سگزی و محور نایین- انارک شدیدترین کانون های بحران گردوغبار اصفهان

سگزی و محور نایین- انارک شدیدترین کانون های بحران گردوغبار اصفهان

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر دو منطقه سگزی و محور نایین- انارک شدیدترین کانون های بحران استان اصفهان هستند، گفت: متاسفانه در حالیکه اداره کل منابع طبیعی در حال بیابان زدایی است، اما در همان مناطق، کشاورزی سنتی به شدت در حال انجام است.

حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت کانون های گرد و غبار استان اصفهان، اظهار کرد: در آیین نامه ملی مقابله با گرد و غبار شناسایی کانون‌ها بر عهده محیط زیست، رصد آن برعهده هواشناسی و کنترل آن بر عهده منابع طبیعی است، اما اینکه از تیر ماه به این طرف کدام یک از کانون های گرد و غبار در استان فعال شده، هواشناسی می تواند اظهار نظر کند.

وی افزود: اگرچه قرار بود مطالعات کانون های گرد و غبار در مدت دو سال انجام شود، اما متاسفانه از سال ۱۳۹۵ به این طرف این کار انجام نشد.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی طی سال گذشته حدود ۱۹.۵ میلیارد تومان اعتبار برای کنترل بیابان زایی و گرد و غبار هزینه کرد، اظهار کرد: با این اعتبار حدود ۱۹۸۰ هکتار نهال کاری، ۳۵۰ هکتار مالچ پاشی، ۴ هزار هکتار مدیریت جنگل های دست کاشت، ۱۶۰۰ هکتار مدیریت روان آب ها، ۱۹۵۰ هکتار آبیاری مراقبت، ۳۱۰۰ هکتار پروژه قرق مناطق فقیر، ۵۷۰۰ هکتار مدیریت چرا دام و ... انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه از هشت شهرستان بیابانی استان اصفهان، در حال حاضر فعالیت خود را بر مناطق نصرآباد آران و بیدگل، سگزی و محور نایین -انارک شهرستان نایین متمرکز کرده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر دو منطقه سگزی و محور نایین- انارک شدیدترین کانون های بحران استان اصفهان هستند و بقیه کانون ها همچون اردستان، نطنز، خور و بیابانک و برخوار به تثبیت رسیده اند.

نریمانی درباره دلایل بحرانی بودن شرایط این سه منطقه، توضیح داد: به عنوان مثال یکی از دلایل پیشروی بیابان در دشت سگزی و وجود گردوغبار در آن، فعالیت کوره های گچ در آن منطقه است.

وی بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ در کمیته ای قرار بر ساماندهی وضعیت دشت سگزی شد، گفت: قرار شد پنج معدن خاک رس و شن و ماسه در این منطقه تعطیل شود که در این مدت معادن شن و ماسه منطقه تعطیل شدند، از سوی دیگر با تعطیلی معادن خاک، طی هفت سال گذشته دیگر هیچ مجوزی برای این معادن داده نشده و از پنج معدن گچ نیز چهار معدن تعطیل شده اند و قرار است یک معدن دیگر تا پایان امسال تعطیل شود.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان با اشاره اینکه متاسفانه در طول این مدت برخی معادن همچنان با فعالیت خود، خوراک کوره های گچ را تامین کرده اند، تصریح کرد: هرچه این کوره ها فعالیت کنند، گردو غبار در منطقه فعال خواهد بود، بنابراین در شرایطی که اقداماتی برای مقابله با بیابان زدایی در حال انجام است، اما برخی عوامل موجب پیشروی بیابان در استان اصفهان می شود.

وی ادامه داد: البته در منطقه انارک، سطح گسترده بیابان ها موجب شده تا در مقابله با پیشروی بیابان عقب بمانیم، البته امسال این محور گرد و غبارخیز به طول ۱۷ کیلومتر را نهال کاری کرده ایم و امیدواریم طی چهار سال آینده پیشروی بیابان در آن کنترل شود.

نریمانی با بیان اینکه منطقه نصرآباد نیز به دلیل افت شدید سفره های زیرزمینی مستعد فرسایش بادی است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ اقداماتی برای مقابله با بیابان زایی در این منطقه صورت گرفت، اما با توجه به سطح وسیع این منطقه و اعتباراتی که تخصیص می یابد، می توان عمل کنیم و در سال ۱۳۹۸ طی دو نوبت در مساحتی به وسعت ۳۵۰ هکتار در این منطقه با بیابان زایی مقابله کرده ایم.

وی با اشاره به برخی مشکلات جهت مقابله با بیابان زایی در اصفهان، تاکید کرد: متاسفانه تغییر اقلیم واقعی است و باید این شرایط را بپذیریم، از سوی دیگر کنوانسیون اقدام ملی مقابله با بیابان باید از سوی تمام دستگاه ها جدی گرفته شود.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان تاکید کرد: متاسفانه در حالیکه اداره کل منابع طبیعی در حال بیابان زدایی است، اما در همان مناطق، کشاورزی سنتی به شدت در حال انجام است و آب از سفره های ۲۰۰ متری زیر زمین به روی زمین کشیده می شود.

به گفته نریمانی، به دلیل تغییر اقلیم جهانی، طبیعت بیش از اقدامات مقابله با بیابان زایی، فعال است.
(۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۹ -  کد خبر: 99051208205)