فسیل زنده 'میگوی بچه وزغی' در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

فسیل زنده 'میگوی بچه وزغی' در زیستگاه نایین ثبت شد
سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان از مشاهده و ثبت تصویری فسیل زنده 'میگوی بچه وزغی' از گونه های نادرجانوری در زیستگاه طبیعی شهرستان نایین خبرداد. 
حسین اکبری روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: 'میگوی بچه وزغی ' با نام علمی Triops cancriformis که یکی از کهن ترین گونه های زنده میگو در دنیا است، برای اولین بار در استان اصفهان در آب بند های پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین در منطقه چوپانان شناسایی و عکس برداری شد. وی افزود: اولین گزارش ثبت قطعی اینگونه میگوی بسیار با ارزش در استان اصفهان در خرداد ماه 1396 در جریان سفر علمی _ پژوهشی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نائین به پناهگاه حیات وحش عباس آباد ، شناسایی شد . وی اضافه کرد: در ادامه بررسی ها در سال 1397 نیز، اینگونه جانوری نادر، مجددا توسط محیطبانان در منطقه چوپانان و همچنین در چند لکه مجاور در بخش انارک شهرستان نائین مشاهده و ثبت شد.
'میگوی بچه وزغی' با 2 تا 11 سانتی متر طول جزو گونه های سخت پوست و آبشش پا است و تخمهای آن می تواند حتی پس از20 سال غیر فعال بودن بعد از بارندگی و آبگیری شدن برکه ها و بندهای خاکی سریعا فعال و به یک موجود زنده تبدیل شود . این گونه جانوری یکی از قدیمی ترین گونه های زنده در سیاره زمین است و پیشینه آن به 200 میلیون سال می رسد، به همین دلیل به فسیل زنده مشهور است .
حوزه پراکندگی میگوی 'بچه وزغی' ، هند، اروپا، روسیه و شمال آفریقا است و در ایران برای اولین بار در سال 1383در آذربایجان غربی و سپس خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مشاهده و ثبت شد، اخیرا نیزدر تیرماه 97 نیز در منطقه رباط پشت بادام اردکان نیزمشاهده شده است. 
به گفته کارشناسان، ثبت این گونه باستانی در سال های 96 و 97 در پناهگاه حیات وحش عباس آباد و بخش انارک شهرستان نائین ، نشان دهنده اهمیت بالای زیست محیطی و بوم شناختی حوزه کویر در فلات مرکزی ایران است. عرصه های زیستگاهی این حوزه اعم از زیستگاه های کوهستانی ، دشتی ، ماسه ای ، سیلابی و آبی با تنوع زیستی فوق العاده، کلکسیونی از عناصر گیاهی و جانوری وسنگواره های ادوار تاریخ طبیعی در استان اصفهان است.
پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین با مساحتی بالغ بر 300 هزار هکتار یکی از زیستگاه های کویری و کوهستانی حیات وحش در شرق استان اصفهان است. بزکوهی،قوچ و میش وحشی ، جبیر، پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، کاراکال ازجمله گونه های جانوری این پناهگاه بزرگ است، پناهگاه عباس آباد در150کیلومتری نایین وشهرستان نایین در 140 کبلومتری شرق اصفهان قراردارد.
(1397/04/25 ساعت: 10:1)