احداث بند آبگیری، تبدیل بحران به فرصت

مجری طرح احداث بند آبگیری در شهر انارک گفت:با احداث بند و عملیات آبگیری، حدود ۲۰۰ هکتار از زمین‌های بخش انارک زیر کشت رفته است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدعلی حاجی آبادی اصفهانی، مجری طرح احداث بند آبگیری در شهر انارک گفت:در شهرستان نایین و خور وبیابانک سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب هدر رفت آب‌های روان وجود دارد که با کنترل آن می‌توان از خسارات ناشی به زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها و. جلوگیری و این بحران را تبدیل به فرصت اشتغال زایی کرد. 
محمد علی حاجی آبادی اصفهانی بیان کرد:برای احداث بند آبگیری در شهر انارک بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده که با بهره برداری از زمین‌های زیر کشت و رشد و توسعه بخش کشاورزی بازخورد مناسبی خواهد داشت و برگشت هزینه‌ها و درآمد مازاد بر آن صورت میپذیرد.
وی اظهار کرد:احداث بندها، نقطه اتکا زمین برای مقابله با کم آبی میباشد که با هدف ذخیره آب و بهبود وضعیت بهره برداری از مراتع میباشد که از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از هدر رفت آب‌های روان سطحی می باشد.
حاجی آبادی افزود:در سال ۹۴ طرح احداث بند به اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان تقدیم و بعد از پذیرفته شدن طرح، در سال ۹۵ شروع به اجرا و در سال ۹۷ به بهره برداری رسید که با اولین آبگیری، ۶۰ هکتار از مراتع زیر کشت رفت و سالیانه بیش از ۵۰ هکتار بر این میزان اضافه که منجر به استفاده بهتر از مراتع و کنترل سیلاب در این منطقه می‌شود و در نهایت بیش از ۲۰۰ هکتار از زمین‌های بخش انارک سبز خواهد شد.
وی با اشاره به حجم ذخیره سازی این بند گفت: احداث بند خاکی در بخش انارک منجر به رفع مشکل فرسایش خاک و بهبود بهره برداری از مراتع شده است و احداث این پروژه با توجه به حجم سیلاب در منطقه انارک پیش بینی شده است و این بند در هر بار آبگیری می‌تواند ۴۰۰ هزار مترمکعب را آبگیری کند.
این کارشناس در پایان تاکید کرد: با ذخیره سازی آب‌های روان در این بند درختانی از قبیل: پسته، زیتون و گل محمدی آبیاری و بخش دیگری را برای کشت زعفران اختصاص داده ایم که بنا به صادراتی بودن محصولات باعث ارز آوری به کشور عزیزمان ایران میشود.
(کد خبر: ۶۸۸۷۹۰۰ -  ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲)