آغاز برداشت ریواس از مناطق کوهستانی انارک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما (واحد مرکزی خبر) رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان امروز گفت: برداشت ریواس تا اواسط خرداد در مناطق کوهستانی این استان ادامه دارد.
آقای میر طالبی با اشاره به اینکه بیشترین برداشت این گیاه از مناطق کوهستانی انارک شهرستان نایین،بوئین میاندشت و فریدن برداشت می شود افزود: پیس بینی می شود بیش از 11 و نیم تن ریواس از مناطق کوهستانی استان اصفهان برداشت شود.
وی گفت : علاوه بر انارک، در شهرستان های سمیرم ،تیران و کرون ،گلپایگان ،فریدن ،چادگان و میمه و نطنز،فریدون شهر ،بوئین میاندشت نیز این گیاه به صورت طبیعی می روید.
رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان اصفهان با بیان اینکه 41 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان رویشگاه مفید و طبیعی این گیاه است افزود :‌ این گیاه در ارتفاعات سه هزار متر از سطح دریا و مناطق کوهستانی با بارندگی 250 میلی متر به بالا می روید.
ریواس یا ریباس یا ریواج گیاهی علفی از تیره ترشک ها و دارای ساقه های هوایی و برگ های آن محتوی مواد ذخیره ای و اسیدی است. ریواس سرشار از ویتامین های A و B و c ، کلسیم، سدیم و پتاسیم است.
ریواس در درمان یرقان، خونریزی روده ای، ورم ملتحمه ی چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم های چرکی سطحی و سوختگی های حرارتی کاربرد دارد اما برای افرادی که سنگ کلیه دارند مضر است.
این گیاه به صورت خام مصرف و از آن رب هم تهیه می شود .
( 1394\01\23 - 12:54 PM)