محور شهرستان نایین به انارک کانون مهم ریزگردها

انارک نیوز: 2 کانون بیابانی بحرانی در اصفهان وجود دارد
حسینعلی نریمانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: منطقه 'سِگزی' واقع در شرق کلانشهر اصفهان و محور شهرستان نایین به انارک در شرق استان به عنوان 2 کانون مهم ریزگردها در استان به شمار می روند.
وی ادامه داد: منبع اصلی ریزگردهای منطقه سگزی اصفهان از معادن، زمین های کشاورزی رها شده، کوره ها و بیابان های طبیعی است و 'دره سرخ' در محور نایین به انارک نیز کانون اصلی انتشار ریزگردها در آن منطقه محسوب می شود.
به گفته او، اراضی بیابانی در هشت شهرستان استان قرار دارد که البته خاک و سطح نیمی از آنها در کاشان، اردستان، نظنز، خور و بیابانک تثبیت شده، اما سطح بیابان در بُرخوار، نایین، اصفهان و آران و بیدگل هنوز تثبیت نشده است. 
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از افزایش شرایط بحرانی در این مناطق، طرح های بیابان زُدایی مشتمل بر کاشت نهال و افزایش پوشش گیاهی انجام می دهیم و این امر نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر بویژه اعتبارات ملی است.
نریمانی با بیان اینکه طرح بیابان زُدایی استان از سال 94 به مساحت 10 هزار هکتار در منطقه شرق اصفهان آغاز شد، گفت: این طرح تاکنون در حدود پنج هزار هکتار از بیابان های این منطقه با گونه های مختلف گیاهی از جمله تاغ و قره داغ اجرایی شده است.
رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال جاری اعتبارات طرح های بیابان زُدایی فقط برای استان خوزستان تصویب شد، خاطرنشان کرد: اصفهان در سال 96 هیچگونه اعتبار ملی برای طرح های یاد شده نداشت، بنابراین از مجلس شورای اسلامی می خواهیم در تصویب بودجه سال 98، به طرح های بیابان زُدایی اصفهان نیز توجه کند.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده، ریزگردها سالانه بیش از 360 میلیارد ریال به استان ضرر وارد می کند، تصریح کرد: این زیان بیشتر به امکانات زیربنایی شامل پایگاه های نظامی همجوار، اراضی کشاورزی، راه های ارتباطی، شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای اطراف وارد می شود، اما بدون شک این ضرر بیش از مبلغ یاد شده و در گستره ای وسیعتر بویژه برای سلامت مردم است.
10 درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می دهد که این میزان در ایران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده است، به نوعی که منشاء بسیاری از بیماری ها را می توان در این ذرات ریز جستجو کرد.
(کدخبر: 1071981 - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۵:۲۵:۳۱)