راز "صدای جن ها" در بیابان ایران

می گویند در منطقه ای از بيابان ایران به نام ریگ جن اجنه ها حضور دارند و حتی با یکدیگر صحبت میکنند و باعث اتفاقاتی برای گردشگرانی می شوند که به این منطقه بيابانی می روند٬ مباحثی که چهره ماندگار جغرافيای ایران به آن پاسخ میدهد. 
به گزارش تسنيم٬» ... این کویر جن داره» ... جمله ای که هرزگاهی افرادی که برای تورهای بيابان و کویر گردی و سافاری یا وحش گشت (safari (به منطقه کویری و دارای تپه های ماسه ای (تلماسه) در کویر مرکزی ایران میروند میشنوند٬ ولی واقعاً این مکان محفلی برای اجنه ها است؟ حتی میگویند اجنه ها در این مکان با یکدیگر صحبت هم میکنند!
ادعاهای که پرویز کردوانی ­ دکترای رشته عمران کویر از آلمان به آن پاسخ میدهد. این چهره ماندگار جغرافيا در توضيح وجود اجنه در کویر مرکزی ایران که به «ریگ جن» معروف است٬ به تسنيم میگوید: وقتی افراد به منطقه ریگ جن میروند به دليل شواهدی این تصور برای آنان بوجود میآید که این منطقه دارای جن است زیرا در این مناطق در داخل زمين فرو میروند و این رخداد زمانی رخ میدهد که کویر در مقاطعی خيس باشد و این تصور به وجود میآید که کویر جن دارد و اجنه این کار را انجام میدهند که باید عنوان کنم چنين چيزی حقيقت ندارد. کردوانی در ادامه توضيح میدهد: الان در ریگ جن جاده ای به طول 70 کيلومتر کشيدند و خودروها میتوانند وارد این منطقه شوند و افراد بر خلاف گذشته راحتتر میتوانند به این منطقه بيابانی سفر کنند.
وی با بيان اینکه بنده خودم 50 سال پيش به ریگ جن سفر کردم و پس از آن نيز ده ها بار به این منطقه بيابانی رفته ام٬ درباره ادعای صحبت کردن اجنه در ریگ جن نيز توضيح میدهد: بنده خودم حتی شب هنگام در ریگ جن خوابيدم و ادعای صحبت کردن اجنه در ریگ جن نيز به دليل برخورد شنها است که صدای عين صحبت کردن ایجاد میکند و افراد تصور میکنند که اجنه با هم صحبت و گفت وگو میکنند. این چهره ماندگار جغرافيا در ادامه عنوان میکند: البته الان دیگر آنقدر کویر خشک شده است که دیگر بحث خيس شدن بيابان مطرح نمیشود که افراد بخواهند در کویر فرو روند تا ذهنيت وجود "جن" پيش آید و جالب است الان که این اتفاق رخ نمیدهد باور دیگری به وجود آمده و عنوان میکنند که اجنه از این مناطق کوچ کردند! ولی در مجموع کویر علی الخصوص ریگ جن ­ اجنه ای ندارد و این اتفاقات فرو رفتن به دليل کویر نمک زار و خيس است.
ریگ جن منطقه ای کویری و دارای تپه های ماسه ای (تلماسه) در کویر مرکزی ایران است. این منطقه در جنوب سمنان٬ شرق دریاچه نمک٬ شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. این منطقه به دليل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب در گذشته محل عبور کاروانها نبوده و فقط در سالهای اخير چند گروه به آن منطقه رفتند. ریگ جن منطقها ی کویری و پر از تپه های شنی و اطراف آن دارای باتلاقهای نمکی است. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر٬ جنوب سمنان٬ جنوب شرق گرمسار٬ شرق پارک ملی کویر٬ شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعت تقریبی آن 3800 کيلومتر مربع است. هيچگونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد. 
در سال 1900 حدود 114 قبل سون هدین٬ کویرنورد بزرگ سوئدی از حاشيه غربی و جنوبی ریگ جن عبور کرد. او بعدها در کتاب کویرهای ایران به طور مفصل دربار ٴه ریگ جن نوشت. در سال 1930 آلفونس گابریل از جنوب ریگ جن گذشت. از 1376 تاکنون گروههایی از کویر پيمایان با خودروهای بيابانی و حتی پياده به نقاط مختلف ریگ جن رفته اند. 
(مهر ۲۹ :تاریخ ۲۹۳۱۲۸ :خبر کد)