تأسيس «اصفهان شمالي» چقدر محتمل است؟

نصف جهان: طرح تشکيل استان اصفهان شمالي يک گام ديگر جلو رفت. کليات اين طرح که اسفندماه سال پيش در مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شده و با پيشنهاد جواد ساداتي نژاد، نماينده کاشان و تعدادي ديگر از نمايندگان به منظور بررسي جزئيات بيشتر به کميسيون امور داخلي و شوراهاي مجلس ارجاع شده بود، بعد از ظهر روز يک شنبه همين هفته مورد تصويب اعضاي اين کميسيون قرار گرفت. مهم آنکه در جلسه تصويب کليات طرح، کارشناساني از سازمان تقسيمات کشوري، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌هاي مجلس هم حضور داشتند و بعد از  تصويب آن مقرر شد جزييات طرح نيز در دستور رسيدگي قرار بگيرد.

مطابق مفاد طرح تشکيل استان اصفهان شمالي، قرار است اين استان از 9 شهرستان نايين، خور و بيابانک، اردستان، نطنز، گلپايگان، خوانسار، کاشان، آران و بيدگل و ميمه تشکيل شود. يکي از کساني که دو سال است با جديت دنبال اجرايي شدن طرح مزبور است، سيد جواد ساداتي نژاد، نماينده کاشان و آران و بيدگل است که مي گويد طرح تقسيم استان اصفهان را به دليل منافعش براي مردم 9 شهرستان و اينکه عدالت در همه مناطق استان رعايت شود دنبال مي کند. او که شهر محل نمايندگي اش احتمالاً مرکز اصفهان شمالي خواهد بود معتقد است ساکنان آن 9 شهرستان نبايد براي انجام کارهاي اداري يا هر اقدام ديگري به مرکز استان رفت و آمد داشته باشند چون بُعد مسافت باعث بروز مشکلاتي در اين زمينه شده و هزينه زيادي براي آنها به همراه مي آورد که تشکيل استان جديد از اين اتفاق جلوگيري خواهد کرد.

البته طرح تقسيم استان اصفهان مخالفان جدي اي هم دارد. آنطور که حجت‌الاسلام سيد صادق طباطبايي نژاد، نماينده اردستان گفته، فقط نماينده کاشان است که پيگير اين موضوع است و ديگر نمايندگان استان نسبت به اين طرح يا مخالف و يا بي‌تفاوت هستند. ساداتي نژاد البته نظري مخالف نظر طباطبايي دارد و مي گويد نمايندگان استان اصفهان نگاه مثبتي به اين طرح دارند و در مجموع فضاي خوبي در مجلس در اين باره حاکم است.

اما جالب آن است که بعضي از نمايندگان مخالف اين طرح از جمله نمايندگاني هستند که حوزه انتخابي شان در استان جديد التأسيس قرار دارد و همين امر اين سئوال را پيش مي کشد که پس علت مخالفت آنها دقيقاً چه چيزي است؟ چون اگر قرار است استقلال پيدا کردن از استان اصفهان به توزيع عدالت در شهرستان ها کمک کند که قاعدتاً  نبايد مخالفتي با طرح نماينده کاشان حداقل از جانب نمايندگان 9 شهرستان وجود داشته باشد.

پاسخ حجت‌الاسلام طباطبايي نژاد، نماينده اردستان به اين سئوال مبين نکات ظريفي است: «موقعيت شهرستان اردستان از لحاظ مسافت با کاشان و اصفهان تفاوتي ندارد ولي از لحاظ اعتبار ملي، اصفهان براي اردستان به مراتب مهمتر از کاشان است. همچنين اقبال مردم شهرستان به اين موضوع اين است که اگر در اين طرح اردستان مرکزيت و يا موضعيت نداشته باشد ترجيح مي‌دهند که تابع شهرستان اصفهان باشد.»

گام هاي بعدي چيست؟

آنچه مسلم است اينکه اين روزها مراحل اجرايي طرح در مجلس شوراي اسلامي به تدريج در حال طي شدن است. حتي گفته شده دولت هم در اين زمينه نظراتي دارد؛ سيد جواد ساداتي نژاد، نماينده کاشان و آران و بيدگل: «دولت نظر منفي درباره‌ اين طرح اعلام نکرده و در حال مذاکره با دولت هستيم تا مشکل بار مالي آن هم رفع شود و به دنبال آن هستيم که نظر مثبت دولت را بگيريم.»

البته هنوز کار به طور جدي به حوزه دولتيون کشيده نشده و فعلاً مجلس بايد تکليفش را با طرح تشکيل استان اصفهان شمالي به طور کامل روشن کند. به همين منظور جزييات اين طرح در جلسه بعدي کميسيون امور داخلي و شوراها مورد بررسي دقيق تر قرار خواهد گرفت و پس از تصويب احتمالي آن در کميسيون‌هاي مربوط، طرح براي تصويب نهايي به صحن علني مجلس ارائه خواهد شد. گفته شده اين بار به طور خاص نمايندگان 9 شهرستان نايين، خور و بيابانک، اردستان، نطنز، گلپايگان و خوانسار، کاشان و آران و بيدگل و ميمه  که استان اصفهان شمالي را تشکيل مي‌دهند، در جلسه‌هاي بررسي حضور خواهند داشت.

معمولاً در کميسيون شوراها، طرحي که اعلام وصول شده باشد به رأي‌گيري گذاشته مي شود و اگر کليات آن رأي بياورد، جزيياتش هم مورد بررسي قرار مي‌گيرد. از آنجا که طرحي که هم اکنون کليات آن رأي آورده، تقسيم کردن چهار استان کشور است که استان اصفهان شمالي هم يکي از آنهاست، بنابراين مواضع نمايندگان مخالف طرح تقسيم استان اصفهان، در بررسي جزييات آن به شکل جدي تري مطرح خواهد شد و اگر اين مخالفت ها به جايي برسد که اجازه تصويب طرح داده نشود، آنگاه طرح تأسيس استان اصفهان شمالي به صحن علني هم نخواهد رسيد.

البته طباطبايي نژاد، نماينده اردستان معتقد است حتي اگر اين طرح در مجلس هم مطرح شود باز مخالفان زيادي به خصوص در ميان نمايندگان استان اصفهان خواهد داشت که شانس رأي آوردن آن را به حداقل مي رساند. البته به گفته نماينده اردستان، موافقان طرح يک شانس مهم در به کرسي نشاندن ايده شان خواهند داشت: «اگر بتوانند به صورت تجميعي و سياسي رأي برخي از نمايندگان را جمع کنند.»
(کد خبر: ۱۳۴۶۰۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰)