خطر ریزش سنگهای کوهستانی در یک قدمی ترددهای مسیر زنجیرگاه انارک

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین از خطر ریزش سنگهای کوهستانی در مسیر زنجیرگاه انارک خبر داد.
کیوان لوکی انارکی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، به مشکلات سیلاب‌های روان و بارش‌های شدید اخیر و تاثیرات آن بر کوه‌های اطراف زنجیرگاه انارک اشاره داشت و گفت:متاسفانه بعد از بارش‌های شدید، انقباض و انبساط سنگ‌های کوهستانی شکل گرفته که خطر ریزش آن‌ها را بیشتر کرده است و نیازمند توجه ویژه مسئولین قبل از بروز سانحه‌های جدی و تلفات جانی میباشد.
کیوان لوکی انارکی بیان نمود: سیلاب‌های ایجاد شده مشکلاتی را برای راه‌های دسترسی دامداران و کشاورزان ایجاد کرده که در مسیر برگشت از خور و در گردنه زنجیر گاه اینگونه مشکلات بسیار جدی‌تر است. 
وی افزود: ۱۵ کیلومتر از مسیر گردنه زنجیر گاه به دلیل اینکه دهانه پل‌ها گنجایش عبور سیلاب را نداشته تخریب شده است و سنگ‌های بزرگی از سمت کوهستان به سمت جاده اصلی پرتاب می‌شوند بطوریکه در مسیر‌های فرعی فرونشست‌های ۵۰ سانتی متری در مسیر ایجاد شده اند. 
وی با اشاره به مهار بخش اعظمی از سیلاب‌ها در انارک اشاره کرد و گفت:با ایجاد بند‌های استاندارد حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب از آب‌های روان مهار شده که می‌توان به بند احداث شده در کیلومتر ۳ جاده طالمسی با حدود ۲ کیلومتر طول اشاره داشت که خوشبختانه از تخریب بیشتر آثار سیلاب و سیل جلوگیری به عمل آمد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین اظهار کرد:جاده‌های دسترسی به سمت منطقه زوار و عشین آسیب جدی دیده و جاده کنار گذر این منطقه به طول ۳۰ کیلومتر تخریب شده است.
لوکی انارکی در ادامه، از خطرناک بودن و وضعیت اضطراری داشتن جاده گلوگاه زنجیرگاه انارک به واسطه ریزش سنگ‌های بزرگ در مسیر جاده، طولانی بودن مسیر ۴۵ کیلومتری تقاطع دور برگردان در این مسیر و عدم پوشش آنتن موبایل در صورت بروز حادثه در این منطقه ابراز تاسف و دغدغه مندی کرد و از مسئولین مربوطه درخواست همکاری ویژه در این خصوص را داشت.
این مسئول منابع طبیعی بند‌های غیر استاندارد ایجادشده توسط افراد غیر متخصص را فاجعه بار عنوان کرد که باعث بروز خطر و تخریب بند‌های استاندارد احداث شده از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان می‌شوند. 

(کد خبر: ۶۸۸۰۰۱۸ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱)