اشتغال ۷۰نفر در یک معدن مس قدیمی انارک

احیای معادن با کاغذبازی‌ دشوار است
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در تلاش است با حمایت از بخش خصوصی، معادن کوچک و متوسط را احیا کند. 
احیای معادن کوچک و متوسط علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های بزرگ می‌تواند برای نیروی آماده به کار در کشور ایجاد اشتغال کند. فعالان معدنی امیدوار هستند اجرای این طرح مسکوت نماند و دولت برای رفع مشکلات فعالان معدنی که مهم‌ترین آن نبود نقدینگی کافی است تلاش کند که البته به تازگی اعلام شده است معادن و صنایع فرآوری مواد معدنی که در شعاع ۲۰کیلومتری روستاها و شهرهای کوچک به‌ویژه مناطق محروم باشند می‌توانند از تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق توسعه روستایی استفاده کنند. با این حال برخی معتقدند کاغذبازی‌ در احیای معادن، روند احیای معادن کوچک و متوسط را دشوار کرده است. 
سهم معادن کوچک در اشتغالزایی: محمود گوهرین، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در گفت‌وگو با صمت، با اشاره به تعداد قابل توجه معادن متروک در ایران، گفت: هر معدن دست کم برای بیش از ۵۰نفر اشتغالزایی می‌کند. از این‌رو احیای معادن متروک نقش قابل توجهی در اشتغالزایی دارد. فراموش نکنید که معادن در ایران، بیشتر در حاشیه روستاها مستقرند و با احیای این معادن می‌توان در این مناطق اشتغال و درآمد قابل توجهی ایجاد کرد. وی با بیان اینکه برای احیای معادن متروک، لازم است دولت با بخش خصوصی بیشتر همراهی کند، گفت: ایمیدرو برای احیای این معادن برنامه‌ریزی کرده اما عملیاتی شدن این طرح‌ها نیازمند زمان است چراکه در یک فرآیند زمان‌بر، معادن کوچک باید به شرکت‌های تعاونی یا خصوصی واگذار شوند تا آنها با امکاناتی که دارند فعالیت خود را آغاز کنند.
گوهرین ادامه داد: به عنوان مثال بهره‌برداری از یک معدن مس قدیمی در انارک اصفهان، بیش از ۴۰سال متوقف شده بود که من دوباره آن را احیا کردم و برای بیش از ۷۰نفر اشتغال ایجاد شد. این فعال اقتصادی با اشاره به حمایت دولت ترکیه از معدنکاران، تصریح کرد: مسئولان این کشور برای فعالان معدنی وام با تسهیلات کم‌بهره در نظر گرفتند تا آنها با آسودگی فعالیت خود را آغاز کنند. از این‌رو در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت معدنکاران در ترکیه هستیم. این در حالی است که نبود نقدینگی، اصلی‌ترین دغدغه فعالان معدنی است. وی با بیان اینکه دولت باید به بخش خصوصی اعتماد بیشتری کند، گفت: زمان این مهم رسیده که انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن را تقویت کنیم. باید به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کنیم چراکه تجربه نشان داده آنها همواره از میدان‌های اقتصادی سربلند بیرون آمده‌اند.
گوهرین در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات در مسیر احیای معادن کوچک و متوسط چیست، گفت: زمان زیادی برای پیشبرد یک کار اداری باید در ایران صرف کرد، همین کاغذبازی‌ها باعث شده که نتوانیم در زمان کم به نتیجه مورد نظر دست بیابیم. به عنوان مثال برای احیای یک معدن باید دست‌کم از ۲۰ نهاد مجوز بگیریم.
(خانه معدن ایران - 1397/05/10)