گنجی کمتر شناخته شده در دل کویر

گنجی کمتر شناخته شده دردل کویر کویر نیز همانند سایر مناطق از مواهب طبیعی ومنحصر به فردی برخوردار است که می تواند در توسعه صنعت کشوراز جمله صنعت گردشگری نقش مهمی ایفا کند. 
به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با شنیدن نام کویر معمولا اولین تصاویری که در ذهن شکل می گیرد بیابان خشک و بی آب و علف است که  درجه حرارت بالایی دارد و کمتر کسی است که بتواند حتی برای ساعتی در این شرایط دوام بیاورد چه برسد به اینکه این گونه مکان را به عنوان گردشگاه  طبیعی خود انتخاب کند. 
گردشگاه از نظر بیشتر افراد مکان خوش آب و هوایی است که دارای مناظر بکر و طبیعی است ،پوشش گیاهی انبوهی دارد و گردشگر می تواند اوقات خوشی  را در آنجا سپری کند. اما برخلاف باور عامه مردم و ظاهر سخت و زمخت کویر، زیبایی ها و جاذبه های نهفته در آن سالانه هزاران گردشگر را در نقاط مختلف جهان به این گستره جغرافیایی می کشاند.گردشگری کویر امروزه از پر طرفدارترین انواع گردشگری محسوب می شود.
 ایران با دارا بودن بیش از 34  میلیون هکتار کویر و بیابان می تواند یکی از کشورهای مطرح در زمینه این نوع از گردشگری باشد.شناسایی ظرفیت های این مکان و معرفی آن به گردشگران از اهمیت  والایی برخوردار است و می تواند سبب توسعه این نوع از گردشگری در کشور شود.
جاذبه های گردشگری کویر:  تصمیم گرفتم  برای شناسایی ظرفیت های کویر  به مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه نجف آباد بروم و با رئیس این مرکز که جغرافیدان نیز هست مصاحبه ای در این زمینه انجام دهم .
امیرگندمکار با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در قرن معاصر به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت:گردشگری تنها محدود به کوه و دشت و جاذبه های فرهنگی شهرهای بزرگ نمی شود ؛ امروزه با توجه به شلوغی شهرها ،کیفیت پایین هوا و مقصد های تکراری گردشگران ، نیازمند مطرح کردن ایده های نو هستیم ، ایده هایی که به ایجاد تنوع گردشگری در کشور کمک می کند ؛ این ایده های نو است که گردشگران خارجی  و داخلی را به نقاط مختلف کشور می کشاند و می تواند برای کشور درآمد زایی داشته باشد. وی از شب های آرامش بخش کویر،سکوت حاکم بر آن و آب و هوای صاف و پاکش گفت. به گفته وی  شب های کویر قابل قیاس با شب های مناطق مرطوب نیست. آسمان کویر در شب مملو از ستارگانی است که در پهنه آسمان با درخشش خود آرامش خاصی برای یک گردشگر فراهم می کند. همین آب و هوای پاک کویر است که  شرایط مناسبی برای انجام  ورزش های هوازی فراهم می آورد. گنجی کمتر شناخته شده دردل کویر  انجام دادن ورزش ها و تفریحاتی مانند دوچرخه سواری ، پیاده روی ، رفتینگ ، موتور سواری، شتر سواری و پرواز با پارا گلایدر در کویرمعمول است. خاک کویر برخلاف مناطق مرطوب که اسیدی بوده ،بدون آلودگی ،تمیز و نرم است .یکی از جاذبه های خاک کویر برای یک گردشگر هم آغوشی با خاک آن و غلط خوردن در دل تپه های ماسه ای است ؛ تپه هایی که هر ساله به دلیل وزش باد ، مناظر کاملا متفاوتی را ایجاد می کند و تنوع منحصر به فردی به وجود می آورد. گردشگران می توانند در طول هشت ماه از شهریور تا خرداد  به کویر سفر کنند.این در حالی است که مناطق دیگر کشور از جمله مناطق شمالی مدت زمان محدود تری برای استفاده مناسب گردشگر دارد.
آب و هوای کویر گرم است اما علاوه بر گرما خشک  نیز هست .این خشکی هوا باعث می شود عرق بدن تبخیر و بدن خنک شود مزیتی که در مناطق مرطوب  و با آب و هوای شرجی وجود ندارد. محصولات کشاورزی که در کویر یا حاشیه کویر به دست می آید نسبت به سایر نواحی مغذی تر و مفید تر است. محصولاتی مانند پسته ،انار ،انگور،زرشک ،زعفران و سنجد از جمله این محصولات است .گیاهان دارویی در مناطق کویری از کیفیت بالایی برخوردار است و می تواتد در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد؛ وجود چشمه ها و چاه های آب شیرین در حاشیه کویر زندگی برخی از حیوانات از جمله آهو را در این مناطق ممکن و بر جاذبه های طبیعی آن می افزاید.
وی با اشاره به ظرفیت استان اصفهان در زمینه این نوع از گردشگری گفت:کویر مرنجاب ،کویر مصر،کویر ورزنه و انارک از جمله کویرهای معروف استان به شمار می رود.بیشتر این کویرها به جز کویر مرنجاب در شرق استان واقع شده است .کویر مرنجاب در شمال  استان اصفهان قرار دارد .
کمک به توسعه کشور با بهره گیری از ظرفیت بیابان ها: بیابان بی نظیر لوت و دشت کویر از جمله بیابان های معروف ایران است. دشت کویر بیابان مشترک بین استان های اصفهان ، سمنان و خراسان جنوبی است.علاوه برآن استان های یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان نیز دارای بیابان ها و کویرهایی هستند که می تواند به عنوان مقصد گردشگران انتخاب شود.  مطلب بسیار مهمی که این استاد دانشگاه  در زمینه گردشگری کویر عنوان کرد لزوم فراهم آوردن زیر ساخت های مناسب ،تامین امنیت و حفظ محیط زیست  است .به گفته وی مردم بسیاری از این استان ها از نظر درآمد و اشتغال وضعیت مناسبی ندارند و کمک به توسعه گردشگری کویر می تواند سبب توسعه استان و بهبود وضعیت معیشتی آنان شود.  وی در ادامه توضیح داد: سازمان میراث فرهنگی  و گردشگری ، بخشداری ها ، فرمانداری ها ، نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی با یک برنامه مدون و منظم می توانند به توسعه گردشگری در این بخش کمک کنند.
ایجاد تاسیسات و فراهم آوردن امکانات مناسب برای استفاده مسافران بسیار حائز اهمیت است .البته در این راه می توان از ایده های نو نیز استفاده کرد و با استفاده از انرژی های پاک منابع مورد احتیاج برای اسکان گردشگران را به وجود آورد و از ظرفیت بالقوه این گستره وسیع جغرافیایی کشور بهره گرفت. گنجی کمتر شناخته شده دردل کویر امیر گندمکار با اشاره به اینکه گردشگری کویر نیازمند توجه دقیق تر و سرمایه گزاری بیشتر است ابراز امیدواری کرد در سالهای آینده  این گردشگری بیشتر مورد استفاده مسافران داخلی و خارجی قرار بگیرد.
برای آگاهی از وضعیت گردشگری کویر در استان اصفهان با امیری مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی هم صحبت شدم. وی با اشاره به اینکه گردشگری طبیعت از جمله گردشگری کویر می تواند به ایجاد فضای رقابتی در صنعت گردشگری کمک کند گفت: استان اصفهان با دارا بودن سه  گونه آب هوای کوهستانی،معتدل و خشک و بیابانی در کنار جاذبه های تاریخی از جمله استان های مطرح در زمینه گردشگری بخصوص گردشگری کویر است.
خور و بیابانک دروازه ورود به کویر مرکزی ایران: کویر  برای گردشگران خارجی که از مناطق سردسیر و اروپایی به کشور می آیند جاذبه خاصی دارد ؛ با ایجاد بسترهای مناسب در شرق و شمال شرق استان اصفهان از جمله نائین و خور و بیابانک این ناحیه از استان به یکی از پر جاذبه ترین نواحی در استان و حتی کشور تبدیل شده است و هم اکنون 50 اقامتگاه بوم گردی در این ناحیه از استان وجود دارد.
اقامتگاه های بوم گردی به دلیل سرمایه گذاری اندک و فوایدی که برای اقتصاد محلی آن منطقه دارد می تواند در توسعه گردشگری نقش مهمی ایفا کند.
توسعه راه ها،آموزش راهنمایان تور، آموزش کارکنان واحدهای اقامتی و آموزش افراد محلی برای ارتباط بهتر با گردشگر از جمله اقداماتی بوده که در این منطقه به انجام رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد، با استفاده از تجربیات موفق این منطقه بتوان سایر مناطق استان از جمله کویر مرنجاب در شمال اصفهان را به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری کویر مطرح کرد.
امیری با اشاره به ورود 420 هزار گردشگر خارجی در سال 96 به استان اصفهان گفت: حدود 45 درصد از این گردشگران به نواحی شرق اصفهان از جمله نائین ،اردستان و خورو بیابانک سفر کرده اند؛ تعداد گردشگران داخلی نیز که از این مناطق بازدید کرده اند نزدیک به یک میلیون نفر برآورد شده است و نسبت به چهار سال گذشته روند افزایشی را نشان می دهد. وی با اشاره به ظرفیت مناطق شرق استان ابراز امیدواری کرد در سال 97  توسعه گردشگری پایدار به بهبود وضعیت اقتصادی ودر آمد زایی برای ساکنان این مناطق کمک وافری کند.
امروزه از گردشگری به عنوان صنعت نام برده می شود که بر مبنای علم و فناوری است و در صورت سرمایه گذاری صحیح وهدفمند می تواند همانند سایر صنایع برای کشور بازدهی داشته باشد و به توسعه پایدار مناطق کمک کند.
(کد خبر: ۶۵۸۷۰۳۸ / ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۲)