ریزگرد‌هایی که نای نفس‌ها را بریده است/شناسایی ۱۶ کانون اصلی گرد و غبار در اصفهان

ریزگرد‌هایی که نای نفس‌ها را بریده است/شناسایی ۱۶ کانون اصلی گرد و غبار در استانمدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در ماه اخیر روند افزایش ریزگرد‌ها در هوای اصفهان ۵ الی ۶ برابر شرایط استاندارد بوده است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، وقتی اسم ریزگرد‌ها را می‌شنویم، ناخودآگاه به یاد استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان می‌افتیم، خیابان‌های خاک گرفته، هوای تیره و مردمانی که ماسک بر چهره دارند، اما استان اصفهان هم از گزند این ذرات مزاحم در امان نمانده!
تقریبا دوماه است که فشارریزگرد‌ها بر گلوی مردم اصفهان وارد شده و ظاهرا به این سادگی‌ها قصد رفع زحمت ندارد، هنوز نفَس مردم از آلودگی‌های زمستانه و وارونگی هوا رها نشده که اینبار گرد و خاک گریبانگیر ریه‌های مردم نصف جهان شده است.
بافت بیابانی و اقلیم خشک و نیمه خشک که بیش از ۳۰ درصد سطح استان اصفهان را تشکیل می‌دهد سبب شده، با وزش باد و طوفان‌های گاه و بیگاه، موجی از گرد و خاک در مناطق مختلف ایجاد شود که در سال‌های اخیر، با افزایش خشک سالی و جریان کج دار و مریضِ زنده رود، بر این گسترش بحران افزوده شد.
از مجموع ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان در اصفهان، یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار، کانونِ بحران فرسایش بادی است که در صورت فعال شدن طوفان و گرد و غبار، به منابع زیستی و اقتصادی اطراف خود خسارت وارد می‌کند.ریزگرد‌هایی که نای نفس‌ها را بریده است/شناسایی ۱۶ کانون اصلی گرد و غبار در استان ریزگردها،
مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای اصفهان: شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای اصفهان در ماه اخیر را هجوم ریز گرد‌ها عنوان کرد تا جایی که در آلوده‌ترین روزها افزایش ریزگرد‌ها در هوای اصفهان ۵ الی ۶ برابر شرایط استاندارد بوده است.
وی ادامه داد: در استان اصفهان ۱۶ کانون گرد و غبار، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار منطقه بیابانی و ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار کانون بحرانی گرد و غبار شناسایی شده است که کویر ریگ جن در انارک نایین، خور و بیابانک، کویر اردستان و ریگ بلند مرنجاب در آران و بیدگل، نطنز، کاشان و شرق اصفهان از مهم‌ترین کانون‌های گرد و غبار هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه علاوه بر عوامل داخلی، استان‌های اطراف هم نقش مهمی در افزایش گرد و غبار و هجوم ریزگرد‌ها به استان اصفهان دارند ادامه داد: استان‌های یزد، سمنان و قم که در همسایگی استان اصفهان هستند و دارای بافت کویری بسیار گسترده‌ای می‌باشند نقش مهمی در آلودگی هوای اصفهان دارند که با وزش باد کانون ریزگرد‌ها فعال شده و این ذرات معلق از مناطق مختلف وراد استان می‌شوند.
شیشه فروش تصریح کرد: استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و به دلیل این موقعیت جغرافیایی، حتی از ریزگرد‌هایی که از خارج کشور وارد می‌شوند هم تاثیر می‌پذیرد، گاهی منشا گرد و غبار از کشور‌های اطراف مانند عراق و عربستان به کشور وارد شده و با وزش باد‌های شدید، این ذرات به اصفهان نیز سرایت می‌کند.
(کد خبر: ۶۹۹۹۳۱۷-  ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴)