معادن مس و سرب در نواحی انارک / افزایش صادرات مواد معدنی به ترکیه

انارک نیوز: افزایش صادرات مواد معدنی به ترکیه در راستای چشم انداز تجارت ۳۰ میلیارد دلاری 
سطح تجارت ۳۰ میلیارد دلاری چشم انداز همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه است و در این مسیر شاهد توسعه مبادلات بانکی تا رونق صادرات و واردات غیرنفتی چون مواد معدنی و صنایع وابسته به آن میان دو کشور هستیم. 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران و ترکیه به دنبال رسیدن به سطح تجارت دو جانبه ۳۰ میلیارد دلاری هستند. روسای جمهور دو کشور در دیدارهایی که با یکدیگر داشتند بر ضرورت توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی تاکید داشتند. ر دیدار رییس جمهوری ترکیه در حاشیه اجلاس سه جانبه تهران که اواسط شهریور ماه سال جاری برگزار شد در دیداری که با رییس جمهوری کشورمان داشت، گفته بود: «ایران و ترکیه باید در شرایط کنونی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی برنامه ریزی کنند و تجارت دو کشور هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.»
پس از این تاکیدات بود که مقامات دو کشور برنامهه ریزی هایی را برای توسعه مبادلات تجاری در دستور کار قرار دادند از توسعه روابط بانکی تا افزایش میزان صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی که در این میان می توان به حجم بالای صادرات مواد معدنی و صنایع مربوط به این بخش طی هشت ماه سال جاری به ترکیه اشاره کرد.
گمرک ایران گزارش داده است که ایران در این مدت به میزان 441 هزار و 311 تن کالای بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش افزون بر 404 میلیون و 609 هزار دلار به ترکیه صادر کرد. انواع سنگ و محصولات مرتبط، انواع فرو (فروسیلیس و ..) انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی، پودر آلومینا، زغالسنگ و کک، زنجیره آلومینیوم و محصولات، زنجیره تیتان، روی، سرب، سیمان، کروم و مولیبدن، بخشی از این کالاهای صادراتی است. همچنین زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط، سایر اقلام معدن و صنایع معدنی، صنایع فلزی، فلزات و سنگ های گرانبها( طلا، نقره و ..)، مس و محصولات پایین دستی، میکا، نیکل و محصولات از دیگر اقلام صادراتی ایران در دوره مورد بررسی به ترکیه بود.
ایرنا نیز در خبری در تحلیل این آمارها تاکید کرده است: «برابر آمار مورد بررسی در دوره هشت ماهه امسال، صادرات زنجیره روی به میزان 38.7 هزار تن به ارزش بیش از 110 میلیون و 910 هزار دلار بالاترین سهم را در این مدت داشت و پس از آن، زنجیره آلومینیوم و محصولات با افزون بر 41.2 هزار تن به ارزش بیش از 85 میلیون دلار و زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با افزون بر 138.8 هزار تن به ارزش بیش از 74.5 میلیون دلار در جایگاه های بعدی قرار داشتند. علاوه بر این، فلزات و سنگ های گرانبها (طلا- نقره و ..) با سهم بیش از هفت میلیون دلاری در مدت یاد شده کمترین سهم را به خود اختصاص داد. برپایه آمارهای مورد بررسی میزان واردات کشورمان از ترکیه در زمینه اقلام معدن و صنایع معدنی در هشت ماهه امسال 12 درصد از حجم مبادلات را به خود اختصاص داد.
زنجیره فولاد ومحصولات فولادی مرتبط وارداتی از ترکیه در دوره هشت ماهه امسال به میزان بیش از 62 هزار تن به ارزش افزون بر 53.6 میلیون دلار بود که بالاترین سهم را داشت. علاوه براین، واردات زنجیره روی از ترکیه در دوره مورد بررسی بیش از 82.8 هزار تن به ارزش افزون بر 23.2 میلیون دلار بود و صنایع فلزی نیز با حجم بیش از 4.6 هزار تن به ارزش بیش از 14.7 میلیون دلار در جایگاه دوم و سوم از لحاظ ارزش قرار گرفتند.
بررسی جدول آمار مبادلات معدن وصنایع معدنی با ترکیه نشان می دهد، ایران در بین 20 قلم شاخص بخش یاد شده در زمینه صادرات آنتیموان، پودرآلومینا، زنجیره تیتان، میکا، نیکل و محصولات آن عملکردی نداشته، اما نسبت به واردات این اقلام از ترکیه اقدام کرده است. حجم مبادلات ایران و ترکیه در دوره 10 ماهه سال 2018 (11 دی 96 لغایت 9 آبان 97) افزون بر 8.2 میلیارد دلار اعلام شد.»
یادآور می شود: ایران به لحاظ داشتن پوسته‌ای ناهمگن و تاثیر حوادث مختلف زمین شناسی در شکل گیری آن، مواد معدنی سرشاری را در خود جای داده و تقریبا از تمامی مواد معدنی دنیا برخوردار است. معادن زغال سنگ شمال ایران از آذربایجان تا خراسان گسترده است که مرغوب‌ترین جنس زغال سنگ منطقه‌ای البرز از معادن زیراب به دست می‌آید و ذخیره قطعی زغال سنگ کشور را بیش از 282 میلیون تن برآورد کرده اند. علاوه بر آن سنگ آهن نیز در بسیاری از نقاط کشور از جمله بافق، سمنان، شمس آباد(اراک)، زنجان و محلات شناسایی شده و درحال بهره برداری است که ذخایر احتمالی این ماده معدنی 1.7 میلیارد تن و ذخایر قطعی آن بیش از 500 میلیون تن برآورد شده است.
همچنین استخراج مس در کشور سابقه ای کهن دارد و معادن آن در سراسر فلات ایران پراکنده است. میزان ذخایر مس را تا صدها میلیون تن برآورد کرده‌اند که مهمترین معادن فعال آن در سرچشمه است. افزون بر این، معادن مس فراوانی در نواحی انارک (یزد)، زنجان (بایچه باغ)،‌ آذربایجان (سونگون، مزرعه و هروآباد) وجود دارد.
ذخایر معادن سرب و روی کشور هم بیش از 30 میلیون تن برآورد شده که بیشتر آن در حواشی کویر لوت، مرکزی (حوالی انارک، یزد، اصفهان و اراک ) و نواحی پیرامونی البرز قرار دارد.
(۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۱۱:۱۲ - شناسه خبر :۷۵۲۵۹۶)