مهمترين دستاوردهای ايران در سال 2014 ميلادی

به گزارش «تابناک»٬ خوان کول٬ تحليلگر مسائل خاورميانه و استاد دانشگاه ميشيگان٬ در تحليلی که در وبسایت شخصی خود منتشر کرده٬ به بررسی مهمترین دستاوردهای ایران در سال 2014 ميلادی پرداخته و این سال را به نوعی سال پيروزی برای ایران در عرصه بين المللی دانسته است.
مواردی که کول در مطلب خود به آن ها اشاره کرده عبارتند از:
1­ هرچند از قِبل مذاکرات هسته ای ایران٬ پيشرفت قابل توجهی در روابط این کشور با اروپا و آمریکا حاصل نشد٬ اما این انتظار وجود دارد که توافق نهایی در موضوع هسته ای ميان ایران و گروه 5+1 حاصل شود. چنين توافقی به ایران اجازه خواهد داد اورانيوم را برای مصارف صلح آميز از جمله توليد برق مورد استفاده قرار دهد اما در عين حال٬ کنترل هایی را برای جلوگيری از دستيابی ایران به سلاح هسته ای (سلاحی که البته رهبر ایران آن را به هر شکلی مخالف قوانين اسلام اعلام کرده) برقرار می کند. به هر حال٬ ضرب الاجل دستيابی ایران و گروه 5+1 برای دستيابی به توافق نهایی تا نيمه سال 2015 تمدید شد.
2­ موفقيت دولت سوریه در تقویت کنترل خود بر مناطق شهری همچون حمص و حمآ و استمرار دفاع از دمشق٬ لاذقيه و حلب٬ به این معنا بود که دولت سوریه بخش هایی از مناطق تصرف شده توسط شورشيان را پس گرفته و به نحوی دست بالا را پيدا کرده است. سوریه یکی از متحدین ایران در جهان عرب به شمار می رود. هر روزی که دولت علوی سوریه به حيات خود ادامه داده و سقوط نکند٬ یک پيروزی برای ایران است.
3­ پيروزی شيعيان زیدی یا «حوثی ها» در یمن٬ سبب شد ایران اگر نه یک متحد٬ دستکم یک دوست جدید در جهان عرب پيدا کند. افزون بر این٬ یمن از فهرست دولت های عربی نزدیک به عربستان سعودی خارج شد و همين موفقيتی برای ایران بود. بر خلاف آنچه برخی مقامات یمنی ادعا می کنند٬ حوثی ها کمک چندانی از ایران دریافت نکردند؛ اما ممکن است بعد از این دریافت کنند. پایيز امسال٬ حوثی ها مراسم بزرگداشت روز عاشورا را برگزار کردند. این نمود از تشيع٬ چندان با سنت های زیدیه مطابقت ندارد و مشابه تشيع دوازده امامی است که در ایران و عراق غلبه دارد.
4­ سقوط مناطق شمالی و غربی عراق و افتادن آن ها به دست داعش در ژوئن ٬2014 تهدیدی برای ایران بود٬ اما به یک فرصت ژئوپليتيک برای این کشور نيز تبدیل شد. در پی این واقعه٬ دولت شيعه عراق ناگهان بسيار بسيار به ایران نزدیک شد. دولت بغداد از حضور نيروهای سپاه پاسداران ایران بهره برد و در مواردی٬ نيروی هوایی ایران مواضع داعش را بمباران کرد. در جریان آزادسازی شهر آمرلی٬ نيروهای سپاه پاسداران به همراه نيروهای مسلح شيعه٬ از همراهی هوایی ایالات متحده نيز برخوردار شدند و به این ترتيب٬ آن ها در این مورد به متحدانی غيررسمی تبدیل گشتند.
5­ اگرچه ممکن است سال 2015 از نظر اقتصادی برای ایران سالی پر چالش باشد٬ اما عملکرد اقتصاد ایران در سال 2014 قابل احترام بود. با وجود کاهش شدید فروش نفت ایران به سبب تحریم های آمریکا٬ هيچ نشانه ای از ضربه خوردن شدید اقتصاد این کشور مشاهده نمی شود. کاهش ارزش پول ملی ایران٬ سبب اهميت یافتن صادرات غيرنفتی این کشور شد. در این سال٬ واردات آمریکا نيز از ایران افزایش یافت. در عرصه داخلی نيز دولت حسن روحانی توانست نرخ تورم را از 40 درصد به 17 درصد کاهش دهد. جالب است که آمریکا در عمل به ایران کمک کرده تا به اقتصاد و تجارت خود تنوع ببخشد. در سال آینده٬ کاهش قيمت نفت سبب ضربه خوردن بودجه دولت و پروژه های زیرساختی خواهد شد؛ اما می تواند در عمل به صادرات دیگر کالاهای ایران کمک کند.
(۲۳:۳۲ ­ ۱۳۹۳ دی ۰۸/ ۴۶۲۰۷۲ :کد)