تجربه ای در ایران مناطق کویری – الگو نائین

خبرگزاری شبستان:کتاب نقش مشارکت مردم در توسعه اقتصادی (تجربه ای در ایران مناطق کویری – الگو نائین) نوشته سید ابوالفضل رضوی با پیش گفتاری از پروفسور«علینقی مشایخی» را انتشارات «ترمه»منتشر کرده است.
 به گزارش خبرنگارکتاب شبستان، این کتاب شامل پنج فصل مختلف باعنوان های «ورود به موضوعیت ،مدل نائین»،«سازماندهی توسعه منطقه ای نائین »،«آموزش و جایگاه آن در سازمان توسعه مدل نائین» ،«انباشت و بسیج سرمایه ای خرد منطقه»، و« بخش خصوصی مردمی ، پیشگام توسعه منطقه ای نائین» می باشد. که هر یک از فصل های این کتاب دارای موضوعات متعددی است  و به بخش های کوچکتری تقسیم می شود که نویسنده در آن به فصل های کتاب نگاه گسترده تری دارد.
در پشت جلد این کتاب آمده است: «در اقتصاد سالم از همه امکانات خدادای برای رشید شدن مردم و عزتمند بودن و آزادگی بیشتر آنها باید استفاده شود تا مردم هر چه بیشتر برای گذران زندگی خویش از دولت بی نیاز شوند تا این بی نیازی آزادگی شان را حفظ نمایند.
در حال حاضر از بسیاری از امکانات ، نعمات و موهبت های خداوندی در داخل کشور متاسفانه استفاده نمی شود و امکانات زیادی معطل و بر زمین مانده اند. در اقتصاد مقاومتی امکان مشارکت افکار مردمی و دارایی های ریز و کم آنان برای فعال شدن اقتصاد مقاومتی امکان مشارکت افکار مردمی و دارایی های ریز و کم آنان برای فعال شدن اقتصاد باید فراهم شود همان گونه که امکان حضور آنان در پیروزی انقلاب بود.
دراین انحصارباید انحصار زدایی شود.
به معنای دقیق کلمه باید زمینه حضور مردم تاکید می کنم همه مردم نه عده ای خاص تا مردم بتوانند در فعالیت های اقتصادی و تولیدی خدماتی و تجارتی راحت ر وارد شوند و منعی جهت ورود ایشان نباشد . درست شبیه مشارکت مردم در جبهه های جنگ،این حضور نباید به صورت مکتوب و تزیینی بلکه باید عملی و حقیقی باشد، در اقتصاد مقاومتی باید امکان رشد افکار، مشارکت مردم در تصمیم گیری ، ایجاد توسعه پایدار، ایجاد توسع متوازن ، خود باوری ، خود اتکایی ،صحیح مصرف کردن ، کار و تلاش و نشاط و شادابی معنایی عملی داشته باشد.
در پیش گفتاراین کتاب آمده است:«در سال 1369 در سفری دیگر به شهرستان نائین و گشت و گذار در سراسر منطقه ای که بدان دلبستگی های عاطفی داشتم، از توسعه نیافتگی نائین در مقایسه با شهرهای صنعتی اصفهان و تهران و تبریز، سخت دل آزرده شده و عزم خود را جزم کردم تا تمامی نیرو و توان و دانش و تجربه ام را بر « توسعه» همه جانبه منطقه نائین ، متمرکز سازم. این خود می توانست ، نه تنها آزمونی برای سایر مناطق خشک ایران ، بلکه برای جامعه جهانی باشد که آیا می توان نواحی خشک حاشیه کویر و کم بارش را در فرایند های برنامه ریزی هوشمندانه  به قطب های توسعه یافته صنعتی تبدیل کرد.؟...»
(۱۳۹۴/۷/۱۲ - ۱۴:۴۳ شناسه خبر :۴۹۱۱۲۴)