مصرف زیاد آب در ایران

انارک نیوز - هر روز در مورد کمبود آب که شامل منابع آبهای سطحی و منابع آبهای زیززمینی می باشد مطالبی عنوان می شود که قابل تأمل است. 
ما در کشوری زندگی می کنیم که از نظر اقلیمی گرم و خشک است و این تازگی ندارد و مشخص است در منطقه ای با بارندگی کم قرار داریم. توسعه بخش های صنعتی و بخش های کشاورزی و پدیده های پیرامونی و جوی و استفاده ناصحیح از آب با کندن چاه های عمیق با مجوز و بی مجوز! ایجاد صنایع پر مصرف آب در مناطق مختلف بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی، کشاورزی سنتی با استفاده از آب زیاد و عمدتاَ غرفابی و بهره وری کم، سد سازی هایی که با بودجه کلان صورت گرفته اما بی ثمر هستند و آبی در پشت خود ندارند یا در جای صحیح واقع نشده اند و انبوهی از دلایل کوچک و بزرگ دیگر،  موجب شده که پیش بینی شود در ده سال آینده با کمبود آب مواجه شویم. علاوه بر این در کشورهای همسایه نیز سدهای عظیمی بر روی رودهای مشترک زده اند یا می زنند که با بی توجهی ما مواجه شده است.
با داشتن وزارتخانه های عریض و طویل دولتی که درک صحیحی از وضعیت فیزیکی مصرف آب ندارند یا اگر دارند مخفی اش می کنند. حال به جایی رسیده ایم که از مردم می خواهیم در مصرف آب صرفه جویی کنند.
حرف زیبایی است ولی بایستی توجه نماییم در ایران حداقل 90 درصد کل مصارف آب مربوط به بخش کشاورزی می باشد. در هر صورت اگر به هر انسان عاقلی بگویید که ما 90 درصد آب شیرین‌مان را صرف کشاورزی می‌کنیم، چه فکری در مورد ما می کند؟ شاید فکر کند اینان هنوز با شتر جابجا می شوند و از علوم جدید بی بهره اند.
مردم زیر قشار اقتصادی هزینه ها کمر خم کرده اند و جانشان به لب آمده است. اما با این همه متخصص کشاورزی در رشته های مختلف، اقتصاددان و بودجه پژوهشی عملاً کار چشمگیری در رابطه با بحران کم آبی دیده نمی شود.
در نهایت کم آبی می تواند باعث بحران های بزرگ اجتماعی گردد.
"ما شتر را گم کرده ایم و دنبال افسارش می گردیم."