­ شرق اصفهان به پارک کويری تبديل می شود

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان گفت: اتمام موفق طرح بيابان زدايي در منطقه سگزي اصفهان مي تواند اين منطقه را به 'پارك كويري' تبديل كند.
 به گزارش ايرنا، محمدحسين شاملي روز سه شنبه در مراسم آغاز طرح بيابان زدايي ۱۰ هزار هكتاري شرق اصفهان در منطقه سگزي اظهار كرد: با انجام طرح بيابان زدايي در شرق اصفهان ضمن توليد يك تن اكسيژن در هر هكتار از انتشار ۶۸ تن ريزگرد، چهار تن كربن و فرسايش خاك نيز جلوگيري مي شود. وي خاطرنشان كرد: ۲۰۰ هزار از ۶۰۰ هزار اصله نهال مورد نياز براي بيابان زدايي شرق اصفهان به روش ريشه اي و ۴۰۰ هزار اصله به روش گلداني كشت مي شود. شاملي ادامه داد: در دهه هاي گذشته منطقه 'سگزي' مرغزار بود، اما مشكلات زيست محيطي آن را به بيابان تبديل كرد. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان اضافه كرد: اميدواريم تا پايان دولت تدبير و اميد مشكل گرد و غبار و فرسايش خاك مناطق شرق اصفهان به اتمام برسد. وي تصريح كرد: منطقه سگزي در شرق اصفهان به ايستگاه اندازه گيري فرسايش نياز دارد و اميدواريم اين ايستگاه بزودي راه اندازي شود. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان با اشاره به اينكه توسعه بيابان در كل دنيا ركورد شكسته است، افزود: پنج ميليون هكتار از زمين هاي استان اصفهان آمادگي فرسايش و خشكسالي دارد.
وي با اشاره به ۷۸ مصوبه در باره بيابان زدايي و مقابله با فرسايش خاك گفت: در تير سالجاري طرح بيابان زدايي مصوب شد و بر مبناي آن بايد ۱۴ هزار هكتار نهالكاري شود كه ۱۰ هزار هكتار آن در سگزي و چهار هزار هكتار آن در منطقه انارك خواهد بود.
شاملي با اشاره به تاكيد استاندار اصفهان در باره بيابان زدايي تصريح كرد: اين طرح بطور جهادي و با مشاركت سازمان هاي مردم نهاد و جهاد كشاورزي به سرانجام خواهد رسيد. طرح بيابان زدايي ۱۰ هزار هكتاري شرق اصفهان با مشاركت نهادهايي شامل اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري اصفهان، جهاد سازندگي، سازمان هاي مردم نهاد و اداره كل محيط زيست اجرا مي شود. اين طرح قرار است تا پايان سال ۹۶ منطقه وسيعي از شرق اصفهان را پوشش داده و از فرسايش خاك و پديده گرد و غبار جلوگيري كند. آبياري اين مناطق بوسيله پساب صنعتي تامين مي شود و ميزان آبياري آن حدود يكسال خواهد بود و پس از آن پوشش گياهي بطور طبيعي آب خود را تامين مي كند. وقوع توفان هاي مكرر و ايجاد گرد و غبار معلق در هوا در سال هاي گذشته خسارت زيادي به مناطقي از شرق اصفهان از جمله مناطق شهري وارد كرده است.
اين نوع پوشش گياهي از نوع تاغ و قره داغ است و نوع كشت آن بصورت قطعه اي است و ۱۰ هزار هكتار به قطعات يكصد هكتاري تقسيم و نهال ها در آنها كاشت مي شود. در اين مراسم چند اصله نهال توسط استاندار اصفهان در اين منطقه كاشته شد. بر اساس اعلام كارشناسان منابع طبيعي اصفهان، وسعت بيابان هاي ايران ۲۰درصد مساحت كشور است در حالي كه اين رقم در استان اصفهان به ۳۰ درصد مي رسد. بيابان هاي اصفهان بيشتر در نيمه شرقي اين استان قرار دارد.
(۱۷:۳۸ - ۲۶/۰۸/۱۳۹۴ :خبر تاريخ | ۸۱۸۴۲۷۴۴ :خبر كد)