نخستین موزه معدن ایران در نخلک

شرق اصفهان قابلیت تبدیل شدن به قطب ژئو توریسم کشور را دارد

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان گفت: منطقه شرق استان اصفهان به ویژه انارک به دلیل برخورداری از سابقه طولانی در صنعت معدن و معدن کاری، قابلیت تبدیل شدن به قطب ژئو توریسم ( زمین گردشگری) کشور را دارد.

زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم (Geotourism) شامل گردشگری در جاذبه‌های زمین‌شناسی و میراث معدنکاری است. 
به گزارش ایرنا، هاشم باقری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: معادن قدیمی بسیاری از جمله تالمِسی و نخلک در منطقه انارک در شرق استان اصفهان وجود دارد که می توان از ظرفیت ها و قابلیت های آنها برای توسعه ژئو توریسم بهره گرفت.
شهر انارک در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق اصفهان و در حاشیه دشت کویر قرار دارد. 
وی با بیان اینکه معدن نخلک دارای قدمت 2 هزار ساله است، تصریح کرد: کار استخراج ذخائر معدنی از معدن تالمسی از زمان جنگ جهانی دوم (بین سال های 1940 تا 1945 میلادی) توسط آلمانی ها آغاز شد و در همان زمان شهرکی کنار آن با جمعیت حدود 600 نفر شکل گرفت.
استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کار بهره برداری از این معدن از حدود 30 سال گذشته متوقف و شهرک کنار آن خالی از سکنه شده است، اضافه کرد: تعدادی از استادان دانشگاه و کارشناسان، پیشنهاد تبدیل شدن این معدن و شهرک کنار آن به موزه معدنی و قطب ژئو توریسم را مطرح کرده اند و کار ارزیابی مجدد این معدن در حال انجام است.
معدن تالمسی یکی از معادن قدیمی مس و نیکل ایران واقع در 25 کیلومتری جاده انارک است.
معدن سرب نخلک نیز در حاشیه کویر مرکزی ایران و در فاصله 250 کیلومتری شرق اصفهان و 45 کیلومتری انارک است و تعداد زیادی از ابزار سنگی و وسایل ساخته‌شده از آهن خام در این ناحیه یافت شده است و هیات دولت در سال 88 ایجاد نخستین موزه معدن ایران در این مجموعه را تصویب کرد.
(کد خبر: 83022917 (6648738) تاریخ خبر: 1397/06/13ساعت: 19:19)


همایش زمین‌شناسی اقتصادی ایران در اصفهان برگزار می‌شود 
دبیر علمی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران گفت: دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران 14 و 15 شهریورماه در اصفهان برگزار می‌شود. 
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هاشم باقری پیش از ظهر امروز در نشست خبری دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران اظهار کرد: این همایش با شرکت‌کنندگانی از 48 دانشگاه سراسر کشور از 14 و 15 شهریورماه در اصفهان برگزار می‌شود.
...  معادن فعال می‌توانند برای حفظ زیست‌بوم اطراف خود سرمایه‌گذاری کنند
باقری بیان داشت: استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها درگیر تولید و مصرف مواد معدنی است؛ اگر معادن کنترل نشوند باعث مشکلات زیست‌محیطی خواهد شد؛ معادن فعال می‌توانند برای حفظ زیست‌بوم اطراف خود سرمایه‌گذاری کنند.  دبیر دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران با بیان این که برخی شهرها به دلیل وجود معادن به وجود آمده‌اند، یادآور شد: در یک عصر صنعتی قرار داریم و مجبور هستیم از سوخت‌های فسیلی استفاده کنیم اما این موارد کنترل شود.
وی تصریح کرد: اصفهان یکی از استان‌هایی است که احتمال ایجاد زلزله در آن بسیار کم است اما پتانسیل زلزله‌خیزی در ایران به میزان قابل توجهی است؛ یکی از نخستین فعالیت‌های معدنی صنعتی ایران در منطقه انارک اصفهان صورت گرفته است.
(تاریخ: ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳کدخبر: ۱۳۹۷۰۶۱۳۰۰۰۴۶۶)