویبار به رود بزرگ یعنی فرهنگ و تمدن غنی ایران پیوسته و مکمل فرهنگ و تمدن ایران زمین هستند. او در همین راستا تاکید کرد: خرده فرهنگها امروزه گنجینه های ارزشمندی در راستای حفاظت از فرهنگ ایرانی بشمار می رود، لذا یکی از اولویتهای سازمان میراث فرهنگی امروزه در کنار حفاظت از آثار تاریخی ، حمایت از بسط و گسترش میراث ناملموس فرهنگی ایران است.
پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهر تاریخی انارک راه اندازی می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه سخنانش به جایگاه شهر تاریخی انارک در توسعه میراث فرهنگی فلات مرکزی ایران اشاره کرد و افزود: بدون شک شهر تاریخی انارک دروازه فلات مرکزی ایران، در حالی که پیشینه تاریخی این شهر حداقل به واسطه وجود معدن سرب منطقه نخلک به بیش از 2 هزار سال قبل می رسد، لذا با توجه به وجود آثار ارزشمند تاریخی و همچنین وجود میراث ناملموس در این شهر از ارزش ویژه ائی برخوردار است، و همچنین توان بالقوه فراوان این شهر تاریخی، مقرر گردید تا پایگاه حفاظت میراث فرهنگی در این شهر تاریخی راه اندازی شود.
اله یاری در پایان سخنانش تصریح کرد: محققین تا کنون بیش از 7 هزار گویش در جهان شناسائی کرده اند که متاسفانه تا پایان سده بیست و یکم بیش از 50 درصد این گویشها از رونق خواهند افتاد، لذا امیدواریم با حمایت از گویشهای محلی و حمایت از گویشوران محلی گامی ارزشمند در حفظ بخشی از هویت اصیل مردم ایران زمین برداریم.
بکوشیم با ثبت میراث ناملموس دیار کویر مرکزی ایران، انارک را جهانی کنیم
پیش از سخنان مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ مشاور اجرائی مدیر کل میراث فرهنگی استان با ارائه سخنانی تصریح کرد: انارک شهری است به قدمت تاریخ که تا کنون میزبان دو همایش علمی گویشهای محلی فلات مرکزی ایران بوده است.
سید علی صالح درخشان در ادامه تاکید کرد: اگر بپذیریم که امروز یکی از مقوله های توسعه اقتصادی ایران به ویژه دیار کویر، گردشگری است پس باید بکوشیم از ظرفیتهای فرهنگی خود، دست مایه های مناسبی را جهت توسعه این مقوله فراهم کنیم.
او ادامه داد و افزود: قلمرو میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران زمین چنان گسترده و عظیم است که پرداختن به آن برای هر ایرانی افتخاری بزرگ به شمار می رود.
درخشان همچنان تصریح کرد: امروز با برگزاری دومین همایش گویشهای محلی استان اصفهان در این شهر تاریخی و استقبال گسترده مردم فرهنگ دوست این دیار، نشان دهنده این نکته است که این شهر قابلیت آن را دارد تا میراث ناملموس آن در فهرست میراث ناملموس تاریخی جهانی به ثبت برسد.
دبیر اجرائی دومین همایش علمی گویشهای محلی در پایان سخنانش تاکید کرد: به عنوان یک گویشور عرض می کنم، بکوشیم تا فرزندانمان، گویشهای نیاکان خود را فراموش نکنند و تک تک فرزندان ایرانی با افتخار به گویشهای پدران خود تکلم کنند.
دومین همایش علمی گویشهای استان اصفهان به مدت یک روز با حضور بیش از 500 نفر از دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان به ویژه با همراهی مردم فرهنگ دوست شهر تاریخی انارک در روز پنج شنبه 16 شهریور در تالار ورزشی انارک در حال برگزاری است .
(تاریخ و زمان تایید: 1396/06/16 13:11)