وزش بادهای تابستانی در استان اصفهان کانون‌های گردوغبار را فعال می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:وزش بادهای تابستانی در استان اصفهان موجب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار می‌شود.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به احتمال فعال شدن کانون‌های گردو غبار تا اواسط شهریور ماه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون با وزش باد‌های شرقی-غربی ۵ بار کانون‌های گردوغبار فعال شده‌اند.

او افزود: اوج آلودگی هوا در اثر فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در روز‌های یازدهم و دوازدهم تیرماه ثبت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به اینکه مقرر شد مطالعات منشأیابی گرد و غبار توسط سازمان زمین شناسی انجام شود، تصریح کرد: در سال گذشته، تیم‌هایی از اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، هواشناسی و محیط زیست به شناسایی و بررسی ۱۶ کانون گردوغبار در استان اصفهان پرداختند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وسعت یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار کانون‌های بیابانی در استان اصفهان، تصریح کرد: کانون‌های گرد و غبار به سه درجه تقسیم بندی شده که منطقه سگزی، انارک در اولویت این مناطق بیابانی جا گرفته است.

او بیان داشت: کانون‌های بیابانی بیرون از استان هم در فعال شدن گرد و غبار در استان اصفهان نقش دارند.

شیشه فروش با توضیح اینکه استان اصفهان توسط بیابان‌های مرکز فلات ایران محصور شده است، گفت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان اصفهان بیابانی است.

او با بیان اینکه وزش باد‌های تابستانی در استان اصفهان موجب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار می‌شود، اذعان داشت: در روز گذشته وزش باد با سرعت ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت موجب فعال شدن برخی از کانون‌های گردوغبار شد و تردد را در این منطقه با مشکل مواجه کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره‌ای هم به فعالیت یک سال گذشته درجهت مهار کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان داشت و افزود: در وهله نخست، ۱۶ کانون بیابانی در استان اصفهان شناسایی شد و مقرر گردید سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای شناسایی و کنترل کانون‌های گردو غبار درجه یک و دو مطالعات ویژه‌ای انجام دهد.
(کد خبر: ۷۴۶۱۸۶۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳)