پیشنهاد سفرنوروزی؛ سفربه هزار سال گذشته در کویرایران

تجربه حضور در این روستا همان تجربه صبحانه گرم و خوشمزه بومیان و غذا هایی پرانرژی برای گردشگرانی خواهد بود که بعد از گذراندن یک شب زیبا و پر ستاره در کویر،آماده رفتن به دل بزرگترین دشت ایران می شوند.
به گزار ش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسمان نزدیک ؛ ستاره های قابلمه ای و خوشه ای ، سیاره مریخ و ستاره قطبی را به راحتی می توانید در آسمان کویری روستای تاریخی اشین ببینید.روستایی که تا سی سال پیش مردمانی در آن زندگی می کردند و صبحانه کله پاچه و محتویات بسیار خشمزه ای می خوردند و آماده می شدند تا با توان بالا بر سر مزرعه های خود در اطراف چشمه هایی بروند که هنوز هم در حوضچه هایی که از قبل ساخته شده ذخیره شده است.
مردمانی که عمدتا شغل آن ها دامداری بوده و تنها اثری که از طویله های دام های روستاییان باقی مانده دیوارهایی تخریب شده است. روستایی متراکم که در طول تاریخ راهزنان و یاغیانی از دشت کویر به آن هجوم می بردند و درصدد غارت بر می آمدند اما سربازانی غیور در قلعه مرکزی روستا در ارتفاعی بلند جلوی آن ها رامی گرفتند. قلعه ای که از دوران سلجوقیان باقی مانده و خانه هایی مخروطی شکل که حتی در سردترین روزهای زمستان تنها با یک چراغ نفتی گرم گرم می شوند.
کارشناسان می گویند آثاری به دست آماده که نشان می دهد این روستا قدیمی تر از دوران سلجوقیان است و به حدود دو هزار و چهارصد سال گذشته و سلسله ساسانیان برمیگردد. روستای اشین دو قبرستان از نیاکان خود به یادگار گذاشته است ؛ قبرستان زرتشتیان، که در سمت چپ روستا قرار گرفته و قبرستان مسلمانان که در سمت راست روستا است. ایام نوروز فرصت مناسبی برای دوستداران دشت کویر است تا به روستایی بروند که یک دختر جوان از آن محافظت می کند و پیگیری های وی باعث شده است تا قلعه روستا با سختی های فراوران به ثبت ملی هم برسد. روستایی که تا کنون میزبان افراد بسیاری از کشور های خارجی و همچنین مسافران داخلی در استان یزد و در نزدیکی شهرانارک بوده است.
حضور در این خانه های روستایی بدون امکانات اولیه مانند برق ،تلویزیون و تلفن آماده برای علاقه مندانی است کهمی خواهند دو سه روزی را از دغدغه ها و هیاهوی شهری فاصله بگیرند. باقری کارشناس عمران و مدیر روستای اشین درباره استفاده نکردن از امکانات شهری برای این روستای تاریخی و گردشگر پذیر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت :"اگر می خواستیم در روستا برق کشی کنیم مجبور بودیم از موتور برق برای تامین روشنایی استفاده کنیم که صدای آن ، آرامش روستا را بر هم میزد. به همین منظور برای روشنایی محوطه روستا مانند گذشتگان از فانوس و برای روشنایی داخل اتاق ها از چراغ نفتی استفاده می شود تا تجربه ی ساده ترین زندگی روستایی در سال های دور را تجربه کنیم" تجربه حضور در این روستا همان تجربه صبحانه گرم و خوشمزه بومیان و غذا هایی پر انرژی برای گردشگرانی خواهد بود که بعد از گذراندن یک شب زیبا و پر ستاره در کویر،آماده رفتن به دل بزرگترین دشت ایران می شوند. با عبور از جاده های منطقه ریگ جن و با حضور راهنمایان در جاده هایی که حتی ساده ترین خودروهای سواری می توانند از آن عبور کنند به اول دشت کویرمی رسید.جاده ای پنجاه کیلومتری که با دیدن مناظرزیبای طبیعی بین آن و دیدن شتر های وحشی و کبک ها صحرایی و پرندگان بیابانی خستگی بر تن مسافران به جا نمی ماند و تنها چیزی که در خاطره ها می ماند لحظات شیرین حضور در روستا و منطقه زیبای ریگ جن و شن های داغ دشت کویراست.
(فروردين ۱۲:تاریخ ۶۰۰۷۳۰۸ :خبر کد)