پروژه رادار انارک با عنوان پروژه مشعل رونمایی شد

رزمایش مدافعان حرم هفت
امیر سرتیپ دوم روزخوش، فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان، مهمان ویژه جلسه علنی هفته جاری بود . وی از انجام رزمایش گرم مدافعان حرم هفت در هفته آینده و اجرای رزمایش جهاد،‌  دردو هفته آینده خبر داد و گفت: کشورهای همسایه از نظر نظامی برای ایران  تهدید نیستند. وی تاکید کرد: پیام هر رزمایش به کشورهای همسایه، ایجاد صلح بدون نیاز به حضور کشورهای بیگانه در منطقه است.
امیر روز خوش با تاکید بر اینکه نیروی هوایی برای حفاظت از مزرهای کشور در آمادگی کامل به سر می برد، تصریح کرد: اگر  ائتلاف 44 کشور مثل دوران جنگ ایجاد شود ، برای مقابله  نیاز به تمهید خاص دارد که برای آن نیز فکر شده و آماده نبرد هستیم. وی وضعیت ایران در زمان جنگ را با وضعیت فعلی عربستان مقایسه کرد و افزود: در آن زمان به طور ناگهانی قیمت نفت افزایش یافت و آمریکا با پولهای نفت، تجهیزات گران قیمت و به روز نظامی را برای مقابله با حضور شوروی سابق در خلیج فارس، به ایران فروخت. وی ادامه داد: به همین دلیل در آغازین روزهای جنگ فقط ایران و آمریکا به جنگنده های اف14مجهز بودند.
به گفته امیر روز خوش، قبل از وقوع جنگ تحمیلی، 360 مورد تجاوز به مرزهای کشور توسط نیروی هوایی ثبت شده بود که به دولت بنی صدر نیز منتقل شد؛ ولی به این اخبار توجهی نمی شد. وی افزود: در دومین روز جنگ، با وجود کمبود تجهیزات و نیروی انسانی، 200فروند هواپیما به پرواز درآمد و ظرف سه ماه نیروی هوایی عراق فلج شد؛ اما 42 کشور جهان در این جنگ به عراق کمک می کردند و این در حالی بود که ایران توان تامین قطعات موتور هواپیماهای جنگی را نداشت.وی درباره قدرت توپخانه اصفهان گفت: توپخانه اصفهان از زمان صفویه مرکز توپخانه ایران بود  و در حال حاضر نیز، خود و سایر یگان ها را پشتیبانی می کند.
روز خوش ادامه داد: درزمان وقوع جنگ در منطقه اهواز با وجود تجهیزات نظامی ولی نیرویی وجود نداشت که این واقعه به دلیل اجرای طرحی مبنی بر خدمت نیروها در مناطق دلخواه بود.
وی دربـاره دستـــاوردهای دفــاع مقــدس گفت: منطقه جنـگ الکترونیـک شهیــد ابوعطا که در منطقه نائین واقع شده، در خاورمیانه تنها مرکز آموزش و اجـــرای جنگ الکترونیک محســوب می شـــود که دقیقا در مرکــز کشــور قــرار گرفتــه و هرزمان هر نقطه از مرزهای کشور به کمک نیاز داشــت، هــواپیمـاهــایی اف14 ارســال می شـــود.به گفته امیر روز خوش، تاسیس دانشکده خلبانی در پایگاه شهید بابایی به تربیت نیروی متخصص کمک کرد و این در حالی است که قبل از انقلاب، هر دانشجوی خلبانی برای ورود به دانشگاههای پاکستان و آمریکا باید500 هزار دلار ورودی می پرداخت که سایر هزینه ها نیز بر عهده کشور بود.وی با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی کشور، برجام و تحریم را جدی نگرفته اند، اظهار داشت: نیروهای نظامی یاد گرفته اند که باید روی پای خود بایستند و به همین دلیل در این پایگاه تاسیساتی وجــــود دارد که به مـــدت چهــار مـاه می تواند نیروها  را اداره کند و این وضعیت درتمام پایگاهها وجود دارد.
وی از تولید85درصدی قطعات مورد نیاز هواپیما با کمک دانشگاه خبر داد و گفت: پروژه رادار انارک که پس از انقلاب تعطیل شده بود با عنوان  پروژه مشعل رونمایی شد که جنگ الکترونیک را به صورت بومی در کشور اجرا می کند.
(اصفهان زیبا - ۳ مهر ۱۳۹۶ - شماره روزنامه: 1396/07/03 (شماره 3033))