پنجره‌ای به گذشته (خاطرات علاءالدین میر محمدصادقی)

علاء میرمحمد صادقی معروف به حاجی علاء یکی از چهره‌های برجسته تاریخ صنعت و تجارت ایران به شمار می‌رود. درباره ثروت این مرد 86 ساله شایعه‌های فراوانی مطرح است و برخی وی را ثروتمندترین و یا جز 10 ثروتمند نخست ایران می‌شناسند. اگرچه در ایران میزان ثروت افراد به دلیل نبود ساختار اطلاعاتی و شفاف هرگز قابل محاسبه و رتبه‌بندی نیست اما در هر صورت علاء میر محمد صادقی به جهت سابقه و تعدد سرمایه‌گذاری‌ها بدون تردید جز بزرگ‌ترین فعالان اقتصادی کشور شناخته می‌شود.

مردی که از دامن تجارت و در جوانی به سیاست پای می‌گذارد و خیلی زود به امام خمینی نزدیک و در دایره همفکران و هواداران وی قرار می‌گیرد. در نوجوانی از بازار قماش تجارت را آغاز می‌کند و آرام آرام با شراکت برادر بزرگ‌تر خود به زمینه‌های مختلف صنعتی و تجاری ورود پیدا کرده و به نخستین صادرکننده سیمان آن هم در دهه 40 شمسی تبدیل می‌شود.

شخصیت حاجی علاء هم از جهت تجارب کارآفرینی و سرمایه‌گذاری قابل مطالعه است هم از بعد یکی از پایه‌گذاران حزب موتلفه اسلامی و انقلابیون جای بررسی دارد. میرمحمد صادقی بخشی از تاریخ زنده اقتصاد و سیاست ایران است که خاطرات وی در قالب کتابی با عنوان «پنجره‌ای رو به گذشته» به وسیله روزنامه‌نگاران خوش‌نامی همچون بهراد مهرجو و متین غفاریان به رشته تحریر درآمده است.

نگارش زندگی‌نامه این چهره سرشناس که از بزرگان اتاق بازرگانی ایران و از سیاستمداران پشت پرده کشور است قطعاً کار دشواری بوده و بنا بر اظهار نویسندگان کتاب نزدیک به دو سال جلسات مصاحبه و نگارش به جهت حجم کاری این فرد به طول انجامیده است. از دیدگاه بنده به عنوان یک مخاطب شاید مهم‌ترین ایرادی که می‌توان بر کتاب گرفت نگارش نزدیک به 300 صفحه خاطرات در قالب مصاحبه است و شاید بهتر بود سبک داستان‌گویی برای نگارش زندگی‌نامه علاء میرمحمد صادقی مد نظر نویسندگان قرار می‌گرفت اما باید پذیرفت فواصل طولانی بین مصاحبه‌ها موجب شده است نگارش و تنظیم آن دشوار باشد و نویسندگان برای اینکه به اصل خاطرات و اظهارات گوینده پایبند بمانند؛ تنظیم متن به صورت مصاحبه را ترجیح داده اند.

این کتاب به وسیله نشر کارآفرین و در سال 1391 منتشر شده است. اگر به مباحث کارآفرینی و تاریخچه‌ای از اقتصاد و سیاست ایران در قبل و بعد از انقلاب علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنم مطالعه این کتاب را از دست ندهید.
(سینا ایرانپور انارکی / شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶)